دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان انجام شد؛

هوشمندسازی رانندگی با دستگاه ایرانی/ هشدار در شرایط خواب‌آلودگی و خطرناک

هوشمندسازی رانندگی با دستگاه ایرانی  هشدار در شرایط خواب‌آلودگی و خطرناک
محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به بومی‌سازی سیستم کمک‌راننده پیشرفته برای هوشمندسازی رانندگی شدند.
کد خبر : 858867

محمدرضا اکرمی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره عملکرد سیستم کمک‌راننده پیشرفته ساخته شده در این شرکت اظهار کرد: این سیستم قابلیت هشدار خروج از خط و هشدار برخورد با اجسام را دارد.

وی با اشاره به قابلیت های دیگر این سیستم گفت: اگر خودرو قابلیت ترمز یا فرمان برقی داشته باشد، می‌تواند خودرو را بین خطوط هدایت کرده یا در موقع خطر اگر راننده در زمان مشخص ترمز نگیرد به‌صورت اتوماتیک دستور ترمز به خودرو ارسال می‌کند.

وی افزود: سیستم کمک‌راننده پیشرفته علاوه بر قابلیت عیب‌یابی، قابلیت پایش خواب‌آلودگی راننده داشته یعنی با توجه به جهت نگاه و یا باز و بسته بودن چشمان راننده، خواب‌آلودگی راننده را تشخیص داده و هشدار می‌دهد. همه این اطلاعات به یک سرور مرکزی ارسال می‌شود تا کارفرما‌ها از عملکرد راننده اطلاع داشته باشند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: سازمان استاندارد زمانی که نصب سیستم کمک‌راننده پیشرفته روی خودرو‌ها را اجباری کرد با توجه به تحریم‌ها خودروسازان نمی‌توانستند نمونه خارجی این محصول را وارد کنند به همین دلیل به فکر بومی‌سازی این محصول افتادیم که با تلاش محققان توانستیم همه مراحل ساخت این سیستم را بومی‌سازی کرده و با انجام موفقیت‌آمیز انواع تست‌ها، اکنون در حال بستن قرارداد با شرکت‌های خودروساز هستیم که تا پایان سال حداقل ۱۰۰ دستگاه به فروش برسد.

اکرمی با بیان اینکه این سیستم قابلیت نصب روی همه خودرو‌ها را دارد، اضافه کرد: تفاوت قیمت این محصول بومی شده با محصول وارداتی بسیار زیاد بوده؛ قیمت محصول وارداتی سیستم هشدار خروج از خط  ۷۰۰ دلار است؛ اما این دستگاه بومی شده فقط ۳۰۰ دلار قیمت دارد. حداقل نصف قیمت است.

وی با اشاره به اینکه این محصول دانش‌بنیان است، عنوان کرد: شرکت‌های دیگری نیز در کشور روی این محصول کار کردند؛ اما فقط شرکت ما توانسته تست‌های سازمان استاندارد را با موفقیت بگذراند و با کسب مجوز محصول را تجاری سازی کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با تشریح چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان توضیح داد: بزرگ‌ترین چالش این شرکت با خودروسازان بوده به دلیل اینکه آنها در برابر نصب سیستم کمک‌راننده پیشرفته روی خودرو‌ها مقاومت می‌کنند و تا زمانی که فروش خودرو‌ها بدون نصب این محصول باشد و با رایزنی با سازمان استاندارد اجبار نصب این سیستم را به تعویق می‌اندازند این مقاومت وجود دارد؛ اما مصوب شده از اول مرداد ماه سال جاری پلاک خودرو‌های که این سیستم روی آنها نصب نشده، ثبت نشود.

وی با بیان اینکه این شرکت مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است، مطرح کرد: اکنون با توجه به گسترش هوش مصنوعی و تکنولوژی‌ها حداقل در اروپا و آمریکا تا ۱۰ سال دیگر راننده حذف خواهد شد در کشور نیز باید به این سمت حرکت کنیم و حداکثر در دو سال آینده باید خودرو‌های سنگین سیستم کمک‌راننده پیشرفته را داشته باشند؛ زیرا باعث امنیت راننده، عابران پیاده و کاهش تصادفات می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته