آنا بررسی میکند؛
فناوری چگونه سبب ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور میشود؟/ ارتقای ظرفیت ایدهپردازی در صنعت کتاب با توسعه فناوریهای هوشمند
توسعه علم و فناوری در تمامی حوزهها صنعت کتاب را نیز تحت تاثیر قرار داده است و اکنون فعالان این صنعت ابزارهای گستردهای برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در اختیار دارند.
گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان، «رویداد ایدهپردازیِ تولید محتوای رسانهای» در جشنواره «کتاب و رسانه»، چهارشنبه بیستوپنجم آبانماه ۱۴۰۱ همزمان با روز «کتاب، رسانه و زبان فارسی» به ایستگاه پایانی خود رسید. مسعود نقاشزاده؛ عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما، محمدحسین ظریفیان یگانه؛ مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی شیخ صراف؛ سردبیر خبرگزاری کتاب ایران، میکائیل دیانی؛ معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران، مجید صحاف؛ مدیر شبکه تلویزیون اینترنتی کتاب و احسان عسگری؛ مدیر مرکز رسانهای شیرازه، داوران این رویداد بودند.
قرار است ایدههای منتخب هیئت داوران، با حمایت و سرمایهگذاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران به مرحله تولید برسند. برقراری ارتباط میان صاحبان ایدهها و نهادهای حامی، کشف ایدههای جدید برنامهسازی و استعدادهای خلاق کنشگری رسانهای ازجمله اهداف برگزاری این رویداد هستند. این اقدام سبب میشود تا صاحبان ایده، ضمن ارتباط با حامیان برای ایدهپردازی و تولید محصول ترغیب شوند و بدین ترتیب زمینِ بازی کنشگری رسانهای در حوزه کتاب، وسیعتر شود.
**تزریق ایده به فضای تولید با موضوع کتاب
سیاوش صلواتیان، دبیر بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه در گفتوگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری درباره رویداد ایدهپردازیِ تولید محتوای رسانهای میگوید: «رویدادهای ایده پردازی گونهای از رویدادها هستند که در اکوسیستمهای نوآوری رایج هستند. در واقع ما در این رویداد به دنبال ایدههای خلاقانه برای راهاندازی استارتآپها نبودیم بلکه ایدههای خلاقانه را برای تولید محتوای رسانهای میخواهیم؛ مثلا ایده برای یک فیلم کوتاه، برای مستند یا انیمیشن و... که بتوانند به موضوع کتاب و کتابخوانی بپردازند. قاعدتا هر حوزهای برای اینکه جاری باشد و مثل آب راکد نشود نیاز به تزریق ایدههای خلاقانه دارد. کارکرد اصلی رویداد ایده پردازی تولید محتوای رسانهای تلاش برای تزریق ایده و ایده پرداز به فضای تولید در موضوع کتاب بوده است.»
به گفته وی «جشنواره کتاب و رسانه نیز برای شناسایی ظرفیتهای رسانهای است که در حوزه کتاب وجود دارد. ما در این جشنواره امسال بیش از ۹۰۰ اثر رسانهای دریافت کردیم؛ اعم از فیلم کوتاه، مقاله یک روزنامه تا تیتر هر محتوای رسانهای که به موضوع کتاب پرداخت. ظرفیت پرداخت رسانهای به کتاب در کشور ما ظرفیت قابل قبولی است اما متاسفانه نسبت به اهمیت و جایگاه کتاب، با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد. رویداد ایده پردازی تولید محتوای رسانهای در کنار جشنواره کتاب و رسانه تلاش میکند تا ظرفیت تولید محتوای رسانهای با موضوع کتاب ارتقا یابد.»
**کتاب جایگاه خود را با توسعه رسانهها بیش از قبل پیدا کرد
صلواتیان درباره تاثیر توسعه ارتباطات بر بحث فرهنگی ترویج کتابخوانی معتقد است که «وقتی از ایده و خلاقیت صحبت میشود، پای فناوری و دانش روز به عنوان موضوعاتی که لبه علم هستند و محصول خلق دانش هستند، به میان میآید. در ایدههایی که در رویداد ایده پردازی تولید محتوای رسانهای مطرح شد، ایدههای بسیاری در راستای معرفی و ترویج کتاب صوتی داشتیم که چطور از ظرفیت رسانهها برای این موضوع استفاده کنیم تا مردم جامعه را به سمت آن حرکت بدهیم.»
یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار آنا در این باره میگوید «شاید در نگاه اول اینگونه به نظر برسد که رسانههای دیگر رقیب حوزه کتاب شدهاند اما واقعیت این است که کتاب جایگاه خود را با توسعه رسانهها بیش از قبل پیدا کرده و رسانهها فعالیت حوزه کتاب را تکمیل کردهاند و در معرفی آثار خوب کمک کننده بودهاند. اگر نقش رسانهها و انواع مختلف آن توسعه پیدا کند در حوزه کتابخوانی هم موثر واقع خواهد شد.»
به گفته علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب ایران «این رویداد محصول توجه مجموعه ما به حوزه دانش بنیان استارتآپها دارد و یکی از ایدههایی هم که هرچند جرو برگزیدهها قرار نگرفته بود، اما جزو ایدههای موردتوجه داوران در حوزه پلتفرمها و سکوهایی معرفی کتاب بود که قرار شد جداگانه بررسی شود. این رویداد برگزار شد تا بحثهایی که از این حوزه هست به دست ما برسد و حمایت کنیم.»
** توسعه فناوری در کشور؛ ظرفیت بیشتر برای ایده پردازان
شهاب دارابیان، روحالله رفیعی چرمهینی، سمیرا قنبری، میلاد روشنی، حسین خوشگفتار، ایلیا فیضی، رویا حسینی، محمدامین خلیفه شوشتری، رضا سربخش، محمدقلی میناوند، امیرحسین میرزایی و مریم کشاورز مسعودیان، ۱۲ شرکتکننده حاضر در مرحله پایانی این رویداد بودند که برای ارائه ایدههای خود در حضور داوران، سه دقیقه فرصت داشتند. ایدههای شرکتکنندگان در طیف متنوعی از قالبها از ایجاد شبکه اجتماعی کتاب تا برنامه استندآپ کمدی کتاب تعریف شده بود که توسط داوران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
میلاد روشنی، دانشجوی دکتری کتابداری درباره اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی به خبرنگار آنا میگوید: «زمینه کاری و تحصیلی من کتاب هست برنامههای زیادی دیدم، مروجان کتاب را دیدم ولی ترویجها میدانی بودند یعنی به گونهای که رسانهای به آن صورت نبوده است اما با توجه به صحبتهایی که در این رویداد شد اگر تولید رسانهای صورت بگیرد دیده میشود این دیده شدن باعث تفکر مردم، جذابیت میشود و میتوان کتابها، کتابخانهها و مراکز فرهنگی را شناخته و متعاقب آن افرادی هم که در این حوزه کار میکنند بیشتر دیده میشوند چون رسانه خاصیت دیده شدن دارد آنها میتوانند بهتر کار خود را پیش ببرند.توسعه رسانه و بحث استفاده گسترده از رسانه به به بحث توسعه فناوری گره خورده، یعنی فناوری هرچه بیشتر در کشور توسعه پیدا کند، ظرفیتهای بیشتری برای ایده پردازان فراهم میشود.»
به گفته وی «بحثی که مطرح شد این بود که با هم همکاری کنیم یعنی با استفاده از ظرفیتهایی که میگید چون بالاخره یک نفر فناوری رسانهای در اختیار دارد دیگری فناوری آن دوربین را در اختیار دارد و دیگری صوت، تصمیم گرفتیم با همدیگر ارتباط گرفته تا همکاری کنیم. این ظرفیتی که وجود دارد با کار تیمی میتوان کارها را بهتر انجام داد.»
**رویدادها اگر خروجی نداشته باشد فقط یک نمایش هستند
برخی معتقد هستند که استفاده از شیوههای سنتی و تبلیغ در تلویزیون و رادیو برای جذب مردم جامعه به کتاب و کتابخوانی دیگر کافی نیست. باید از ابزارهای نوینی همچون پادکستها و پلتفرمها و ... در این راستا بهره برد. در رویدادها داوران صرفا به طرح کلی ایده یک ایده پرداز توجه میکنند اما بهتر است به ابزارهای هوشمندی که برای اجرای طرح استفاده میشود هم توجه کنند. ضمن اینکه هر رویداد و جشنوارهای زمانی مفید واقع میشود که خروجی و دستاوردهای قابل قبولی داشته باشد.
امیر حسین میرزایی، دانشجوی سینما و ایده پرداز این رویداد به خبرنگار آنا میگوید: «ایده من در رویداد ایده پردازی یک فیلم کوتاه داستانی با موضوع کتاب بود. هدف بسیاری از ارگانها این است که بتوانیم کودکان و نوجوانان را با کتاب پیوند بزنیم. به نظرم فیلم و خلق یک کاراکتر و شخصیت بیشتر در ذهن این نسل ماندگار میشود تا تبلیغ کتاب و کتابخوانی در تلویزیون. ابزاری همچون فیلم کوتاه میتواند در پلتفرمهای آموزشی مثل شاد پخش شود و این مفهوم را به زبان سرگرمی، بازی و داستان با فیلم کوتاه به آنها برساند.»
به گفته وی «تحقیق و پژوهشی که از دل جامعه بر میآید، میتواند وارد فیلمنامه داستانی بشود. در بحث پیدا کردن حمایتگر و سرمایه گذار برای تبدیل ایدهها به فیلم، رویدادها و جشنوارهها کمک کننده هستند. امیدوارم این ایدهها به پروسه اجرا برسند. صرفا اگر ۲۰ جشنواره کتاب در سال برگزار شود اما خروجی نداشته باشد مثلا ۵ تا فیلم تولید نشود یعنی موفق نبودیم و فقط یک نمایش اجرا شده است.»
انتهای پیام/۱۱۰/