دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد:

برای توسعه اقتصاد دیجیتال باید در بازار جهانی سهم داشته باشیم

برای توسعه اقتصاد دیجیتال باید در بازار جهانی سهم داشته باشیم
مرتضی موسی خانی گفت: در حال حرکت در مسیر تحول هستیم، مسیری که می‌تواند برای کشور در حوزه هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال در مقیاس جهانی تعیین کننده باشد، برای این منظور باید در بازار جهانی سهمی داشته باشیم.
کد خبر : 855281

مرتضی موسی خانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه نمایشگاه الکامپ ۲۰۲۳ در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، گفت: نمایشگاه‌ها فرصت خوبی برای ارائه محصولات و خدمات فناورانه در کشور ایجاد می‌کنند. همچنین تعاملات خوبی میان سازمان‌ها، شرکت‌ها و مشتری‌ها صورت می‌گیرد. ظرفیت‌های کشور در این نمایشگاه‌ها به نمایش گذاشته شده و نیاز سازمان‌ها اعلام می‌شود.

وی در ادامه افزود: در حال حرکت در مسیر تحول هستیم، مسیری که می‌تواند برای کشور در حوزه هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال در مقیاس جهانی تعیین کننده باشد. باید در حوزه‌هایی تمرکز کنیم که می‌تواند کشور را رقابت پذیر کند و در بازار جهانی سهمی داشته باشیم. در هوش مصنوعی علاوه بر نیازهای کشور باید اقدامات دیگری هم برای سیاست‌گذاری‌ها و استفاده از منابع نیروی انسانی در اختیار داریم. باید اجتماعی از نیروهای خوب صورت بگیرد، پژوهشگران جمع شوند و چند کمپین تخصصی در کشور راه‌اندازی شود. جوانان ایرانی ظرفیت‌های خوبی دارند و با این سرمایه‌های انسانی می‌شود کارهای بزرگ و فناورانه‌ای انجام داد.

موسی خانی اظهار کرد: اقداماتی که در حال انجام است اتلاف ظرفیت و استعدادهایی هست که در کشور وجود دارد. هرکدام ذخیره بزرگی از هوش و استعدادی هستند که می‌توانند در حوزه‌های بزرگ و نوآورانه اقدامات تاثیرگذار کنند تا در جهان کشور ما را صاحب قدرت کنند. اگر در چند حوزه مورد نیاز کشور تمرکز کنیم می‌توانیم در بازار جهانی ورود کنیم و اقتصاد کشور را رونق ببخشیم. ظرفیت و استعدادهایی که داریم می‌تواند کشور را صاحب نام و ثروت کند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره بومی سازی در حوزه ICT بیان کرد: ایران در این حوزه حد قابل قبولی دارد. برخی نیازهای کشور با محصولات بومی رفع می‌شود اما ما هنوز در حوزه‌های زیادی وابسته هستیم؛ حوزه نرم‌افزاری، سخت‌افزاری پیچیده و ... نیازهای خردی که در گذشته از خارج از کشور تامین می‌شد امروز در داخل  تولید می‌شود اما باید از انرژی و توان نیروی انسانی کمک بگیریم تا مسیرها بهتر انتخاب شوند و رودخانه‌های کوچک به اقیانوسی بزرگ تبدیل شود.

رئیس سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین درباره جایگاه هوش مصنوعی در ایران خاطرنشان کرد: هنوز در حوزه هوش مصنوعی شکاف‌هایی داریم. اما می‌توانیم این خلاها را پر کنیم. زمانی در حوزه رباتیک با رقبا فاصله زیادی داشتیم اما با کار خوب و تلاش تیم‌های ایرانی به جایگاه خوبی رسیدیم. باید خودباوری داشته باشیم که می‌توانیم و بدانیم کجای کار شکاف هست تا آن را رفع کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته