کارآموزی با نگاه حل مسائل صنایع در دورههای ارشد و دکتری توجیه منطقیتری دارد
سید علی موسوی، در گفتوگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا در رابطه با کیفیت موضوع پژوهش در دانشگاهها، خاطرنشان کرد: به لحاظ پژوهشی در سطح بالایی در دنیا قرار داریم. پتنت یا ثبت اختراعاتی که رخ میدهد یک نمونه از آن است. مقالاتی که در مجلات معتبر به چاپ میرسند نیز نشاندهنده کیفیت بالای پژوهش در سطح دانشگاههای کشور هستند.
وی با اشاره به اینکه یک گلهگزاری از سوی صنعت و دانشگاه نسبت به هم وجود دارد، گفت: البته با شرایط موجود، انتظار بیشتری نیز نمیتوان داشت. زیرا دانشجویی که از مقطع کارشناسی تا پایان دوره دکتری تماماً در محیط دانشگاه محدود بوده است، بدون مهارت آموزی یکباره به دنیای صنعت ورود می کند و باید مهارتهای بسیاری را کسب کند، زیرا پروژههای واقعی صنعتی را پیش از آن در دانشگاه انجام نداده است.
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران در این رابطه، پیشنهادی را مطرح کرد و گفت: در این راستا تعریف پایاننامههای مسئله محور با حمایت واحدهای صنعتی ضرورت دارد. البته نظام ایدهها و نیازها (نان) که از سوی وزارت علوم راهاندازی شده است تا امروز تأثیر کمرنگی در تحقق این امر در دانشگاههای سطح یک کشور داشته است، زیرا واحدهای صنعتی همچنان از انجام حل مسائل خود، توسط دانشگاهها استقبال کمرنگی میکنند.
وی افزود: البته چند نهاد مهم مانند معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری؛ دیوان محاسبات کشور، مرکز پژوهشهای مجلس در چند سال اخیر از پتانسیل دانشگاهیان اعم از اساتید و دانشجویان ممتاز در تصمیمگیریهای خود استفاده میکنند و مشاوره میگیرند.
بیشتر بخوانید:
دبیر دبیران انجمن علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران در این رابطه پیشنهاد دیگری مطرح کرد و گفت: کارآموزی نباید محدود به دوره کارشناسی باشد. کارآموزی را در مقطع ارشد و دکتری نیز میتوانیم داشته باشیم. تعریف پروژههای مسئله محور در دورههای تحصیلات تکمیلی توجیه منطقیتری دارد.
وی در توضیح این مورد افزود: اساتید میتوانند با پتانسیل علمی خود و مساعدت از بیرون کارآموزیهایی برای دانشجویان ارشد و دکتری تعریف کنند و پایاننامهها و رسالههایی که تعریف میشوند در صورت حمایت مادی و معنوی، بتوانند مسئله محور باشند و نیازهای صنایع را رفع کنند.
موسوی در پایان خاطرنشان کرد: هرکدام از صنایع بنا به مسائل و چالشهای خود، اعلام نیاز کنند و واقعاً در میدان باشند و هر مساعدتی که لازم باشد، انجام دهند. دانشجویان نیز مهارتهای لازم را فرابگیرند. با این راهکار، خلأهایی موجود در دانشگاهها که باعث ایجاد نگرانی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دلیل قرار نگرفتن در محیط صنعتی، عدم آشنایی با شرایط عملیاتی و نیز کارکرد آن دستگاه، برطرف میشود.
گفتنی است، جایزه البرز موسوم به نوبل ایرانی با پیشینهای ۶۰ ساله از اندیشه مرحوم حسینعلی البرز نشئت گرفته است و تاکنون چندین هزار نفر از نخبگان، دانشجویان و دانشآموزان ایرانی مورد حمایت و تشویق بنیاد فرهنگی البرز قرار گرفتهاند.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/