دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1395 - 14:22

پیشنهاد دکتر هاشمی برای راه‌اندازی پژوهشکده تئاتر در مشهد/ بانک نمایشنامه در دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر دانشگاه راه‌اندازی می‌شود

دکتر سید طه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن ارائه توضیحاتی درباره جشنواره ملی تئاتر دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی که در مشهد در حال برگزاری است، از راه‌اندازی بانک نمایشنامه در دبیرخانه دائمی تئاتر دانشگاهیان این دانشگاه خبر داد.
کد خبر : 83454

سید طه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «همزمان با راه‌اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره ملی تئاتر دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، فراخوان جشنواره ملی به بیش از ٢٠٠ واحد دانشگاهی ارسال شد و حدود ٢٠٠ اثر از ٢٦ استان کشور به دبیرخانه ارسال شد.»


او گفت: «تئاتر مادر همه هنرهاست و بسیاری از دانشجویان به دلیل جذابیت‌های فراوان آن، بیشتر از هر رشته دیگری راغب به آن می‌شوند و در مسیر سخت پیشرفت در آن اهتمام می‌ورزند.»


دکتر هاشمی افزود: «با توجه به لزوم ایجاد شور و نشاط در بین جوانان و پاسخ به تقاضای روزافزون آنها برای یادگیری، فعالیت و رقابت در عرصه‌های مختلف هنری به ویژه هنر تاثیرگذار تئاتر در ساخت شخصیت فرهنگی و اجتماعی مخاطب، تصمیم گرفته شد از این پس جشنواره تئاتر دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در سطح ملی و با حضور دانشجویان، کارمندان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور هر ساله در مشهد برگزار شود.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «به همین منظور دبیرخانه دائمی این جشنواره در محل دائمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد شروع به کار کرده است. البته برای اینکه استان‌ها سهم موثرتری در استعداد‌یابی و اجرای برنامه‌های نمایشی داشته باشند، مقرر شد همه استان‌ها در قالب حداقل پنج منطقه سازمان‌دهی شوند. ابتدا گروه‌های برگزیده تئاتر هر استان در مناطق مسابقه می‌دهند و برندگان مناطق باید همه ساله در سطح ملی در مشهد مسابقات را برگزار کنند.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «آبان 94 فراخوان اولین جشنواره ملی تئاتر دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی برای همه واحدهای دانشگاه در سراسر کشور ارسال شد. خوشبختانه با پیشینه درخشان هشت دوره پیش، در اولین قدم با استقبال گسترده دانشجویان هنرمند رو‌به‌رو شدیم. از 26 استان 168 نمایشنامه متقاضی حضور در بخش صحنه‌ای به دبیرخانه ارسال شدند. بعد از خراسان رضوی، استان تهران و خوزستان بیشترین آثار را ارسال کردند. هدف و چشم‌انداز دبیرخانه دائمی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور با توجه به اهمیت هنر و سهم شگفت‌انگیز آن در پی‌ریزی فرهنگ از سویی و تلطیف آرامش روحی و روانی جامعه از سوی دیگر، تلاش برای تشویق، آموزش و کشف استعدادهای هنری در دانشجویان است که در این راه، از فراهم‌آوردن هیچ امکانی فروگذار نمی‌شود.»


دکتر طه هاشمی گفت: «از جذب علاقه‌مندان و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و جهت‌دهی ارزشی و فرهنگی به سوی تولید آثار فاخر هنری از سوی دبیرخانه تا به نمایش گذاشتن این تولیدات در سطح مشهد، استان و کشور و شرکت در جشنواره‌ها و محافل فرهنگی و هنری داخل کشور، همه و همه از سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی و دبیرخانه جشنواره است. همچنین قصد داریم از همه ظرفیت‌های هنری دانشگاه آزاد اسلامی مانند همکاری و تعامل با مدیران گروه‌های هنری و تئاتر سراسر کشور استفاده کنیم.»


او از تشکیل دو کمیته فنی- تخصصی و آموزشی- پژوهشی در این جشنواره خبر داد و گفت: «همه تصمیمات مربوط به حوزه تئا‌تر در این دو کمیته گرفته می‌شود. همچنین ارتقای سطح علمی دانشجویان از اهداف مهم تشکیل کمیته آموزش و پژوهش این جشنواره است. بعد از تئا‌تر تهران، تئا‌تر مشهد از استقلال و استمرار برخوردار است و ظرفیت حضور در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی را نیز داراست. البته تئا‌تر تهران را مجموعه‌ای از برترین‌ها و چهره‌های این عرصه تشکیل می‌دهند اما مشهد علی‌رغم اینکه از حضور چهره‌های تئاتری بی‌بهره است، از رشد قابل توجهی برخوردار است.»


بهترین راه درمان معضلات اجتماعی، زبان هنر است


هاشمی به ویژگی‌های جشنواره تئاتر دانشگاهیان اشاره کرد و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ابتدا با یک جشنواره بومی و منطقه‌ای و با حضور شش گروه نمایشی کار خود را آغاز کرد. با توجه به ظرفیتی که مسئولان این دانشگاه مشاهده کردند، به سمت ملی‌شدن جشنواره حرکت کردند. من اعتقاد دارم بهترین راه درمان معضلات اجتماعی، زبان هنر است. بنابراین تلاش می‌کنیم روزبه‌روز در این عرصه به پیشرفت‌های بیشتری دست یابیم همانطور که مقام معظم رهبری بارها به هنر نمایش تاکید ویژه‌ای داشتند و دارند.»


هاشمی انجام کارهای هنری به ویژه تئاتر را ضروری دانست و گفت: «باید با دعوت از استادان و صاحب‌نظران دانشگاه از تجارب و اندیشه‌های آنها در حوزه‌های مختلف به ویژه هنر استفاده کنیم. در صورت امکان باید پژوهشکده‌ای در مشهد راه‌اندازی شود و همه پروژه‌ها و طرح‌ها از سراسر کشور به این مرکز ارجاع داده شود. علاوه بر این به امر آموزش هم توجه شود و قطعا دبیرخانه دائمی جشنواره ملی تئاتر سراسر کشور زیر نظر معاونت دانشجوئی فرهنگی به این سمت‌وسو حرکت می‌کند که بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد قطب پژوهشی تئاتر باشیم.»


او افزود: «هدف ما در تئاترهای دانشجویی حرفه‌ای بودن آنها نیست و صرفا درپی ایجاد بستری برای تمرین‌کردن و کسب تجربه دوستداران این حرفه هستیم و وظیفه متصدیان و مدیران تئاتر تشویق و پاسخ‌گویی به نیاز آن‌هاست. زیرا آن‌ها آینده‌سازان جامعه تئاتر کشور هستند. امیدوارم این جشنواره باشکوه و باعظمت و در راستای تعالی فرهنگ و هنر نمایش در سطح کشور باشد. از مدیران برنامه‌ریز تئاتر دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهم همت و توجه ویژه‌ای به بخش آموزش و پژوهش واحدهای دانشگاهی سراسر کشور داشته باشند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته