دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رسوخ فناوری به حمل و نقل شهری؛

از کنترل هوشمند ترافیک تا حل مشکل آسفالت معابر

از کنترل هوشمند ترافیک تا حل مشکل آسفالت معابر
معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هوشمندسازی پارکینگ‌های سطح شهر تهران، پرداخت الکترونیکی پارک خودرو، ورود کارت بلیط مترو به بی آر تی، دوربین‌های کنترل سرعت، دوربین‌های محدوده ترافیک و نصب دوربین تخلف برخودرو‌های پلیس راهنمایی و رانندگی را از دستاورد‌های فناوری در حوزه حمل و نقل در کشور دانست.
کد خبر : 820513

مهرداد تقی زاده معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا و همزمان با روز حمل و نقل درباره رسوخ فناوری به این حوزه گفت: فناوری در حوزه حمل و نقل شامل سیستم‌های هوشمند حمل و نقل و ترافیک، کنترل ترافیک و آسفالت به عنوان یکی از نمادهای حمل و نقل معرفی می‌شود که سیستم‌های هوشمند حمل و نقل تهران از سال ۸۴ اوج گرفت.

وی به هوشمندسازی تونل‌های سطح شهر تهران به عنوان فناوری هوشمند، طی سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: طی سال‌های گذشته ایجاد تونل هوشمند در شرکت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح کردیم که همه تونل‌های سطح شهر تهران همچون رسالت، توحید و نیایش هوشمند شدند.

این صاحب‌نظر در امور حمل و نقل و ترافیک، هوشمندسازی پارکینگ‌های سطح شهر تهران، پرداخت الکترونیکی پارک خودرو، ورود کارت بلیط مترو به بی آر تی، دوربین‌های کنترل سرعت، دوربین‌های محدوده ترافیک و نصب دوربین تخلف برخودرو‌های پلیس راهنمایی و رانندگی را از دیگر دستاورد‌های فناوری در حوزه حمل و نقل در کشورعنوان کرد.

تقی زاده به مقایسه فناوری‌های حمل و نقل ایران با سایر کشور‌ها پرداخت و گفت: فاصله حمل و نقل در سطح شهر تهران با بسیاری از کشور‌های پیشرفته تا سال ۹۰، کم شد و حتی از برخی کشور‌ها پیشروی کردیم. اما از آن سال به بعد پیشرف کشور در زمینه سیستم‌های هوشمند و فناوری‌های حمل و نقل در تهران متوقف شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در تکنولوژی، مهم به یک نقطه رسیدن نیست، اظهارکرد: در دنیا مسابقه‌ای بین کشور‌ها است که از یکدیگر سبقت بگیرند تا به تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر دست پیدا کنند.

معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ درصد سیستم‌هایی که در سطح شهر تهران ایجاد شد، در سایر شهر‌ها و کالانشهر‌ها نیز راه اندازی شده است.

**اشاعه فناوری مدیریتی در بحث آسفالت

تقی زاده در ادامه رویه آسفالت معابر و بزرگراه‌ها نامطلوب و خطرناک عنوان کرد و گفت: به این موضوع باید از بعد فناوری مدیریتی بپردازیم. چرا که طبق مطالعه‌ای که با گروه تحقیقاتی در این باره صورت گرفت، دریافتیم که کشور‌های پیشرفته مشکل آسفالت در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهرهایشان با تکنیک‌های مدیریتی رفع می‌کنند که این تکنولوژی هنوز وارد ایران نشده است. 

وی بر اشاعه فناوری مدیریتی در کشور تاکید کرد و افزود: این سبک مدیریتی نیازی به بودجه اضافی ندارد و با بودجه فعلی می‌توان به آسفالت سطح شهر رسیدگی کرد.

به گزارش آنا، نوآوری در فناوری حمل و نقل با راه حل‌های خلاقانه‌ای  به ما کمک می‌کند، حمل ونقل کشور در بالاترین حد خود قرار دارد. پیشرفت‌های حاصل در توسعه سیستم‌های هوشمند حمل و نقل باعث شده تا با تسهیل و افزایش ایمنی درحمل و نقل، راندمان حمل و نقل افزایش یابد؛ و همچنین توسعه و ارتقا کیفی خدمات ترافیک در کشور به موازات رشد سریع استفاده از IT در حمل و نقل نیز موجب ارتقای سطح زندگی مردم و بهبود ایمنی راه‌ها می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته