آینده برای نیروی کار دیجیتال چگونه خواهد بود؟
به گزارش خبرنگار حوزه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، اتوماسیون به معنای خودکارسازی آینده مشاغل و کسبوکارها است. در دنیای امروز که عصر دیجیتال، ارتباطات و هوش مصنوعی است، طبیعی است که کارخانهها، شرکتها، صنایع و کسبوکارها در کنار نیروی انسانی خود، روند هوشمند شدن و استفاده از فناوریهای نوین را در پیش بگیرند تا بتوانند از خدمات نوین آنها بهرهمند شوند. به عنوان مثال شرکتها و کسبوکارها میتوانند با بهرهگیری از اتوماسیون برخی وظایف تکراری، پرحجم و بیارزش را خودکارسازی کرده و درنتیجه کارایی و بازدهی سیستم را افزایش دهند. ناگفته نماند که استفاده از فناوریهای نوین همچون اتوماسیون میتواند باعث صرفهجویی در هزینههای مشاغل شده و از این رو یک مشوق اقتصادی نیز برای آنها به شمار میرود.
در حال حاضر ۷۴ درصد مشاغل و کسبوکارها برای افزایش بهرهوری و همگرایی مشکلات موجود از اتوماسیون استفاده میکنند. مدیران و رؤسای شرکتها کارگران دیجیتال را برای مشارکت با انسانها، ایجاد بازارهای جدید و نیز ایجاد مکانهای کاری سالمتر و شادتر بهکار میگیرند. پیشبینی میشود که هوش مصنوعی و اتوماسیون درمجموع تا سال ۲۰۳۰، تأثیر مالی ۱۵ تریلیون دلاری در جهان داشته باشند.
**کارگر دیجیتال چیست؟
کارگران دیجیتال رباتهای نرمافزاری هوشمندی هستند که فرآیندهای روزمره کسبوکارها مانند ورود دادهها، صورتحسابنویسی یا درخواستهای سیستمی را خودکارسازی میکنند. آنها ترکیبی از بهترین فناوریهای نوین یعنی هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اتوماسیون روباتیک فرآیندها و هوش بصری هستند. مفهوم کارگر یا دستیار دیجیتال چیز جدیدی نیست؛ بسیاری از ما به دستیارهای صوتی الکسا یا سیری دسترسی داریم؛ دستگاههایی که میتوانند به پرسشهای ما پاسخ دهند، موزیک پخش کنند یا حتی برایمان تاکسی بگیرند! با پیشرفت سریع اتوماسیون هوشمند، کارگران دیجیتال بهطور فزایندهای به بخشی عادی از تجربیات روزمره افراد در محلکار تبدیل میشوند.
**کمک به پزشکان و کادر درمان
تعداد کارکنان بخش سلامت و درمان رو به کاهش بوده و بهطور بیسابقهای با کمبود و فرسودگی شغلی مواجه شدهاند. یک مطالعه توسط شرکت هیومنا (ارائهدهنده بیمه و خدمات درمانی) نشان داد که پزشکان سهچهارم از زمان خود را برای نوشتن تعاملات پزشکی صرف میکنند. برای رفع این مشکل، شرکت هیومنا یک کارگر دیجیتالی بهنام الی را بهکار گرفت که برای خودکارسازی امورات و بار اداری پزشکان طراحی شده بود و به آنها اجازه میداد مستقیماً روی بیماران تمرکز کنند و کمتر به نوشتن، ثبت و کاغذ بازی بپردازند.
در شرکت «Granit Telecom» رباتهایی که بهکارگرفته شدهاند حدود ۱۵هزار ساعت و بیش از ۶۰هزار دلار در ماه صرفهجویی به ارمغان آوردهاند. همچنین یک شرکت اروپایی نیز با بهرهگیری از یک ربات توانسته ۲۰۰ ساعت پردازش دستی در هفته صرفهجویی کند و خدماترسانی در هفته را تسریع بخشیده و به بیش از ۸ هزار خانواده برساند.
بیشتر بخوانید:
هوش مصنوعی وکیل یک پرونده میشود
فناوریهای بزرگی که نجاتبخش زندگی بیماران شدند
در شرکت «Automation Anywhere» نیز استفاده از کارگران دیجیتالی رونق دارد. برای مثال در بخش مالی یک کارگر دیجیتال بهنام بیل بهصورت ۲۴ساعته فاکتورهای فروشنده را ایجاد و تأیید میکند و ازاینرو باعث صرفهجویی صدها ساعت زمان برای کارگران انسانی میشود. در بخش آیتی این شرکت، روباتی بهنام آدیترون امور ممیزی و حسابرسی را انجام میدهد و رباتی دیگر دسترسی به برنامههای کاربردی کلیدی کسبوکار را خودکارسازی میکند. همچنین در بخش نیرو انسانی شرکت مذکور چند کارگر دیجیتال برای انجام اموری همچون تنظیم قراردادها، پیگیری اسناد، ارسال اعلانها، دریافت امضای الکترونیکی و ... مشغول کار هستند.
علاوه بر این موارد، در دوران شیوع ویروس کرونا نیز شاهد استفاده گسترده از دستیاران دیجیتال و رباتها در بیمارستانها و مراکز درمانی سراسر دنیا بودیم. از ضدعفونی گرفته تا کمک کردن به پزشکان؛ آنها نشان دادند میتوانند بسیار مفید واقع شوند و کمکحال انسانها باشند.
**آینده برای نیروی کار دیجیتال چگونه خواهد بود؟
افزایش استخدام کارگران دیجیتال طیف گستردهای از مزایای عملیاتی را ارائه میدهد و همچنین نحوه کار انسانها را تغییر خواهد داد. کارگران دیجیتال به ایجاد فرصتهای نیروی کارِ جدید کمک میکنند. آینده کار و مشاغل جایگزینی افراد با کارگران دیجیتال یا رباتها نیست. بلکه اتوماسیون افراد را قادر میسازد تا در یک محیط کاری حرفهای، به پتانسیل کامل خود دست یابند. وقتی فناوری بتواند فرآیندهای خستهکننده، کار بَر و هزینهبَر را مدیریت کند، افراد میتوانند دانش و مهارتهای خود را برای کارهای هدفمندتر و باارزش بهکار گیرند.
شرکتها باید به کارمندان خود فرصت بدهند تا مهارتهای لازم را کسب کنند، تا بتوانند خود را با فناوریهایی همچون اتوماسیون وفق دهند. ارتقای مهارتهای دیجیتال نه تنها نیروی کار ماهرتر و سازگارتر ایجاد میکند، بلکه میتواند محیطی را ایجاد کنند که در آن تصمیمات تجاری هوشمندانهتری اتخاذ میشود. همچنین روند اتخاذ کارگران دیجیتال در جهان به گونهای شده که شرکتها باید برای ادامه رقابت و پیشبرد اهداف بلندمدت خود چنین فناوریهایی را به کار گیرند.
اگرچه برخی از کارشناسان حوزه روباتیک و هوش مصنوعی معتقدند روند صعودی استفاده از فناوریهای نوین در مشاغل و کسبوکارها میتواند موجبات کنارگذاشتن نیروی انسانی و روی کار آمدن رباتها شود، اما در مقابل بسیاری از مهندسان و دانشمندان بر این باورند استفاده از چنین فناوریهایی برای مشاغل ضروری بوده و برای اینکه از قافله پیشرفت و بازارهای جهانی عقب نمانند باید آنها را اتخاذ نمایند. حذف فعالیتها و فرایندهای تکراری، افزایش کیفیت محصولات، بالا رفتن سرعت تولید، کنترل دقیقتر و سریع تر، کاهش ضایعات، افزایش بهره وری و بالا رفتن ضریب ایمنی از برخی مزایای دیجیتال و هوشمند شدن مشاغل و کسبوکارها است.
انتهای پیام/۴۱۴۴
انتهای پیام/