دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1395 - 16:11
سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد

پیشرفت ایران و کره جنوبی در شاخص توسعه انسانی/ پوشش ۹۹ درصدی واکسیناسیون در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت از کاهش پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت و کاهش سه درصدی هزینه‌های فقرزای سلامت در کشور پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت خبر داد.
کد خبر : 83804

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری دومین سالگرد طرح تحول سلامت اظهار کرد: براساس اعلام سازمان ملل ایران در شاخص توسعه انسانی نسبت به سایر کشورهای جهان رشد دو برابری داشته است این در حالیست که شاخص توسعه انسانی کشور طی 32 سال نشان می‌دهد که این شاخص به طور متوسط هر سال 1.67 درصد رشد کرده است. بر همین اساس شاخص میزان مرگ و میر نوزادان از 51 به 10 دریک‌ هزار، شاخص مرگ اطفال زیر 5 سال از 60 به 19 در یک‌هزار، مرگ مادران از 140 هزار به 20 در 100 هزار و دسترسی به سلامت از 20 به 95 درصد رسیده است.


وی با بیان اینکه در 22 سال منتهی به سال 2012، کره جنوبی و ایران توانسته اند بر شاخص توسعه انسانی غلبه کنند و بیشترین پیشرفت در این زمینه را داشته باشند، افزود: در طی این سال‌ها اعزام بیمار به خارج از کشور صفر و اعزام پزشک خارجی به ایران نیز صفر شده است و پوشش واکسیناسیون به 99 درصد رسیده است. همچنین شاخص مرگ و میر افراد که باتوجه به میزان تحصیلات و دسترسی به خدمات متفاوت است امروزه عادلانه‌‌تر و حتی کاهش یافته به طوری که شاخص امید به زندگی از 48.5 طی سال‌ها به 75.3 رسیده است.


سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به شاخص‌های سازمان جهانی بهداشت در سال 2014 اشاره کرد و گفت: در ایران شاخص امید به زندگی، مرگ شیرخوار زیر یک سال و زیر 5 سال رتبه 12 و مرگ افراد بالغ رتبه 11 و مرگ و میر نوزادان رتبه 13 را در بین 20 کشور منطقه دارد این در حالی است که ما قبل از طرح تحول سلامت جزء معدود کشورهایی بوده‌ایم که پرداختی در حوزه سلامت بیش از 50 درصد از سوی مردم بوده است اما باید به کمتر از 30 درصد می‌رسید.


حریرچی یادآور شد: متاسفانه شاخص تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر 1.7 بوده در واقع 57 درصد تخت‌ها فرسوده و بسیاری از بیمارستان‌ها ارزش بازسازی نداشتند. طی سال‌های گذشته سالانه 700 هزار نفر به دلیل هزینه‌های سلامت به زیر خط فقر سقوط می‌کردند و فقط 20 درصد مردم توانایی پرداخت هزینه 80درصدی در سلامت را داشتند.


سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به خدمات آزمایشگاهی گفت: در بخش آزمایشگاه، پزشک عمومی، خدمات بستری و سرپایی، کاهش 3 تا 9 درصدی بهره‌مندی از خدمات سلامت را شاهد بودیم.


حریرچی ادامه داد: اوج هزینه‌های سلامت در سال‌های 89 و 90 بوده است و متاسفانه سال‌های 91 و 92 مردم کمتر خدمات سلامت خریده‌اند و فقرا از خدمات سلامت استفاده نمی‌کرده‌اند.


وی با انتقاد بر اینکه به طور کلی هزینه کمتری را به سلامت اختصاص می‌داده‌ایم، گفت: پرداخت از جیب به طرز قابل توجهی بر خدمات بستری به 33 درصد کاهش رسیده و این در سطوح روستایی و شهری بوده است. همچنین در سال‌های 91 و 92 به دلیل عدم توانمندی مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت شاهد کاهش 10 درصدی هزینه‌های کمرشکن سلامت در روستاها و 5 درصدی آن در شهرها هستیم. حتی هزینه‌های فقرزا هم کاهش یافته بود.


سخنگوی وزارت بهداشت در مورد برنامه پزشک خانواده اضافه کرد:‌ بیش از هر زمان دیگری اکنون پزشک خانواده داریم. تعداد پزشک خانواده در گذشته 4300 نفر بود که در حال حاضر تعداد آنها به 6700 رسیده است.در زمان اوج پزشک خانواده در سال 91 و 92 مراجعه به پزشک عمومی و متخصص به صورت یکنواخت کم شده و اکنون با راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه مراجعه به متخصص بیشتر نشده و همان آمار یکنواخت را نشان می‌دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته