دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

استفاده از هوش مصنوعی مولد در بریتانیا به ۱۳ میلیون نفر رسید

استفاده از هوش مصنوعی مولد در بریتانیا به ۱۳ میلیون نفر رسید
بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از یک چهارم بزرگسالان در بریتانیا از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند.
کد خبر : 858222

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از یک چهارم بزرگسالان انگلیس (بریتانیا) از هوش مصنوعی مولد استفاده کرده‌اند.

نرخ استفاده از جدیدترین سیستم‌های هوش مصنوعی از بلندگو‌های هوشمند صدا بیشتر است، به طوری که از هر ۱۰ نفر یکی از آن‌ها حداقل یک بار در روز از آن استفاده می‌کند. همچنین ۴ میلیون نفر نیز از آن برای کار استفاده کرده‌اند، بیش از یک چهارم بزرگسالان انگلیسی از هوش مصنوعی مولد مانند چت‌بات‌ها بهره گرفته‌اند.

هوش مصنوعی «جنراتیو» (Generative) که به ابزار‌های هوش مصنوعی اشاره دارد و متن یا تصویر متقاعدکننده‌ای را در پاسخ به درخواست‌های انسانی تولید می‌کند، از زمان راه‌اندازی «چت جی‌پی‌تی» (ChatGPT) در ماه نوامبر توجه عموم را به خود جلب کرده است.

به گفته گروه حسابداری «دیلویت» (Deloitte) «میزان استفاده از آخرین نسل سیستم‌های هوش مصنوعی از بلندگو‌های مجهز به صدا مانند الکسای آمازون بیشتر است. ۲۶ درصد از افراد ۱۶ تا ۷۵ ساله از یک ابزار هوش مصنوعی مولد استفاده کرده‌اند که حدود ۱۳ میلیون نفر را شامل می‌شود. پنج سال طول کشید تا  بلندگو‌های هوشمند صدا به این سطح پذیرش برسند.»

«پل لی»، یکی از شرکای شرکت دیلویت معتقد است که «برای هر فناوری نوظهوری دستیابی به این سطح از پذیرش و فراوانی استفاده با این سرعت بسیار نادر است.»

بر طبق نظرسنجی دیلویت از ۴ هزار و ۱۵۰ بزرگسال انگلیسی تنها نیمی از جمعیت از هوش مصنوعی مولد شنیده‌اند و حدود یک نفر از هر ۱۰ پاسخ دهنده، معادل تقریبا چهار میلیون نفر از آن برای کار استفاده می‌کنند. چت جی‌پی‌تی به دلیل توانایی‌اش در تولید پاسخ‌های به ظاهر انسانی به طیف وسیعی از پرسش‌ها در سبک‌های مختلف، تولید مقاله، شعر و برنامه‌های کاربردی شغلی در پاسخ به پرسش‌های متنی به یک روتین تبدیل شده است.

پس از آن چت‌بات بینگ مایکروسافت قرار دارد که مبتنی بر سیستمی مشابه چت جی‌پی‌تی است. سپس چت‌بات بارد گوگل و کلود ۲ از شرکت آمریکایی آنتروپ قرار می‌گیرند.

با این حال؛ توانایی چنین سیستم‌هایی در تولید انبوه متن، تصویر و حتی صدا در مقیاس بالا منجر به هشدار‌هایی شده که می‌توانند به ابزاری برای ایجاد کمپین‌هایی برای رواج دروغ و موارد نادرست در مقیاس بزرگ تبدیل شوند.

بررسی دیلویت نشان داد که از بین کسانی که از هوش مصنوعی مولد استفاده کرده بودند، بیش از چهار نفر از هر ۱۰ نفر معتقد بودند که همیشه پاسخ‌های صحیح واقعی تولید می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین نقص‌های سیستم‌های هوش مصنوعی مولد تاکنون این است که آن‌ها مستعد تولید خطا‌های واقعی هستند.

به گفته  لی «با این حال؛ فناوری هوش مصنوعی عمومی هنوز نسبتا نوپا است و رابط‌های کاربری، محیط نظارتی، وضعیت قانونی و دقت برای آن هنوز در حال پیشرفت است.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته