دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1401 - 22:03
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی عنوان کرد؛

نقش اساسی همکاری حوزه و دانشگاه در پیشرفت علمی کشور

نقش اساسی همکاری حوزه و دانشگاه در پیشرفت علمی کشور
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی انقلاب اسلامی ایران را مهم‌ترین پایگاه معرفی اسلام و مذهب تشیع عنوان و با اشاره به اغتشاشات اخیر و نقش منافقان در وقوع آن بر نقش اساسی همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه در پیشرفت علمی کشور تاکید کرد.
کد خبر : 821385

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اراک، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه شهرستان اراک، در مراسم وحدت حوزه و دانشگاه گفت: در شرایط فعلی جهان و کشور ایران، وحدت حوزه و دانشگاه نیاز به یک نقشه راهبردی دارد تا به صورت جدی عملیاتی شود و با شناسایی نقاط قوت و ضعف، نقاط قوت، تقویت و نقاط ضعف اصلاح و برطرف شود.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی با محوریت برنامه‌های بهداشتی، آموزش و پرورش و دانشگاه، همکاری حوزه و دانشگاه را پیش‌بینی کنند و با مشارکت‌های علمی و اجتماعی در جهت تحقق آرمان و اهداف انقلاب، سعادت و تکامل انسان و اجتماع، توسعه کشور و رفاه مردم را مورد توجه قرار دهند.  

دری نجف آبادی ادامه با اشاره به  جای خالی اخلاق در بسیاری از فرهنگ‌ها گفت: در معارف دینی اسلامی، اخلاق از والاترین جایگاه برخوردار است.  

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در خصوص تلاش در حوزه علوم انسانی و عملیاتی کردن آن در جامعه اظهار کرد: ما در علوم انسانی در مبانی، اصول و اهداف اسلامی با دیگر کشور‌ها اختلاف داریم و در مبانی فلسفی و انگیزه انجام کار که بیشتر به قصد قرب‌الی الله و رضایت خداوند انجام می‌شود با دنیا متفاوت هستیم، اما باز هم در علوم‌انسانی و علوم تجربی با توجه به اشتراکات می‌توانیم از تجربیات دیگران و در مسائل تجربی از قبیل علم ریاضی، تکنولوژی، فیزیک، کیهان‌شناسی، بهداشت از تجربیات دنیا استفاده کنیم و الگوی موفقی باشیم.

دری نجف آبادی اولین و مهمترین پایگاه معرفی تشیع و اسلام را انقلاب اسلامی و کشور ایران دانست و گفت: این فرصت را باید قدر بدانیم تا اسلام را از دیدگاه اهل بیت به دنیا معرفی کنیم.

امام جمعه اراک با اشاره به اینکه آمریکا و سازمان جاسوسی اسرائیل از منافقین حمایت می‌کنند تاکید کرد: ما باید تلاش خود را در معرفی و پیشرفت اسلام چند برابر کنیم و با نوشتن کتاب، در معرفی اسلام به جهان تلاش کنیم.  

وی با اشاره به اعتراضات و اغتشاشات اخیر و شکل گیری آن، با جریان‌سازی منافقین و همدستان غربی، آمریکایی و عربستانی آن‌ها خاطر نشان کرد: تلاش آن‌ها بر مقابله با جریان عظیم فرهنگی اسلامی-ایرانی بود که در این خصوص، وظیفه و رسالت جهانی ما این است که با ایجاد احساس فداکاری و مسئولیت در جوانان، پیشرفت علمی کشور را با همکاری حوزه و دانشگاه سرعت بخشیم و از توسعه علمی مراکز تحقیقاتی، نخبگان، صاحب‌نظران و دلسوزان جهان اسلام و بشریت حمایت کنیم.  

دری نجف آبادی، امام علی (ع) را باب علم دانست که در کتاب غرر و درر سخنانش آورده شده و در کتاب کنزالعمال نیز، به اهمیت علم در فرهنگ اسلامی اشاره شده است.  

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به این سخن پیامبر اکرم (ص) که فرمودند: تا چین به دنبال علم دانش بروید، میرداماد، ملاصدرا، بوعلی سینا و فارابی را از پیشگامان علم اسلامی عنوان و بیان کرد: اکنون نیز جوانان و نخبگان باید پرچمدار رشد علمی و فناوری در کشور باشند، علمی نافع و کارآمد که موجب درخشش روح فداکاری و معنویت در انسان می‌شود.  

وی با اشاره به اینکه در سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم که به صورت مستقیم و مجازی در آن حضور داشتیم، بر افزایش شتاب علمی و روزآمدی نظام آموزشی و پژوهشی کشور تاکید شده است، تاثیر بر درآمد و اولویت‌های هزینه دولت که به صورت کامل جوابگوی نیاز‌ها و درخواست‌ها نیست، محدودیت امکانات تولیدی در کشور و نیاز به بسترسازی با توجه به تکنولوژی‌های نوین را از جمله تاثیرات شرایط تورم جهانی، جنگ اوکراین و کرونا بر اقتصاد ایران عنوان کرد.  

امام جمعه اراک گفت: اگرچه کشور ما در حوزه انرژی نفت و گاز، در سطح بالایی است، اما با توجه به مصرف انرژی بیشتر و کم هزینه‌تر در  ایران نسبت به سایر کشورها، نبود بازار فروش مناسب، بر آن تاثیر گذاشته است.

دری نجف آبادی بیان کرد: مسائل حوزه انرژی، تأمین امنیت غذایی، مدیریت کشت، تولید علم و دانش، آمایش سرزمینی، صیانت از فضای مجازی، فناوری علمی و تجاری‌سازی آن‌ها و زیست فناوری، انرژی‌های تجدیدپذیر، ارتقاء نظام آموزشی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، از اولویت‌های مسائل توسعه کشور به شما می‌رود.

وی گفت: امیدوارم با تلاش و برنامه ریزی، در همه زمینه‌ها بدرخشیم، چرا پس از انقلاب، با کمبود امکانات مواجه بوده ایم که با فداکاری و تدبیر توانستیم آن دوره را با موفقیت پشت سر گذاریم.  

امام جمعه اراک افزود: اکنون نیز نقد‌ها باید با توجه به شرایط سخت و تحریم و واقعیات موجود جامعه باشد و امیدوارم که باز هم در جهان، در تمام ابعاد ورزشی، علمی و... بدرخشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب