دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1395 - 12:22

وزیر صنعت معدن و تجارت: با واردات مستقیم تجهیزات ریلی از خارج مخالفیم

وزیر صنعت معدن و تجارت با تأکید بر اینکه با خرید هر گونه تجهیزات ریلی از قبیل واگن باری، مسافری و لوکوموتیو به صورت مستقیم از خارج مخالف هستیم، گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این اجازه را به ما نمی‌دهد اما از مشارکت استقبال می‌کنیم.
کد خبر : 85451

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا محمدرضا نعمت‌زاده در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی صنایع و خدمات وابسته با تأکیدبر اینکه فاینانس و تأمین مالی یکی از بحث‌های جدی مورد پیگیری از سوی وزارت صنعت است، افزود: در گذشته برخی قطعات کامیون از خارج خریداری می‌شد که پیشنهاد دادیم این قطعات به صورت فاینانس 5 ساله در اختیار ما قرار گیرد و طرف خارجی در حال بررسی این پیشنهاد است.


وی تصریح کرد: در مورد راه‌آهن نیز نباید قطعات به صورت نقدی خریداری شوند. البته در گذشته محدودیت‌های بانکی این اجازه را نمی‌داد اما اکنون نباید نگرانی بابت بازپرداخت‌ها وجود داشته باشد چرا که ایران به عنوان کشوری قابل اطمینان نیازی به برخی تضامین ندارد.


وی تصریح کرد: خوشبختانه نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی پس از موفقیت سیاسی ایران و کشورهای 5+1 برگزار می‌شود ،بنابراین شاهد فضای بسیار جدیدی هستیم که بهترین فرصت برای توسعه مناسبات بین‌المللی و توجه به بازار داخل و منطقه‌ای است.


نعمت‌زاده با بیان اینکه ایران در مسیر ارتباط کشورهای شرق آسیا، اروپا و کشورهای شمال به جنوب است، ادامه داد: راه‌آهن یکی از اولویت‌های مطرح حمل و نقل جهانی و ایران است چرا که از طریق این مُد حمل و نقلی میزان آلایندگی، هزینه تولید و انرژی کاهش می‌یابد. از طرفی با توجه به حمل و نقل مطمئن، ایمن، سراسری و 24 ساعته تردیدی در اولویت‌دار بودن بخش راه‌آهن باقی نمی‌ماند.


وزیر صنعت معدن و تجارت اضافه کرد: امیدواریم پروژه چابهار و اتصال آن به شبکه سراسری از طریق زاهدان و خراسان و سپس اتصال آن به کشورهای میانه و افغانستان در این دولت آغاز شود و بتوانیم بحث‌های فاینانس آن را ایجاد کنیم.


وی با تأکید بر لزوم افزایش توان داخلی و استفاده از توانمندی‌های داخل کشور عنوان کرد: دو رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی بحث درون زایی و برون‌گرایی آن است که در همین راستا باید از حداکثر منابع داخلی بهره‌ گیریم و نیازمندی‌های کشور را از طریق شرکت‌های داخلی تأمین کنیم.


به گفته وی رویکرد برون‌گرایی نیز بدین معناست که باید به زنجیره جهانی چه به لحاظ حوزه بازار و چه در زمینه‌های تکنولوژی متصل شویم.


نعمت‌زاده با تأکید بر اینکه سیاست امروز کشور گره زدن منافع به یکدیگر و برپایه مشارکت است، گفت: بر همین اساس باید اولویت‌هایمان را در همکاری‌های دراز مدت بر پایه مشارکت قرار دهیم.


وی تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی وزارت راه طول خطوط راه‌آهن باید از 11 هزار کیلومتر به 25 هزار کیلومتر برسد همچنین بر اساس پیش‌بینی‌ها تعداد واگن‌های باری باید از 22 هزار واگن به 50 هزار واگن افزایش یابد.


به گفته وزیر صنعت معدن و تجارت اکنون 83 درصد واگن‌های باری در داخل کشور تأمین می‌شوند و امید می‌رود ظرف چند روز آینده برای تولید محور و چرخ نیز تصمیمات جدی اتخاذ شود.


نعمت‌زاده ادامه داد: تعداد واگن‌های مسافری با از 2هزارو 200 واگن به 4 هزار واگن برسد که اکنون در میزان تولید این واگن‌ها به خودکفایی 45 درصدی رسیده‌ایم و می‌توانیم تا میزان 70 درصد آن را ارتقا دهیم. همچنین تعداد لوکوموتیوها نیز باید بیش از دو برابر ظرفیت فعلی افزایش یابند.


وی اضافه کرد: اکنون واگن‌های جدید مترو بسیار مورد نیاز هستند به طوری که ظرف سه چهار سال آینده به 2 هزار تا 4 هزار واگن جدید نیاز داریم.


وزیر صنعت معدن و تجارت خاطر نشان کرد: سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران (ایمیدرو) در حال نهایی کردن چندین قرارداد با شرکت‌های کره‌ای و چینی برای تولید قطعات و تجهیزات است. از طرفی ایمیدرو آماده مشارکت با شرکت‌های داخلی نیز است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته