دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بر اساس نتایج تحقیقات پژوهشگران مشخص شد؛

عوارض بلندمدت کرونا بیشتر از سرطان و بیماری‌های قلبی

عوارض بلندمدت کرونا بیشتر از سرطان و بیماری‌های قلبی
گروهی از پژوهشگران آمریکایی با مطالعه داده‌های پایگاه جامع اطلاعات سلامت بازنشستگان نیرو‌های مسلح آمریکا به این نتیجه رسیدند که عوارض منفی کووید-۱۹ بر سلامت عمومی ۵۰ درصد بیشتر از سرطان یا بیماری‌های قلبی است.
کد خبر : 864561

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از مجله علمی ساینس (Science)، سه و نیم سال پس از شیوع فراگیر ویروس حاد تنفسی کرونا دو (SARS-CoV-۲) در جهان و دو سال پس از معرفی واکسن‌های این بیماری، محققان با انجام یک مطالعه جامع بر روی پرونده‌های درمانی نظامیان بازنشسته آمریکایی، به این نتیجه رسیده‌اند که تأثیر کووید-۱۹ بر سلامت عمومی ۵۰درصد بیشتر از سرطان یا بیماری قلبی است.

در این تحقیق که توسط یک گروه پژوهشی به رهبری زیاد العلی (Ziyad Al-Aly)، اپیدمیولوژیست بالینی (clinical epidemiologist) دانشگاه واشینگتن در سنت لوئیس (Washington University in St. Louis) و اپیدمیولوژیست بالینی نظام مراقبت بهداشتی امور کهنه سربازان در سنت لوئیس (VA Saint Louis Health Care System)، انجام شد، حجم زیادی از داده‌های دریافتی از وزارت امور کهنه سربازان آمریکایی (US Department of Veterans Affairs) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

محققان همچنان مشغول بررسی تأثیر گسترده این بیماری بر سلامتی انسان‌ها هستند. نتایج به وضوح نشان می‌دهد پیامد‌های این ویروس می‌تواند به طور طولانی‌مدت پس از اولین ابتلا ادامه داشته باشد.

اگرچه برخی از محققان با این نتایج به عنوان بازتابی از معاینات و مشاهدات پزشکان موافق هستند، برخی دیگر محدودیت‌های این تحقیق در تحلیل آماری را لحاظ می‌کنند. این محدودیت‌ها به طور بالقوه می‌تواند باعث افزایش تخمین خسارت به جمعیت عمومی شود.

در مطالعات قبلی بر روی همین مجموعه داده، محققان متوجه افزایش چشمگیر خطر حمله قلبی و اختلالات سلامت روان تا یک سال پس از ابتلا به ویروس شدند.

این بار، محققان ۸۰ مشکل و بیماری جسمی را، از علائم رایج پساکرونا تا زوال عصبی (neurodegenerative diseases) در کنار خطر عمومی مرگ یا بستری تا دو سال پس از ابتلا، مورد بررسی قرار دادند.

در سه ماه اول پس از بروز عفونت، افرادی که مبتلا به کووید-۱۹ شدند نرخ مرگ‌ومیر بیشتری داشتند ضمن این که بیماری‌های زمینه‌ایی مانند نارسایی قلبی، قند، آلزایمر و افسردگی نیز شیوع بیشتری در این گروه داشت. به مرور زمان تفاوت‌ها بین این گروه‌ها کاهش یافت. با این حال، حتی افرادی که بیماریشان در حد بستری در بیمارستان هم پیش نرفته بود، افزایش خطر ابتلا به تقریبا یک سوم از این مسائل سلامتی مورد مطالعه تا دو سال پس از ابتلا ادامه داشت.

در میان افرادی که به دلیل کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده‌اند، افزایش خطر به شکل پررنگتری ادامه داشت. دو سال پس از عفونت بیشتر بودند. دو سال پس از ابتلا به کرونا، این گروه با افزایش خطر ابتلا به دوسوم از این مسائل سلامتی مواجه بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته