دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برنامه‌های ویژه غرفه دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه کتاب/ سیدطه هاشمی: توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در میان دانشجویان رسالت دانشگاه است

دکتر سیدطه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از برنامه‌های ویژه این دانشگاه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبرداد.
کد خبر : 82492

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از ایسکانیوز، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی درباره حضور دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه کتاب امسال گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی از سال گذشته به طور گسترده و عام در نمایشگاه کتاب شرکت کرده است. اولین بار در سال گذشته بود که دانشگاه آزاد اسلامی با سازماندهی مناسبی که انجام داد، توانست همه استان‌ها و واحدهای تابع هر استان را تشویق کند که در نمایشگاه شرکت کنند.»


او ادامه داد: «امسال با توجه به تجربه خوبی که در سال گذشته کسب شد و با توجه به نقاط قوت و ضعف نمایشگاه پارسال، برنامه‌ریزی‌ها از مدت‌ها قبل آغاز شد. البته تصورمان این بود که نسبت به سال گذشته می‌توانیم از یک مکان مناسب‌تر با وسعت بسیار بیشتری از فضای نمایشگاه استفاده کنیم، چون سال گذشته احساس شد به دلیل گستردگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور به فضای بیشتری نیاز است. به هر حال یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های دانشگاه‌ها تولید علم است که در قالب کتاب و نشریات می‌تواند عرضه شود.»


هاشمی به انتقال مکان نمایشگاه به شهر آفتاب اشاره کرد و افزود: «از آنجایی که سال اول است که نمایشگاه در این مکان برگزار می‌شود، طبیعی است که نواقصی باشد. به هر حال تا مدت‌ها تکلیف ما روشن نبود و جایی که قرار بود مستقر شویم مشخص نبود. همچنین با توجه به هزینه‌هایی که معمولا سازمان‌های نمایشگاهی اخذ می‌کنند، برای دانشگاه قدری سنگین است که بخواهد در تامین هزینه‌ها موفق شود، اما علی‌رغم همه این نواقص سعی شد که امسال بیشتر و بهتر از سال قبل حضور داشته باشیم.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی درباره تعداد غرفه‌ها و فضای در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «حدود 49 غرفه طراحی شده و بیش از 2400 عنوان کتاب در این غرفه‌ها عرضه می‌شود. سعی شده همه استان‌ها با پوشش دادن واحدهای تحت نظر خودشان به طور گسترده و موثر در نمایشگاه شرکت کنند.»


او در پاسخ به این سوال که آیا تولیدات عرضه شده در غرفه دانشگاه آزاد صرفا دانشگاهی است گفت: «کتاب‌های عرضه شده در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی کتاب‌هایی است که عمدتا انتشارات خود دانشگاه تولید کرده است. اگر به انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی به طور متمرکز نگاه شود، این انتشارات در زمره بزرگ‌ترین انتشاراتی‌های کشور محسوب می‌شود چون دانشگاه آزاد اسلامی با حدود بیش از یک‌میلیون و 700هزار دانشجو و بیش از 70هزار عضو هیات علمی یک امکان بسیار مناسب برای تولیدات فرهنگی و علمی در قالب کتاب است. بنابراین طبیعی است که سال به سال بر تعداد عناوین شرکت‌کننده در نمایشگاه کتاب از طریق دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شود.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «در سال گذشته دومین مراسم انتخاب کتاب سال دانشگاه را برگزار کردیم که همین موضوع هم به توسعه تولید و هم فرهنگ کتاب‌خوانی کمک می‌کند. یکی از رسالت‌های ما در دانشگاه هم همین بحث توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی به خصوص در میان دانشجویان و مخاطبان دانشگاه است، در واقع یکی از موضوعات اصلی مطرح شده است چون همه آنچه که اتفاق می‌افتد، از فضای نمایشگاه و این تعداد عناوین کتاب‌ها برای این است که ما بتوانیم فرهنگ کتاب‌خوانی را توسعه بدهیم و سرانه مطالعه را بالا ببریم، بنابراین این از اهداف جدی ماست و سال به سال هم قطعا هم از لحاظ کمی و هم کیفی حضور فعال‌تری در نمایشگاه کتاب خواهیم داشت.»


هاشمی درباره تخفیف‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان در نمایشگاه درنظر گرفته است گفت: «امسال دانشگاه گسترده‌تر از سال قبل این امکان را فراهم کرده و با هماهنگی‌هایی که با مسئولان برگزاری نمایشگاه و وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی انجام شده، اسامی دانشجویان را از طریق مرکز الکترونیک و بخش آی‌تی دانشگاه با مشخصاتی که لازم داشتند در اختیار سایت قرار دادیم تا دانشجویانی که علاقه‌مند بودند از تخفیف کتابی که در نظر گرفته شده، استفاده کنند. دانشجویان با مراجعه در موعد مقرر می‌توانستند از تخفیف و امکانی که برایشان فراهم است، استفاده کنند.»


او افزود: «سال گذشته در کنار عرضه کتاب برای علاقه‌مندان و دانشجویان، چهره‌ای متفاوتی از سالن دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه به نمایش گذاشتیم و این موضوع هم برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی در ارتباط با موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بود.»


هاشمی ادامه داد: «امسال هم این نشست‌ها در سالن برگزاری نمایشگاه کتاب دانشگاه آزاد اسلامی به صورت گسترده‌تر انجام می‌شود.»


او خبر داد که امسال هم دو رونمایی از کتاب در سالن دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه کتاب انجام خواهد شد و افزود: «در راستای طرح‌های ماندگار فرهنگی، طرح ملی مشاهیر و مفاخر ملی در دستور کار دانشگاه آزاد قرار گرفته است. در این راستا از سراسر کشور، واحدها موظف بوده‌اند که مفاخر و مشاهیر دوره‌های مختلفی که در منطقه خودشان وجود داشته را معرفی کنند.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «این حرکت بزرگ از دو سال قبل در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است. این برنامه از جنبه‌های علمی که شورای علمی مرتبط با آن تشکیل شده اهمیت دارد. چراکه با مورد توجه قرار دادن پایان‌نامه‌های مرتبط با شخصیت‌های بزرگ، کار علمی وسیعی صورت می‌گیرد، در عین حال به تناسب از این مفاخر و مشاهیر در قالب همایش‌هایی تجلیل خواهد شد. در همین راستا برنامه‌های مربوط به سیمای فرزانگان در دو سال گذشته همچون طرح ملی مشاهیر و مفاخر ملی دنبال می‌شود و این شخصیت‌ها با عنوان سیمای فرزانگان معرفی می‌شوند که امسال دو نفر از این چهره‌ها تحت عنوان «پیر دانش» و «فقیه نواندیش» در نمایشگاه کتاب امسال رونمایی خواهد شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته