دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1401 - 12:18
«گنبد ژئودزیک» را بهتر بشناسید

طراحی و اجرای فناورانه سازه‌ای سبک، نوین و زیبا در معماری

طراحی و اجرای فناورانه سازه‌ای سبک، نوین و زیبا در معماری
فعال حوزه فناوری از طراحی و اجرای گنبد ژئودزیک به عنوان سازه‌هایی سبک، نوین و زیبا در معماری توسط فناوران دانشگاهی خبر داد.
کد خبر : 821016

امین رضایان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با اعلام خبر طراحی و اجرای گنبد ژئودزیک توسط فناوران دانشگاهی، گنبد‌های ژئودزیک را یکی از سازه‌های سبک، نوین و زیبا در معماری دانست و اظهار کرد: این ساختار می‌تواند در ضمن سادگی، بزرگ‌ترین فضا را با کمترین مقدار مصالح ساختمانی محصور کند. طرح و اجرای این سازه ویژه از حساسیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده؛ بنابراین دستیابی به این تکنولوژی ارزشمند است.

وی افزود: گنبد‌های ژئودزیک به عنوان یکی از سازه‌های سبک و نوین و زیبای معماری می‌توانند در ساخت سریع کمپ‌ها به‌عنوان اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت، ساخت سریع کمپ‌ها، متل‌ها، کافه‌تریا‌های فضای باز، فضا‌های ورزشی مانند کمپ‌های کوهنوردی فصلی، رختکن ورزشی، سازه‌های نمایشگاهی، فروشگاه‌های فصلی و موقتی، آلاچیق‌ها و سایبان‌ها، برگزاری سمینارها، کلاس‌ها و رویدادها، مقر‌های فرماندهی میدانی یا مدیریت بحران، اقامتگاه‌های زمان اضطراری، بیمارستان‌های صحرایی، مدارس عشایری، گلخانه‌ها، روف گاردن‌ها و باغ‌های زمستانی و مجتمع‌های گردشگری بیابانی و کویری، وسایل بازی کودکان، شبیه‌سازها، آسمان‌نما‌ها و گنبدها، پوشش مخازن مواد نفتی و پتروشیمی، اتاقک‌های شیلد مغناطیسی، استدیو‌های آکوستیک، انبار‌های مواد غذایی و سیلوها استفاده شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان با بیان اینکه در سازه گنبد ژئودزیک از حداقل مصالح استفاده می‌شود به تشریح مزایای این نوع سازه‌ پرداخت و گفت: در ساخت این سازه می‌توان از گستره وسیعی از مصالح ازجمله چوب تا آهن و آلومینیوم و … استفاده کرد به‌نحوی‌که فضا‌های شیب‌دار و نامنظم را به‌خوبی پوشش دهد و دارای وزن سبک و استحکام خوبی بوده و نیازی به ستون در سازه نیست.

مدیرعامل شرکت فناور شایان طرح هیرکان بی‌نیازی به تجهیزات ویژه برای مونتاژ را از دیگر مزایای این سازه برشمرد و اضافه کرد: گنبد‌های ژئودزیک از لحاظ ساختاری ساده و ماژولار بوده و امکان ساخت، تکثر، تعمیر و تغییر راحتی دارند؛ می‌توانند به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ساخته، اسمبل و جمع شوند. کاهش زباله‌های ساختمانی و مقاومت نسبت به واماندگی در برابر آتش‌سوزی؛ بهره‌وری انرژی بالا، تأثیر کم بر محیط‌زیست، طول عمر طولانی و بی‌نیازی به تعمیر و نگهداری خاص؛ حمل‌ونقل آسان و تهویه بسیار مطبوع نیز از مزایای این نوع از سازه‌ها هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته