لزوم استفاده از ظرفیتهای فرهنگی برای تربیت دانشجویان
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، نشست هم اندیشی تحلیل اجتماعی ناآرامیهای اخیر عصر امروز با حضور اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
حسن بنیانیان، مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست اظهار کرد: باید نقش خودمان را در تحولات ببینبم تا بتوانیم به سمت راه حل برویم.
وی با بیان اینکه وجود لایههای فکری بیشتر باعث توانمندی بیشتر و تعمیق رویکرد فرهنگی میشود، عنوان کرد: مقام معظم رهبری همواره به اسلام در مقولههای مختلف تاکید دارند، ریشه بسیاری از مشکلات اجرا نشدن اسلام است.
بنیانیان ادامه داد: پرسش مهم این است که چند درصد علم موجود در نظام تصمیم گیری مدیران جاری است. متاسفانه خیلی کم است، در این زمینه میتوان بحث کرد که چطور باید این رویکرد اصلاح کرد.
مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: اشتباه بزرگ ما این بود نهادهایی را ساختیم که کارکرد لازم را نداشتند، چون در انقلاب اسلامی اسلام را میخواستیم، متاسفانه افرادی وارد این ساختارها شدند که علم کافی از اسلام نداشتند و باعث کوچک شدن دین و تحقیر آن شدند و اسلام را به مناسک دینی محدود کردند.
وی با اشاره به نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: نهاد باید تربیت اسلامی دانشجویان را دنبال میکرد و به دانشگاهها کمک میکرد تا اسلامی شوند، متاسفانه این هدف محقق نشده است.
بنیانیان با تاکید بر تربیت در دانشگاهها بیان کرد: برای توسعه نسلی میخواهیم که احساس خوشبختی کند و از طرفی اهداف جامعه نیز تامین شود، باید بتوانیم از ظرفیتهای تربیتی فرهنگی برای تربیت دانشجویان استفاده کنیم. متاسفانه این امر را نیز تحقیر کردیم و با دانشجویان کمی که با ما همراه بودند ارتباط برقرار کردیم.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری دانشگاه را قوه عاقله کشور میدانند و انتظار دارند که تربیت اجتماعی نخبگان آینده در دانشگاهها صورت گیرد.
مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تغییرات فرهنگی در هر جامعه را میتوان به تغییرات رسمی و تغییرات آگاهانه و تغییرات غیر رسمی و ناخودآگاه تقسیم کرد در کشورمان مشکل تربیتی افراد و مشکل ساختاری داریم و لازم است که هر دوی اینها اصلاح شوند.
** در کنار تصمیمات مهم باید پیوستهای همه جانبه باشد
بنیانیان اضافه کرد: رهبری تاکید دارند که در کنار تصمیمات مهم پیوستهای همه جانبه باشد، در شرایطی هستیم که در کنار هر تصمیمی سلسله آسیبهایی وجود دارد، باید در نشستهای دانشگاهی به این موضوعات ورود و آسیبها را شناسایی کرد.
** باید بحران شناسی لازم صورت گیرد
معصومه رشاد، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در تحلیل اجتماعی اتفاقات اخیر گفت: متاسفانه اتفاقات به خوبی تبیین نمیشود و تبیین گفتمان و تحلیل گفتمان صورت نمیگیرد، آسیب شناسی لازم انجام نمیشود.
وی ادامه داد: باید بفهمیم که چرا این رفتارها را از سوی دانشجویان میبینم، باید بحران شناسی لازم صورت گیرد، امکان دارد در مقطعی بحران دچار رکود شود، اما بعدا دوباره شعله ور شود، بنابراین باید آسیب شناسی لازم انجام شود.
این استاد دانشگاه گفت: مفاهیمی نظیر عدالت آزادی باید تبیین شود. اتفاقات ریشه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد تبیین اتفاقات اخیر صورت گیرد. تحلیل اتفاقات نیز باید صورت گیرد، چون اگر تکرار میشود پس مولفهها را پیدا نکردیم. باید در کلاسهای درس شنونده خوب باشیم. دغدغه دانشجویان را سنجش کنیم. اگر اعتراض هست ریشه اعتراض مشخص شود، در گروه جامعه شناسی این ریشه یابی در حال انجام است، این تبیین باید در میان اساتید صورت گیرد، الان تبیین و تحلیل کردیم.
** رشد و تعالی در خانواده انجام میشود
فرشته حشمتیان، معاون سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی تهران نیز در این نشست بیان کرد: دنبال رشد و تعالی در جامعه هستیم رشد و تعالی در خانواده انجام میشود، ستون خانواده مادر است، متاسفانه خانواده را کمرنگ کردیم، باید در واحدهای دانشگاهی مرکز مشاوره خانواده داشته باشیم، در مراکز آموزشی اساتید دغدغهمند نباید بگویند به من ربطی ندارند، زنگ گفتگو باید در واحدهای آموزشی ایجاد شود. از مسجد غافل شدیم، آسیب شناسی لازم باید صورت گیرد.
وی ادامه داد: باید روی محلهها کار کنیم تا محلهها از بحران خارج شوند. بحران بیماری است، دانشجویان در بحرانها بودند بیمارند، فقط تعداد محدودی هدفمند آمدند و به خوبی شناسایی شدند، سواد مجازی باید تقویت شود.
اصغر مهاجری استاد جامعه شناس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست گفت: مسئولان به نظرات دانشگاهیان توجه نمیکنند. در جهان دانشگاهها با حفظ استقلال نظرات خود را به راحتی بیان میکنند.
وی ادامه داد: اکثر پروژهها بی توجه به پیوستهای فرهنگی هستند، اکثر یافتههای دانشگاه در کشور شنیده نمیشود، دانشجو زمانی با دانشگاه همراه میشود این شنیده شدن را ببیند.
رضا اکبری نوری، استاد علوم سیاسی واحد تهران جنوب نیز در این نشست بیان کرد: سه نوع نظم سیاسی را پشت سر گذاشتیم، نظم پدر سالار داشتیم، توزیع ارزش آمرانه داشت، با فرهنگ زمان خودش همراه بود. نظم شاهی هم پس از تجدد شکل گرفت، خیلی سریع همه چیز را تغییر داد، نظم او هم آمرانه بود.
وی ادامه داد: در سال ۵۷ جمهوری اسلامی با فقیه ایجاد شد وجه مشترک این نظام نظم آمرانه بود، مهرماه امسال نظم آمرانه چندین هزار ساله ایران به توده سخت برخورد. این نسل حاضر به نظم عامرانه نیست، اگر متوجه نباشم که اتفاقی افتاده و همان نظم را ادامه دهیم، نمیتوانیم موفق شویم. این نسل میخواهد خودش فاعل باشد.
** نظام جمهوری اسلامی نظامی مردمی است
اشرفی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بیان کرد: متاسفانه جمهوری اسلامی در مدارس ما تدریس نمیشود، در مدارس حتی درس دینی تدریس نمیشود، امنیت همه جانبه داریم هر کسی هر چه دلش میخواهد میگوید.
وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی آمرانه نیست بلکه مردمی است چراکه مردم این انقلاب را شکل دادند.
** آمادگی خبرگزاری آنا برای انتقال نظرات اساتید دانشگاه
امین بختیاری، معاون خبرگزاری آنا نیز در این نشست اظهار کرد: خبرگزاری آنا آمادگی کامل دارد که نظرات اساتید را منعکس کند، تاکید مقام معظم رهبری نیز همین است که دانشگاهها کرسی آزاد اندیشی برگزار کنند.
وی پیشنهاد داد که شأن علمی جلسات هم اندیشی ادامه پیدا کند و همه اساتید آزادانه نظرات خود را بیان کنند تا جمع بندیهای علمی صورت گیرد.
بختیاری همچنین عنوان کرد که در این نشستها نمایندگان دانشجویی نیز حضور داشته باشند.
قاسم شجاع
انتهای پیام/