دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1395 - 11:45
در سخنرانی عضو شورای علمی سازمان جهانی علایم تجاری مطرح شد

برای تجارت در محیط امن، باید علم حقوق از تجارت حمایت کند/ دریغ از فرار برند چوگان، مولانا و زعفران از ایران

عضو شورای علمی سازمان جهانی علایم تجاری گفت: «در فضایی که ما در حال توسعه هستیم تئوری درهای بسته وجود دارد و همه کشورهای دنیا میزان واردات را در حداقل میزان قرار می‌دهند زیرا وقتی واردات زیاد شود اقتصاد منفی خواهد شد و اگر می‌خواهیم تجارت را در محیط امن صورت پذیرد، باید علم حقوق از تجارت حمایت کند.»
کد خبر : 85008

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر عظیم فضلی‌پور در سخنرانی علمی تخصصی حقوق با عنوان «دیپلماسی تجاری» با محوریت بررسی وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران پس از رفع تحریم‌ها در فرآیند الحاق به WTO در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان اظهار کرد: «برخی از مباحث مطروحه در این نشست علمی برای نخستین بار مطرح می‌شود و دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند از این موضوعات برای کار مطالعاتی و تحقیقی وابسته به عنوان پایان‌نامه در مقاطع تحصیلات تکمیلی استفاده کنند.»


فضلی‌پور با ابراز رضایت از فعالیت‌های علمی در دانشکده حقوق واحد دامغان یادآور شد: «در این فرصت اندک سعی می‌شود نکات کوتاه و کاربردی در مورد دیپلماسی تجاری و سازمان تجارت جهانی بیان شود تا فضای یادگیری مطلوب ایجاد شود و دچار سردرگمی نشویم.»


تقسیم کار امروزه در فضای تجارت جهانی بر اساس مزیت رقابتی است نه مزیت نسبی. این بدان معنی است که نفت ایران اکنون مزیت نسبی دارد و باید تبدیل به مزیت رقابتی شود

فضلی‌پور با توجه به فرآیند جهانی شدن، جایگاه تجاری ایران را در گذر تاریخ بررسی کرد و گفت: «جهانی شدن سه دوره را طی کرده است که «دوره اول آن از قرن پانزدهم آغاز شد و از سال ۲۰۰۰ به بعد نیز شاهد دوره سوم جهانی شدن هستیم. در دوره اول کشور‌ها در ابعاد بزرگ هستند و به سمت میانه شدن پیش می‌روند. در دوره اول جایگاه ایران به لحاظ تجاری مطلوب بوده زیرا در این زمان که به دوره صفویه برمی‌گردد، راه ابریشم امکان تجارت را برای ایران مهیا و مطرح کرد، پس در این دوره ایران یکی از بازیگران اصلی صحنه قدرت تجاری است. در دوره دوم کشور‌ها رفته رفته از حالت میانه، کوچک‌تر می‌شوند و شرکت‌های چندملیتی و فراملیتی، ظهور و نقش پیدا می‌کنند. »


وی افزود: «در این دوره هم نقش ایران مقداری کمرنگ‌تر می‌شود ولی شرکت‌هایی در این دوره فعالیت می‌کنند که با برند خود مانند کفش ملی، به ۴۰ کشور دنیا صادرات مفید دارند. در دوره سوم که دوره تجارت الکترونیک و تجارت جهانی نام‌گذاری می‌شود، دیگر برندهای تجاری ظهور می‌کنند. در این دوره نقش کشور‌ها و نقش حاکمیت کمرنگ‌تر می‌شود زیرا وقتی کشوری عضو سازمان تجارت جهانی می‌شود قوانین WTO یا تجارت جهانی حاکم می‌شود؛ بنابراین ممکن است این قوانین رقابتی باعث شود که بسیاری از شرکت‌ها و صنایع کشور‌ها توان رقابت نداشته باشند و از بین بروند و در این زمینه برند‌ها هستند که حرف اول را می‌زنند و دولت تنها نقش حمایتی دارد. در این مقطع ایران جایگاه و نقش مناسبی ندارد. پس این نتیجه حاصل می‌شود که ایران تنها زمانی در فضای کنونی می‌تواند در فضای تجارت جهانی فعالیت کند که، دارای برند باشد.»


عضو شورای علمی سازمان جهانی علایم تجاری تأکید کرد: «جهانی شدن یک حرکت طبیعی و غیرارادی است. یعنی اینکه کشور‌ها خواسته یا ناخواسته به طور طبیعی در جریان جهانی شدن قرار می‌گیرند و نحوه تعامل ما با این سازمان و این فرآیند بسیار اهمیت پیدا می‌کند.»


وی گفت: «تقسیم کار امروزه در فضای تجارت جهانی بر اساس مزیت رقابتی است، نه مزیت نسبی. این بدان معنی است که نفت ایران اکنون مزیت نسبی دارد و باید تبدیل به مزیت رقابتی شود.»


فضلی‌پور با توجه به فرصت سوزی در فضای تجارت جهانی، افزود: «ایران سال ۲۰۰۵ عضو ناظر WTO شد ولی نتوانست در این ده سال به عضو فعال سازمان تجارت جهانی تبدیل شود و این یعنی که ما فرصت سوزی کردیم و برای امور تجاری، خود را درگیر اموری مثل تعرفه کردیم که برای مثال تعرفه‌های تجاری در ایران نزدیک به ۲۰درصد است ولی در فضای تجارتی جهانی صحبت از نیم درصد تعرفه است و ما خود را درگیر این فضا کردیم و فرصت‌ها را یکی پس از دیگری از دست می‌دهیم.»


وی بر لزوم ایجاد برنامه‌های مدون کشور‌ها برای حضور در عرصه تجارت جهانی تأکید کرد و گفت: «کشور هند اکنون در زمینه کامپیو‌تر و ICT حرف اول را در جهان می‌زند و این به خاطر برنامه ریزی مدون این کشور برای حضور در عرصه تجارت جهانی و بازار جهانی بوده است. »


فضلی‌پور فرآیند حضور و عضویت کشور‌ها در سازمان تجارت جهانی را بیان کرد و پاسخگوی سئوالات دانشجویان و استادان حاضر در جلسه بود.


افسوس و دریغ حاضران از فرار برندهای اقتصادی و فرهنگی در سال‌های اخیر


در حاشیه این نشست علمی آنچه مشهود بود، افسوس و دریغ حاضران در فرار برندهای اقتصادی و فرهنگی در سال‌های اخیر بود. چرا که افراد و صنایع و سنت‌های بی‌شماری به نام دیگر ملل ثبت شده و بسیاری از این باور‌ها در حال خروج از فهرست ظرفیت‌های برند ساز کشور عزیزمان است. به طوری که نان لواش– چوگان– ورزش زورخانه‌ای– فردوسی– مولانا و... با تلاش رقبا به نام سایر ملل همجوار ثبت جهانی شده است و اوج این نامرادی در تلاش افغانستان در ثبت زعفرانی است که با کم توجهی، پیاز آن را از مملکت ما برده‌اند و امروز داعیه زایش این نهاده مهم کشاورزی را دارند.


به همت حوزه معاونت دانشجویی فرهنگی و دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، سخنرانی علمی تخصصی حقوق با عنوان «دیپلماسی تجاری» با محوریت بررسی وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران پس از رفع تحریم ها درفرآیند الحاق به WTO در محل سالن کنفرانس دکتر کاتوزیان این واحد دانشگاهی برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته