دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1402 - 12:51
نگاهی دراماتیک به تاج خورشیدی؛

تیراندازی عظیم گردباد خورشیدی نمایش داده می‌شود

تیراندازی عظیم گردباد خورشیدی نمایش داده می‌شود
ویدیویی از یک گردباد خورشیدی عظیم در یک شبکه اجتماعی منتشر شد.
کد خبر : 842698

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیشرفت چشمگیر فناوری این روز‌ها بسیار سر وصدا به‌پا کرده است. این توسعه چشمگیر در علم نجوم نیز قابل ستایش است. پیشرفت در فناوری‌های تلسکوپ و دوربین به افراد مختلف از طبقات متفاوت این امکان را می‌دهد تا آسمان با جزئیات شگفت‌انگیز و خورشید با تجهیزات حفاظتی مناسب رصد شود؛ بنابراین عکاسی نجومی آماتور به‌طور فزاینده‌ای درمیان جامعه نجوم محبوبیت پیدا کرده است.

این رویداد عظیم در علم نجوم اخیرا توسط اندرو مک کارتی، مالک و اداره‌کننده استودیوی Cosmic Background نشان داده شده است. وی اصالتاً اهل کالیفرنیای شمالی است، اما در حال حاضر در فلورانس، آریزونا زندگی می‌کند. در ۱۸ مارس ۲۰۲۳، مک کارتی ویدیویی از یک گردباد در سطح خورشید توییت کرد.

تیراندازی عظیم گردباد از خورشید نمایش داده می‌شود

مک کارتی برای نشان دادن اندازه عظیم این گردباد ویدویی از گردباد‌ها در سطح زمین آماده کرده است. این رویداد‌ها در سطح زمین بسیار عادی هستند، اما اتفاقات عجیب‌و‌غریبی در سطح خورشید رخ می‌دهد که این رویداد یک پدیده منحصر به‌فرد محسوب می‌شود.

مک کارتی اخیراً به Universe Today گفت: «این یک برجستگی خورشیدی در لایه کروموسفر خورشید است. توده‌ای از پلاسما که در یک حلقه مغناطیسی گیر کرده، آن را از فتوسفر دور کرده و به سوی فضا تا مسافت بیش از صد هزار مایل کشیده می‌شود. مواد خورشیدی از برجستگی به سمت خورشید می‌بارند.»

مک کارتی به Universe Today می‌گوید؛ که این سکانس با استفاده از یک تلسکوپ اصلاح‌شده تصویربرداری شده است که می‌تواند اتمسفر خورشید را به عنوان نوار هیدروژن آلفا با استفاده از صد‌ها هزار تصویر در طی چند ساعت رصد کند، و او بر این باور است که این پدیده یک رویارویی تصادفی نبوده است.

مک کارتی در ادامه افزود: «هر فریم از ویدیو مجموعه‌ای از حدود ۵۰۰ تصویر جداگانه بود. این ویژگی در برابر دیسک خورشیدی بسیار روشن‌تر و نسبتاً ضعیف‌تر بود؛ بنابراین تشخیص کنتراست و میزان تضاد رنگ آن در برابر تابش خیره‌کننده دشوار بود.»

مک کارتی با همکار خود جیسون گوئنزل در این ویودیو مشارکت داشته است. آن‌ها با همکاری یکدیگر توانستند تصویری ۱۴۰ مگاپیکسلی و خیره‌کننده از خورشید و گردباد در قسمت بالایی آن تهیه کنند.

مک کارتی چند لایه از خورشید، از جمله برجستگی خورشید، کروموسفر، فوتوسفر و تاج را در ویدیو خود ذکر می‌کند. این به این دلیل است که ساختار خورشید یکنواخت به نظر می‌رسد، اما مانند زمین و سایر اجرام آسمانی دارای لایه‌هایی است.

فوتوسفر سطح مرئی خورشید است که ما روزانه و در رصد‌های نجومی می‌بینیم. ضخامت آن تقریباً ۱۰۰ کیلومتر است که در مقایسه با قطر خورشید که تقریباً یک میلیون و ۴۰۰ کیلومتر است بسیار ناچیز محسوب می‌شود و دامنه دمایی آن بین ۳۷۰۰ تا ۶۲۰۰ درجه سانتیگراد است.

تصویر‌های نجومی فوق‌العاده اندرو مک کارتی و جیسون گونزل را در صفحات و وب‌سایت‌های مربوطه در توییتر بررسی کنید و لطفاً از نگاه مستقیم به خورشید بدون محافظ چشم یا تلسکوپ خورشیدی مناسب خودداری کنید.

 


انتهای پیام/۳۰۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته