دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 دی 1401 - 09:38
در سال ۲۰۲۲؛

کدام سیستم عامل بیشتر مورد حمله هکرها قرار گرفته است؟

کدام سیستم عامل بیشتر مورد حمله هکرها قرار گرفته است؟
هکرها با نفوذ به انواع سیستم عامل‌ها رایانه‌ای ایمنی کاربران را به مخاطره می‌اندازند و در این میان یکی از سیستم عامل‌های رایانه‌ای بیش از سایرین مورد حمله سایبری قرار گرفته است.
کد خبر : 824522

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، ‌می‌خواهید بدانید بدافزار‌ها چقدر خطرناک‌اند؟ براساس پژوهش سرویس Atlas VPN، در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۲ حدود ۶۲.۲۹ میلیون بدافزار در فضای مجازی جولان داده‌اند که تقریبأ معادل ۲۲۸۱۶۵ تهدید بدافزاری در هر روز است.

بااین‌حال، خوشبختانه میزان تهدید‌های بدافزاری درمقایسه‌با سال قبل حدود ۳۴ درصد کاهش یافته است. با نزدیک‌شدن به پایان سال، میزان تهدید‌ها به‌طور پیوسته و فصل‌به‌فصل کاهش یافته است؛ به‌طوری که آمار‌ها از کاهش ۴ درصدی بدافزار‌ها در سه‌ماهه‌ی دوم و کاهش ۱۴ درصدی در سه‌ماهه‌ی سوم درمقایسه‌با دوره‌های قبلی خبر می‌دهند.

باوجوداین، کاربران ویندوز نباید چشمانشان را روی خطرات احتمالی ببندند؛ زیرا این سیستم‌عامل لقب شرم‌آور آسیب‌پذیرترین سیستم سال ۲۰۲۲ را از آنِ خود کرده است.

**ویندوز، جذاب‌ترین سیستم عامل برای هکرها

در نه‌ماهه‌ی ابتدایی سال ۲۰۲۲، بیش از ۵۹.۸ میلیون نمونه‌ی بدافزار در سیستم‌عامل ویندوز کشف شده است که ۹۵.۶ درصد از تمامی موارد کشف‌شده در مدت مذکور را تشکیل می‌دهد.

پس از ویندوز، لینوکس با ۱.۷۶ میلیون و اندروید با ۹۳۸،۳۷۹ و مک اواس با ۸،۳۲۹ بدافزار یافت‌شده در رده‌های بعدی قرار دارند.

**علت آسیب‌پذیری ویندوز

ساده‌ترین پاسخ این سؤال رواج زیاد ویندوز در جهان و پراستفاده‌بودنش است؛ درنتیجه، تهدید‌ها نیز ضد آن از سایر سیستم‌عامل‌ها بیشتر است. مسلماً ساختن بدافزار برای سیستمی که از نظر تعداد کاربران حرف اول را در دنیا می‌زند برای هکر‌ها بسیار به‌صرفه‌تر است؛ بنابراین، با شیوع یک بدافزار، تعداد سیستم‌های آلوده به‌شکل وحشتناکی و با سرعت زیاد افزایش پیدا می‌کند.

همچنین، احتمال دانلود ناخواسته‌ی بدافزار‌ها هنگام نصب برنامه‌هایی با منبع نامعتبر روی دستگاه‌های ویندوزی بسیار بیشتر است؛ چراکه برخلاف سیستم‌هایی مثل مک با فروشگاه و کتابخانه‌ی اختصاصی دانلود نرم‌افزار‌های مورد نیاز، کاربران ویندوزی به چنین قابلیتی دسترسی ندارند و در اکثر موارد باید با استفاده از مروگر‌های استاندارد و ارتباط اینترنتی که آسیب‌پذیری بسیار زیادی دارد اقدام به دریافت برنامه‌های موردنیازشان کنند.

ویندوز از ابتدای پدیدآمدنش و قبل از اینکه دسترسی به اینترنت برای همه‌ی ممکن شود، صرفاً برای استفاده‌ی شخصی یک کاربر در هر دستگاه طراحی شده بود و مثل امروز امکان تعریف اکانت‌های متعدد و گذاشتن رمز روی آن‌ها فراهم نبود. بنابراین، ویندوز از ابتدا فاقد تدبیر‌های لازم امنیتی مثل اکانت‌های کاربری مناسب و دسترسی‌های محدود به فایل‌ها برای حفاظت از بخش‌های حیاتی سیستم بود. حتی امروز هم که ویندوز ساختاری چندکاربره پیدا کرده است، هرگز از فایروال داخلی و پیش‌فرض گنجانده‌شده در ساختار سیستم‌عامل بهره نبرده است.

این یعنی تا زمانی که کاربر نرم‌افزار امنیتی جانبی برای سیستم خود تهیه نکند، ویندوزش هنگام اتصال به اینترنت در معرض حملات هکر‌ها و آلودگی به بدافزار‌ها است.

انتهای پیام/4144

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته