طی یک پروژه تحقیقاتی محقق شد؛
تامین سوخت موردنیاز خودروها با روش جدید ذخیرهسازی هیدروژن
دانشمندان برای تامین سوخت موردنیاز خودروها روش جدیدی برای ذخیرهسازی هیدروژن کشف کردهاند که نسبت به گذشته بازدهی بیشتری دارد.
به گزارش خبرنگار حوزه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، این روزها با چالش بزرگی همچون آلودگی هوا درگیر هستیم. این بحران، زمانی اتفاق میافتد که حجم زیادی از ذرات یا مواد مضر از قبیل گازها، ذرات و زیستمولکولها وارد اتمسفر کره زمین شود. آلودگی هوا مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی است که غلظت آن به محدوده مضر برای انسان رسیده است. اکثر خودروها ازسوختهای فسیلی استفاده میکنند. با مصرف بنزین در موتورهای درونسوز، مونواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربنها و دیاکسید کربن تولید میشود. این مواد شیمیایی موجب آلودگی هوا، بارانهای اسیدی و تجمع گازهای گلخانهای در جو و نهایتا موجب تخریب لایه اوزن میشود.
سالها است که دانشمندان به دنبال راهکاری هستند تا از راه دیگری سوخت موردنیاز خودروها و وسایل نقلیه تامین شود. هیدروژن یکی از سوختهای جایگزین بنزین است که مزایای بسیاری دارد. با اینحال ذخیره هیدروژن بهسختی امکانپذیر است و این سوخت قیمت بالایی دارد. هیدروژن میتواند مستقیما در خودرو ذخیره شود و یا این که از تبدیل متانول و یا هیدروکربنهای مشتق شده از نفت خام، با استفاده از مبدلها در خودرو، تولید شود. از آنجا که وزن هیدروژن از هوا کمتر است مولکولهای دو اتمی هیدروژن که به شکل گاز هستند به لایه های بالایی جو زمین فرار میکنند و به ندرت در جو زمین به صورت خالص یافت میشود.
گاز هیدروژن در اثر سوختن در حضور اکسیژن میتواند انرژی بالایی تولید کند. از این انرژی میتوان به عنوان نوعی سوخت برای حرکت دادن وسایل نقلیه و همچنین فضاپیما و موشک استفاده کرد. هیدروژن به عنوان سوختی تجدید پذیر میتواند به عنوان جایگزین سوختهای مشتق از نفت در نظر گرفته شود. این عنصر پرانرژی در هنگام سوزاندن هیچ کربنی منتشر نمیکند، این مزیت باعث میشود تا هیدروژن یک سوخت ایدهآل باشد و بسیاری آن را بهترین جایگزین برای سوختهای فسیلی بدانند.
با این حال؛ استفاده از هیدروژن چالشها و سختیهایی هم به همراه دارد. مخزن گاز هیدروژن باید از ایمنی کافی برای حمل هیدروژن برخوردار باشد، زیرا هیدروژن بسیار آتشگیر و مستعد انفجار است. دمایی که هیدروژن میتواند در آن به طور خود به خود آتش بگیرد و بسوزد حدود ۵۰۰ درجه سلسیوس است. از طرفی ذخیره هیدروژن بسیار گران تمام میشود و نگهداری آن نیز چندان امن نیست. هیدروژن را باید در مخازن پرفشار نگهداری کرد یا اینکه آن را در دمای پایین به حالت مایع درآورد. هر دو روش به مقادیر زیادی انرژی و همچنین فرایندهای خطرناک و مواد شیمیایی نیاز دارند. با این وجود؛ مزایای استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت این است که انتقال آن از طریق خطوط لوله امکان پذیر بوده و مهمتر از همه میزان انرژی آزاد شده در اثر سوختن آن با اکسیژن از هر سوخت دیگری بالاتر است.
بیشتر بخوانید:
**تحولی بزرگ در دنیای خودروسازی با روش جدید محققان
محققان روشی را برای ذخیره هیدروژن و انتقال این سوخت کشف کردهاند که نسبت به گذشته بازدهی اقتصادی بیشتری دارد. این روند احتمالا تحولی بزرگ را در دنیای خودروسازی ایجاد کند. این روش مانند بسیاری از اکتشافات بشری، بهصورت تصادفی کشف شده است. تیم محققان مؤسسه Deakin’s for Frontier Materials (IFM) درحال کشف راهکار جایگزین برای فرایندهای تقطیر برودتی در پالایشگاهها با استفاده از پودر نیترید بور بودند. آنها پس از اجرای فرایند جدید، بهطور تصادفی متوجه شدند که پودر نیترید بور در ذخیرهسازی ایمن و ارزان هیدروژن نیز مؤثر است.
در این روش پودر نیترید بور آسیاب میشود و درون محفظهای از فولاد ضدزنگ قرار میگیرد. محفظه با سرعت بالا به چرخش درمیآید تا زمانی که پودر نیترید بور شرایط جذب گاز هیدروژن را پیدا کند. اتمهای هیدروژن توسط پودر نیترید بور جذب میشوند و هر زمان که نیاز باشد، قابل استفاده هستند. برای آزادسازی هیدروژن لازم است تا پودر نیترید بور در خلأ و با دمای چند صد درجه سلسیوس حرارت داده شود. مزیت دیگر این روش قابلیت چندبار استفاده از پودر نیترید بور است.
درحالحاضر، این روش تنها یک مفهوم محسوب میشود که اثبات شده است و نتایج امیدوارکنندهای را نشان میدهد. این تیم از این تکنیک برای جداسازی دو تا سه لیتر مواد استفاده کرده است، بااینحال آنها مطمئن هستند که میتوان مقدار آزمایش را در دفعات بعد افزایش داد.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/