دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1395 - 10:52

جرم‌انگاری تبلیغ خلاف واقع درباره فرآورده‌های دارویی، آرایشی و خوراکی

طبق مصوبه مجلس ارائه هر گونه اطلاعات نادرست و تبلیغ خلاف واقع درباره آثار مصرف مواد و فرآورده‌های دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، گیاهی، طبیعی، مکمل و همچنین تجهیزات و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشی و هرگونه خدمات سلامت ممنوع است.
کد خبر : 83942

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا،‌ وکلای ملت پس از بحث و بررسی درباره جزئیات طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین‌المللی کلیه مواد این طرح را به تصویب رساندند.


بر اساس ماده 1 این طرح؛ ارائه هر گونه اطلاعات نادرست و تبلیغ خلاف واقع به هر طریق از جمله رسانه‌های داخلی و خارجی و یا فضای مجازی درباره آثار مصرف مواد و فرآورده‌های دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، گیاهی، طبیعی، مکمل و همچنین تجهیزات و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشی و هر گونه خدمات سلامت ممنوع است و مرتکب به حبس یا جزای نقدی درجه 6 و محرومیت از فعالیت شغلی و اجتماعی مرتبط برای 2 تا 5 سال محسوب می‌شود. در صورتی‌ که به مصرف‌کننده خسارتی وارد شود علاوه‌بر جبران آن معادل 2 تا 5 برابر خسارت وارده به عنوان جزای نقدی به مجازات مذکور اضافه می‌گردد.


در تبصره این ماده آمده است: انتشار تبلیغات موضوع این قانون از سوی رسانه‌های جمعی موجب محکومیت مدیرمسئول در رسانه‌های چاپی یا عناوین مشابه در سایر رسانه‌ها به مجازات مندرج در این ماده می‌باشد.


سازمان غذا و دارو نسبت به برچسب‌گذاری مواد و فرآورده‌های دارویی، خوراکی و آرایشی و بهداشتی موظف شد


به موجب ماده 2 این طرح؛ سازمان غذا و دارو موظف است نسبت به برچسب‌گذاری فرآورده‌های محصولات موضوع این قانون از طریق بخش خصوصی صاحب صلاحیت که صلاحیت آنها راتعیین و اعلام می‌کند بر روی کلیه محصولات و فرآورده‌های دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، تجهیزات و ملزومات مصرفی و غیر مصرف پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی در حدود امکانات شناسه‌های منحصربه فرد جهت کنترل و اصالت و پیگیری محصولات اقدام کند.


همچنین در تبصره 1 این ماده تصریح شده است: برچسب گذاری مواد و فرآورده‌های موضوع این قانون به تشیخص سازمان غذا و دارو باید به گونه‌ای تعیین شود که آثار سوء یا مفید احتمالی آن برای مصرف‌‌کنندگان قابل تمیز و تشخیص باشد.


همچنین در تبصره 2 این ماده آمده است: آیین‌نامه اجرایی این ماده شامل نحوه برچسب‌گذاری، نحوه اخذ مجوز روش‌های معرفی و تبلیغات مواد و فرآورده‌ها و مواد موضوع این قانون و موارد منع آنها ظرف مدت سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان غذا و دارو تهیه می‌شود و به تصویب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌رسد.


همچنین بر اساس ماده 3 این طرح؛ کلیه وزارتخانه‌ها و ارگان‌های ذیربط موظف‌اند در جهت برخورد با تبلیغات موضوع این قانون در فضای مجازی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان غذا و دارو همکاری کنند.


همچنین طبق ماده 4 این طرح از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون ماده 5 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب 1334/3/29 لغو می‌شود. نمایندگان مجلس با 115 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر با کلیه مواد این طرح موافقت کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب