اختصاص ۵ درصد از بودجه دانشگاهها به فعالیتهای فرهنگی در لایحه بودجه
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در گفتوگویی اظهار کرد: وزیر علوم پیش از این در ابلاغیهای از هیاتهای امنای دانشگاهها خواسته بود سه درصد از بودجه کل دانشگاهها به فعالیتهای فرهنگی اختصاص یابد، اما تصمیمگیری در مورد آن با هیات امنای دانشگاهها بود. هیات امنا باید این بودجه را تصویب میکرد و در مرکز هیات امنای وزارت علوم هم تایید میشد و بعد آن دانشگاه مکلف میشد این بودجه را تخصیص دهد.
وی ادامه داد:، اما مشکلی که وجود داشت، امکان انحراف از این سه درصد بود؛ زیرا هیات امنای هر دانشگاه امکان انحراف از ردیف هزینه کرد بودجه را دارد و امکان انحراف به شکل طبیعی وجود داشت، قانون هم این اجازه را به آنها داده است.
معاون وزیر علوم همچنین در مورد وضعیت تخصیص سه درصد از بودجه امسال دانشگاهها به فعالیتهای فرهنگی و گزارش آن نیز گفت: طی هماهنگی با معاون مالی و اداری وزارت علوم نامهنگاری با همه دانشگاهها شده و آنها مکلف شدند تا نیمه بهمن در این زمینه گزارشی به این وزارتخانه ارائه دهند.
کلانتری تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ هزار مجموعه دانشجویی شامل تشکل دانشجویی، انجمن علمی، کانون فرهنگیاجتماعی، انجمنهای اجتماعی، خیریههای اجتماعی، هیاتهای دانشجویی در دانشگاههای سراسر کشور وجود دارند که ظرفیت خوبی برای فعالیتهای فرهنگی دارند. آنها برنامههایی دارند و گاهی حتی به ۲ میلیون تومان پول برای اجرای برنامه نیاز دارند، اما دانشگاه نمیتواند به آنها کمک کند.
وی یادآور شد: همه این مجموعهها از معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم مجوز میگیرند و انتظار حمایت دارند تا طرحهای خود را انجام دهند. اگر از این مجموعههای دانشجویی حمایت نشود هیچ اتفاق مثبت فرهنگی در حوزه آموزش عالی نخواهد افتاد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همچنین درمورد فشارها روی دانشجویان که در برخی موارد منجر به حوادثی مانند پایان دادن به زندگی در آنها شده و فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه برای جلوگیری از تکرار این حوادث اظهار داشت: معتقدم اصلا نباید وضع به آسیب برسد که بعد بخواهیم با مشاوره و راهکارهایی مانند آن آسیب را حل کنیم. برای اینکه وضع به آسیب نرسد باید مجموعه فعالیتهای اجتماعی و سیاسی را در دانشگاهها افزایش دهیم.
کلانتری ادامه داد: مهم برای دانشجو این است که دیده شود، در فعالیتها مشارکت کند و کرامت وی حفظ شود. دانشجو میخواهد حضورش در مجموعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاه به رسمیت شناخته شود. وقتی این اتفاق میافتد و مسوولیتپذیری دانشجو را به رسمیت میشناسیم و حضور دانشجو را پُربار میکنیم، این امر موجب افزایش مشارکت، همبستگی اجتماعی، کار گروهی، امید به آینده، دغدغهمندی نسبت به مسائل کشور، کاهش احساس طرد اجتماعی است.
وی تاکید کرد: من حاضرم تمام خطاهای کنشگری دانشجویان را در دانشگاه بپذیرم و به دوش بکشم، اما اجازه دهیم آنها کنشگری کنند؛ زیرا بسیاری مسایل و آسیبها را رفع میکند و فرصتی است تا در مجموعه نظام کنشگران مفیدی باشند.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اصلیترین و تنهاترین نسخه، فضا دادن برای کنشگری دانشجویان است و طی آن، دانشجویان مهارت گفتگو، کار جمعی، پیدا کردن راهحل و امثال آن را یاد میگیرند.
کلانتری تصریح کرد: ما گاهی به دلیل نگاه پدرسالارانه که میخواهد همه موارد را برای فرزندش مهیا کند تا وی اصلا نگران نباشد، فرصت سعی و خطای ابتدیی را از آنها گرفتیم و آنها را در یک فضای گلخانهای پرورش دادیم. این فضا نه برای فرد بلکه برای نظام هم مفید نیست. باید به آنها یاد دهیم در میدان واقعی قرار بگیرند، با مسایل به صورت واقعی آشنا شوند و خود راهحل بیابند و این ممکن نیست مگر اینکه حضور آنها را بپذیریم و آنها را با مسایل درگیر کنیم.
انتهای پیام/