دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نتیجه مطالعه محققان؛

مصرف‌کنندگان شاهدانه پس از جراحی درد تحمل ناپذیری را تجربه می‌کنند

مصرف‌کنندگان شاهدانه پس از جراحی درد تحمل ناپذیری را تجربه می‌کنند
بزرگسالانی که ماده مخدر حشیش مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که این ماده و ماده مخدر دیگری را مصرف نمی‌کنند پس از هر نوع جراحی درد تحمل‌ناپذیری را تجربه می‌کنند.
کد خبر : 811063

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از (سای تک دیلی)، الیاد اکرامی نویسنده ارشد این مطالعه گفت: حشیش رایج‌ترین داروی غیرقانونی مورد استفاده در ایالات متحده است و به طور فزاینده‌ای به عنوان یک درمان جایگزین برای درد‌های مزمن استفاده می‌شود، اما داده‌های محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه بر نتایج بیمار پس از جراحی تأثیر می‌گذارد.

مطالعه ما نشان می‌دهد که بزرگسالانی که از شاهدانه استفاده می‌کنند درد بعد از عمل خیلی بیشتر - نه کمتر - دارند. در نتیجه بعد از جراحی مصرف مواد افیونی بیشتری دارند.

اکرامی پژوهشگر بالینی بخش تحقیقات نتایج در مؤسسه بیهوشی کلینیک کلیولند است.

دکتر الیاد اکرامی گفت: پزشکان باید در نظر داشته باشند که بیمارانی که حشیش مصرف می‌کنند ممکن است درد بیشتری داشته باشند و پس از جراحی به دوز‌های کمی بالاتر از مواد افیونی نیاز داشته باشند.

محققان سوابق ۳۴۵۲۱ بیمار بزرگسال را که از ژانویه ۲۰۱۰ تا دسامبر ۲۰۲۰ در کلینیک کلیولند جراحی انتخابی داشتند، تجزیه و تحلیل کردند. ۱۶۸۱ (۵ ٪) از شرکت کنندگان مصرف کننده حشیش بودند.

مصرف کنندگان حشیش ۳۰ روز قبل از جراحی از این ماده مخدر استفاده کرده بودند، در حالی که سایر بیماران هرگز حشیش مصرف نکرده بودند. 

بیمارانی که حشیش مصرف کردند، در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی، ۱۴ درصد درد بیشتری نسبت به بیمارانی که هرگز حشیش مصرف نکرده بودند، تجربه کردند. 

علاوه بر این، بیمارانی که حشیش مصرف می‌کردند، ۷ درصد بیشتر مواد افیونی را بعد از جراحی مصرف می‌کردند، که نویسندگان خاطرنشان کردند که از نظر آماری معنی‌دار نبود، اما احتمالاً از نظر بالینی مرتبط است.

دکتر اکرامی افزود: ارتباط بین مصرف حشیش، نمرات درد و مصرف مواد افیونی قبلاً در مطالعات کوچکتر گزارش شده است، اما نتایج متناقضی داشته است. مطالعه ما حجم نمونه بسیار بیشتری دارد و شامل بیمارانی با تشخیص درد مزمن یا کسانی که بی‌حسی منطقه‌ای دریافت کرده‌اند، نمی‌شود که نتایج ما را به شدت در تضاد قرار داد.

علاوه بر این، گروه‌های مورد مطالعه ما با عوامل مخدوش‌کننده از جمله سن، جنس، تنباکو و سایر مصرف مواد غیرقانونی و همچنین افسردگی و اختلالات روان‌شناختی متعادل بودند.

دکتر اکرامی خاطرنشان کرد که تحقیقات بیشتری برای تعریف بیشتر اثرات شاهدانه بر نتایج جراحی مورد نیاز است.

او گفت: پزشکان باید در نظر داشته باشند که بیمارانی که حشیش مصرف می‌کنند ممکن است درد بیشتری داشته باشند و پس از جراحی به دوز‌های کمی بالاتر از مواد افیونی نیاز داشته باشند، و بر لزوم ادامه کاوش در رویکرد چندوجهی برای کنترل درد پس از جراحی تاکید دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: معتادان
ارسال نظر
قالیشویی ادیب