ارائه ۵ میلیون پورت فیبر نوری به مشترکان تا ۱۴۰۴
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، مجید سلطانی در نشست خبری مدیرعامل شرکت مخابرات ایران که ظهر امروز در شرکت مخابرات ایران برگزار شد در خصوص اثر تغییر تعرفه بر توسعه زیرساختهای مخابرات اظهار کرد: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ تحلیلی از درآمد شرکت مخابرات داشتیم. در سال ۱۴۰۰ درآمد شرکت مخابرات بیش از هزار میلیارد تومان کاهش داشته و این درحالی است که تعداد مشترکان این شرکت افزایش یافته است. با وجود توسعه زیرساختهای شرکت مخابرات به دلیل سیاستهای دولت و مجلس درآمد شرکت مخابرات افزایش نیافته است.
وی افزود: شرکت مخابرات هر ساله افزایش حقوق کارمندان خود بر اساس مصوبه وزارت کار داشته است و بر اساس تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی هزینهها در ۱۰ سال گذشته بیش از ۳۵ درصد افزایش یافته است. درآمد شرکت مخابرات در ۱۰ سال گذشته کاهش یافته ولی هزینههای این شرکت ۱۲ برابر شده است. در سال ۱۴۰۱ حداقل هزینه نگهداری خط تلفن در شورای رقابت تصویب و پس از ابلاغ کمیسیون تنظیم مقررات با مبلغ میانگین حدود ۹ هزار تومان اجرا شد. شرکت مخابرات حدود ۱۰ هزار سوئیچ فعال در سراسر کشور دارد و این تعداد سوئیچ به طور شبانهروزی نیاز به مراقب دارد.
**توسعه صنایع کشور مستلزم به زیرساختهای ارتباطی مخابرات وابسته است
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران بیان کرد: اکنون تعداد مشترکان فعال شرکت مخابرات حدود ۲۰ میلیون نفر است که قبض تلفن خود را پرداخت میکنند. شرکت مخابرات بسته بیست هزار تومانی به صورت رایگان را برای مشترکان تلفن ثابت به منظور تماس با سراسر کشور ارائه داده است. بسیاری از صنایع به خدمات شرکت مخابرات ایران وابسته است و دولت باید بابت هزینههای این شرکت برنامهریزی مناسبی داشته باشد.
سلطانی عنوان کرد: اجرای مصوبه تصویب شده در شورای رقابت باتوجه به تغییر رئیس شورای رقابت موجب شد دهها ساعت جلسه شرکت مخابرات با مسئولان این شورا بینتیجه بماند و انشاءالله به زودی بسته پیشنهادی شرکت مخابرات آماده و به شورای رقابت ارسال میشود.
وی خاطرنشان کرد: شرکت برای پرداخت سود سهام عدالت به سهامداران برنامهریزی کرده است و انشاءالله تا پایان سال سود پرداخت میشود.
**راهاندازی شبکه فیبر نوری موجب کاهش هزینههای مخابراتی میشود
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: توسعه شبکه فیبر نوری اهمیت بالایی دارد و موجب کاهش هزینههای نگهداری زیرساختهای ارتباطی و ارتقای کیفیت سرویسهای اینترنتی میشود. در شبکه فیبر نوری موجب کاهش چشمگیر مصرف انرژی میشود.
سلطانی بیان کرد: شرکت مخابرات برای اینکه به مشترکان خانگی فشار اقتصادی وارد نشود به دنبال افزایش تعرفه در بخش تجاری است. مشترکان تجاری با وجود درآمدزایی بیشتر هزینهای به میزان مشترکان خانگی پرداخت میکنند. لذا باید هرچه زودتر در خصوص اصلاح تعرفه تصمیمگیری شود. بر اساس مصوبه شورای رقابت در شهریور ماه باید بابت تعرفه مشترکان تجاری تصمیمگیری میشد. موضوع پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان شرکت مخابرات مسئله قدیمی است و در این شرکت بر اساس مصوبات هیئت مدیره پرداخت معوقات بازنشستگان صورت میگیرد. وقتی هئیت مدیره بودجه را با احتساب معوقات بازنشستگان تصویب میکند قطعا پرداخت به بازنشستگان محترم در دستور کار است ولی افزایش هزینههای شرکت مخابرات موجب شده برخی از پرداختها عقب بیفتد.
**دور بودن مشترکان از مراکز مخابرات، علت تأخیر در ارائه سرویسهای اینترنتی
مدیرعامل شرکت مخابرات در پاسخ آنا درباره برنامهریزی این شرکت برای توسعه سریع شبکه فیبر نوری در سراسر کشور عنوان کرد: اجرای پروژه فیبر نوری در ۱۵ استان تحت عنوان طرح نجما آغاز شده است و پیشبینی میکنیم ۴ تا ۵ میلیون مشترک تحت پوشش طرح نجما قرار گیرند. شرکت مخابرات میکوشد این پروژه در کوتاهترین زمان ممکن به نتیجه برسد. همچنین علت تأخیر یا عدم عرضه سرویس FTTx به مشترکان در شهر تهران دور بودن محل استقرار مشترک از مرکز مخابرات یا نبود زیرساخت لازم ارائه سرویس فیبر نوری به مشترک است.
در ادامه داود زارعیان، معاون تجاری و مشتریان شرکت مخابرات ایران گفت: اگرچه بر اساس تعرفه جدید درآمد شرکت مخابرات افزایش پیدا کرده است ولی هزینههای پرداختی این شرکت بابت حقوق کارمندان و توسعه زیرساخت موجب شده افزایش درآمد با هزینههای جاری برابر شود. به طور میانگین حدود ۱ تا ۱.۵ میلیارد دقیقه در ماه گذشته افزایش مدت زمان مکالمه در شبکه ارتباطات ثابت داشتهایم. قطعا رابطهای بین مصرف مردم و سیاستهای فیلترینگ وجود دارد و طبق آمار در اردیبهشت سال جاری ۸۰۰ هزار بسته شرکت مخابرات توسط مشترکان خریداری شد و در آبان به ۱۷۳ هزار بسته رسید.
وی افزود: از شهریور سال جاری حدود ۷۹ هزار مشترک جدید در شبکه فیبر نوری به تعداد مشترکان شرکت مخابرات اضافه شد است.
انتهای پیام/۴۱۴۴/
انتهای پیام/