۴۲ درصد دانشجویان شغل ندارند/ بی توجهی مسئولان آموزش عالی ایران نسبت به تحولات کیفی
ابراهیم صالحی عمران، رئیس انجمن آموزش عالی ایران درباره تحقق شعار سال با عنوان تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین در گفتوگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا گفت: سیستم های آموزشی به شدت می توانند روی اقتصاد و تولید اثر بگذراند.
به گفته وی، دانش و نگرش دلیل اصلی ارتباط بین مراکز آموزشی و پژوهشی است. معنا و مفهوم اقتصاد به شدت تغییر کرده و جهت گیری جهان روی شرکت های دانش بنیان است و اساس کار تولیدی است که مبانی و رگ و ریشه های علمی و دانشی و فناوری داشته باشد.
**سرمایه گذاری های کیفی آموزشی لازمه کار ماست
رئیس انجمن آموزش عالی ایران ادامه داد: روی نهادهای آموزشی باید سرمایه گذاری جدی انجام شود و بیشتر به سرمایه گذاری های کیفی آموزشی احتیاج داریم؛ چرا که می توانند اثر مستقیمی روی تولید، رشد و گسترش شرکت های دانش بنیان داشته باشند.
صالحی عمران ادامه داد: وقتی دانشجویی وارد دانشگاه می شود از آموزش و پرورش جدا شده و باید دوره جدیدی که او را به مشاغل، صنعت، کارخانجات و خدمات کشاورزی وصل می کند را فرا گیرد.
**برنامه های درسی باید متناسب با تحولات دانشی باشند
وی افزود: برنامه درسی دانشجویان برای ورود به بخش های مختلف جامعه و اقتصاد دانشی خیلی مهم است و حتی می توانند استادان را هم تحت تاثیر قرار دهد. باید برنامه های درسی را متناسب با تحولات علم و دانشی و نیازهای کشور همراه کرد.
**بیشتر برنامه های درسی دانشگاه ها کهنه هستند
رئیس انجمن آموزش عالی ایران با بیان اينکه بسیاری از برنامه های درسی دانشگاه ها کهنه هستند؛ تاکید کرد: تمایلی به تغییر برنامه های درسی نیست و ماهیت بیشتر آنها درون دانشگاهی و نظری هستند و دانشجو را فقط سرگرم یک کلاس درس می کند و با محیط بیرون دانشگاه و ارتباط دانشجویان با جامعه کاری ندارد، مدل برنامه های درسی مبتنی بر شایستگی و نیازهای اقتصادی دانشی نیست؛ چرا که اگر بود حتما فناوری های جدید و نو را در در نظر می گرفت.
صالحی عمران ادامه داد: اگر برنامه های درسی متناسب با واقعیت های بازار کار و عملی و آموزش دو گانه در دانشگاه و صنعت باشد زمینه ای است که شرکت های دانشبنیان توسعه می یابند و دانشجویان یاد خواهند گرفت که وارد فعالیت های اقتصادی و آموزش های مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان شوند و نقش مناسبی در تولید ملی و رشد اقتصادی داشته باشند.
**۴۲ درصد دانشجویان آموزش عالی شغل ندارند
به گفته وی، هم اکنون ۴۲ درصد دانشجوی بیکار داریم، تاکید کرد: مسئولان آموزش عالی کشور به تحولات کیفی توجهی ندارند و سرگرم مسائل حاشیه ای و انتصابات شده اند که این موضوع باعث دور شدن از نیاز کشور و شعار سال می شود.
صالحی عمران گفت: اگر محتوای مسائل آموزشی مدیریت شوند تحول برنامه های درسی، کیفی سازی آموزش عالی و ارتباط دانشگاه با صنعت بر اساس مسائل روز را رقم خواهند زد، یعنی به سمت هدف واقعی، اقتصاد دانشی و شرکت های دانش بنیان سوق داده می شوند.
** برای گسترش مدل آموزش عالی اقدامی انجام نمی شود
وی با بیان اینکه صنعت به نیروی انسانی متخصص نیازمند است، تاکید کرد: باید مدل های گسترش وزارت علوم تحول پیدا کند، اما در این زمینه مدل گسترشی وجود ندارد تا منطق اقتصادی را درک کند و این خلا در آموزش عالی وجود دارد و اقدامی هم برای آن انجام نمی شود.
انتهای پیام/