دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آبان 1401 - 11:20
آنا بررسی می‌کند:

پیدا شدن ۳۰ تن ماده اولیه آزیترومایسین / همه گیری کمبود آنتی بیوتیک!

پیدا شدن ۳۰ تن ماده اولیه آزیترومایسین   همه گیری کمبود آنتی بیوتیک!
«آنتی‌بیوتیک نداریم!» کمبود آنتی‌بیوتیک به ویژه برای کودکان، فقط مشکل داروخانه‌های پایتخت نیست و گریبان بسیاری از بیماران ر در شهر‌های مختلف کشور را گرفته است.
کد خبر : 813200

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، کمبود آنتی‌بیوتیک کودکان در روز‌های سرد پاییزی، دست‌های داروخانه‌داران را خالی‌تر از هر زمان دیگری کرده است و بیماران را هم سرگردان و مضطرب شده‌اند. 

متصدی یک داروخانه در شرق تهران می‌گوید: «هیچ زمانی مثل الان سابقه نداشته که آنتی‌بیوتیک نایاب شود؛ مگر آن سالی که آنفولانزای خوکی شیوع پیدا کرد. اکنون با مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک مواجه نیستم، بلکه اصلاً دارویی وجود ندارد که بخواهیم به بیماران بدهیم. از طرف دیگر هم روزانه تعداد زیادی نسخه دریافت می‌کنیم که داروی عمده آن آنتی‌بیوتیک است.» 

داروخانه‌دار دیگری هم این موضوع را تأیید می‌کند و از نبود آنتی‌بیوتیک کودکان می‌گوید: «وضعیت به‌قدری وخیم است که شاید از هر پنج‌نسخه‌ای که دریافت می‌کنیم فقط بتوانیم داروی یک‌نفر را تأمین کنیم. الان حتی شرایط طوری شده است که آموکسی‌سیلین و آزیترومایسین و... هم نداریم و حتی امکان جایگزینی دارو هم وجود ندارد.»

به گفته یکی از متصدیان افزایش تعداد مبتلایان به ویروس آنفولانزا و تجویز بی‌رویه برخی از پزشکان و همچنین مصرف بدون‌تجویز و عدم‌تولید این دارو به دلیل مقرون‌به‌صرفه‌نبودن برای تولیدکنندگان ازجمله عللی هستند که باعث نایاب‌شدن آنتی‌بیوتیک به ویژه برای کودکان شده و بیماران را با نگرانی مواجه کرده است.

**استعفای عجیب و غریب رییس سازمان غذا و دارو!

 استعفای بهرام دارایی دارایی، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو هم در میان این کمبود دارو خودش جای تأمل دارد. عده‌ای می‌گویند همین کمبود دارو باعث شد تا بهرام دارایی عطای ماندن را به لقایش ببخشد و ناچار به استعفا شود. 

 اما عده‌ای با جدیت معتقدند علت اصلی کمبود آنتی‌بیوتیک و همچنین اقلام دارویی دیگر مثل سرم و... را اجرای طرح «دارویار» است. 

 **مقصر کیست؟ 

اظهار نظر‌ها در مورد کمبود دارو به ویژه آنتی بیوتیک زیاد است. «علی فــاطمــی»، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران چندی پیش با بیان اینکه با اجرای طرح دارویار، قیمت خرید مواد اولیه تولید دارو‌ها افزایش یافته گفته است: «سهم مواد اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها ۷۰درصد و بیش از سایر دارو‌های دیگر افزایش یافته و همین مسئله هم دلیل اصلی کمبود آنتی‌بیوتیک است.» 

همچنین بهرام دارایی، رئیس قبلی سازمان غذا و دارو هم چرایی کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها را به مشکلاتی در مواد اولیه، قیمت‌گذاری و همچنین قیمت مواد جانبی مهم ارتباط داده و گفته بود مشکلات رفع و داروی کافی تولیدشده و قرار بود به‌زودی این دارو‌ها وارد بازار شوند؛ اما این اتفاق رخ نداد و کمبود‌های دارویی ادامه یافت؛ تا جایی که پای سازمان بازرسی را به ماجرا کشاند.

 ایروان مسعودی‌اصل، بازرس‌کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه کمبود اقلام دارویی یک مسئله ملی و بسیارحائز اهمیت است. گفته است: «در طرح دارویار که از ۲۳ تیر امسال اجرا شد و قرار بود طی یک برنامه دو تا سه‌ماهه با تعامل سازمان غذا و دارو و هلدینگ‌های حاکمیتی و شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه تولید دیگر شاهد کمبود دارو نباشیم؛ ولی این موضوع در هفته‌ها و روز‌های اخیر سلامت عمومی کشور را تهدید کرده است.» 

به‌گفته او، در نشست با داروسازان مشخص شد شرکت‌ها مواد اولیه کافی برای تولید محصول نهایی اقلامی را که با کمبود مواجه است دارند! 

اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور، هم با اشاره به بازدید خود از برخی شرکت‌های پخش دارو و شرکت‌های «مواد اولیه ساز» در پی بررسی کمبود اقلام دارویی تأکید می‌کند: «بررسی‌های میدانی حاکی از این است که ماده اولیه انواع آنتی‌بیوتیک در انبار شرکت‌های تأمین‌کننده به‌طور کامل فراهم است. به‌طور نمونه در بازدید از یکی از شرکت‌های دارویی مشخص شد حدود ۳۰ تن ماده اولیه آزیترومایسین در انبار این شرکت موجود است و حدود ۳۰ تن دیگر از مواد اولیه این شرکت در گمرک وجود دارد که درمجموع این مقدار برای نیاز شش ماه کشور کافی خواهد بود.» 

میرمحمدی راجع به امتناع شرکت‌های دارویی از تولید اقلام دارویی آنتی‌بیوتیک می‌گوید: «در این بازدیـدها حذف ارز تـرجیحـی و عدم‌همسان‌سازی قیمت‌های جدید با افزایش ناشی از تغییر نرخ ارز جهت تهیه مواد اولیه و نیز افزایش هزینه‌های مرتبط با تولید محصولات دارویی، دو عامل مهم امتناع شرکت‌های دارویی از تولید برخی اقلام دارویی به‌واسطه عدم‌اصلاح به‌موقع قیمت‌ها توسط سازمان غذا و دارو منتج به زیان شرکت‌های تولیدکننده ناشی از آن عنوان شده‌است.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته