دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1401 - 12:26
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛ 

۴۲ درصد دانشجویان شغل ندارند/ بی توجهی مسئولان آموزش عالی ایران نسبت به تحولات کیفی

۴۲ درصد دانشجویان شغل ندارند  بی توجهی مسئولان آموزش عالی ایران نسبت به تحولات کیفی
رئیس انجمن آموزش عالی ایران گفت: هم اکنون ۴۲ درصد دانشجوی بیکار داریم، مسئولان آموزش عالی کشور به تحولات کیفی توجهی ندارند.
کد خبر : 814066

ابراهیم صالحی عمران، رئیس انجمن آموزش عالی ایران درباره تحقق شعار سال با عنوان تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا گفت: سیستم های آموزشی به شدت می توانند روی اقتصاد و تولید اثر بگذراند.

به گفته وی، دانش و نگرش دلیل اصلی ارتباط بین مراکز آموزشی و پژوهشی است. معنا و مفهوم اقتصاد به شدت تغییر کرده و جهت گیری جهان روی شرکت های دانش بنیان است و اساس کار تولیدی است که مبانی و رگ و ریشه های علمی و دانشی و فناوری داشته باشد.

**سرمایه گذاری های کیفی آموزشی لازمه کار ماست 

رئیس انجمن آموزش عالی ایران ادامه داد: روی نهادهای آموزشی باید سرمایه گذاری جدی انجام شود و بیشتر به سرمایه گذاری های کیفی آموزشی احتیاج داریم؛ چرا که می توانند اثر مستقیمی روی تولید، رشد و گسترش شرکت های دانش بنیان داشته باشند. 

صالحی عمران ادامه داد: وقتی دانشجویی وارد دانشگاه می شود از آموزش و پرورش جدا شده و باید دوره جدیدی که او را به مشاغل، صنعت، کارخانجات و خدمات کشاورزی وصل می کند را فرا گیرد. 

**برنامه های درسی باید متناسب با تحولات دانشی باشند 

وی افزود: برنامه درسی دانشجویان برای ورود به بخش های مختلف جامعه و اقتصاد دانشی خیلی مهم است و حتی می توانند استادان را هم تحت تاثیر قرار دهد. باید برنامه های درسی را متناسب با تحولات علم و دانشی و نیازهای کشور همراه کرد. 

**بیشتر برنامه های درسی دانشگاه ها کهنه هستند 

رئیس انجمن آموزش عالی ایران با بیان اينکه بسیاری از برنامه های درسی دانشگاه ها کهنه هستند؛ تاکید کرد: تمایلی به تغییر برنامه های درسی نیست و ماهیت بیشتر آنها درون دانشگاهی و نظری هستند و دانشجو را فقط سرگرم یک کلاس درس می کند و با محیط بیرون دانشگاه و ارتباط دانشجویان با جامعه کاری ندارد، مدل برنامه های درسی مبتنی بر شایستگی و نیازهای اقتصادی دانشی نیست؛ چرا که اگر بود حتما فناوری های جدید و نو را در در نظر می گرفت.

صالحی عمران ادامه داد: اگر برنامه های درسی متناسب با واقعیت های بازار کار و عملی و آموزش دو گانه در دانشگاه و صنعت باشد زمینه ای است که شرکت های دانش‌بنیان توسعه می یابند و دانشجویان یاد خواهند گرفت که وارد فعالیت های اقتصادی و آموزش های مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان شوند و نقش مناسبی در تولید ملی و رشد اقتصادی داشته باشند. 

**۴۲ درصد دانشجویان آموزش عالی شغل ندارند

به گفته وی، هم اکنون ۴۲ درصد دانشجوی بیکار داریم، تاکید کرد: مسئولان آموزش عالی کشور به تحولات کیفی توجهی ندارند و سرگرم مسائل حاشیه ای و انتصابات شده اند که این موضوع باعث دور شدن از نیاز کشور و شعار سال می شود. 

صالحی عمران گفت: اگر محتوای مسائل آموزشی مدیریت شوند تحول برنامه های درسی، کیفی سازی آموزش عالی و ارتباط دانشگاه با صنعت بر اساس مسائل روز را رقم خواهند زد، یعنی به سمت هدف واقعی، اقتصاد دانشی و شرکت های دانش بنیان سوق داده می شوند. 

** برای گسترش مدل آموزش عالی اقدامی انجام نمی شود

وی با بیان اینکه صنعت به نیروی انسانی متخصص نیازمند است، تاکید کرد: باید مدل های گسترش وزارت علوم تحول پیدا کند، اما در این زمینه مدل گسترشی وجود ندارد تا منطق اقتصادی را درک کند و این خلا در آموزش عالی وجود دارد و اقدامی هم برای آن انجام نمی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب