با این نانو کاتالیست از وارونگی و آلایندگی هوا گذر میکنیم
شادی رزمآرا، کارشناس تحقیق و توسعه شرکت دانشبنیان ایران دلکو در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه ایران نانو ۱۴۰۱ در گفتگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه محصول تولیدی این شرکت، مبدل نانو کاتالیست خودرو است، خاطرنشان کرد: تولید شرکت در سالهای اولیه، دلکو برای انواع خودروهای سواری بود که تولید آن همزمان با منسوخ شدن سیستم کاربراتوری متوقف گردید. خط تولید مجموعهٔ کامل اگزوز خودروهای سواری در سال ۱۳۸۷ با تکیه بر دانش فنی و امکانات موجود راهاندازی و به تولید انبوه رسید و اولین تولیدکننده و بزرگترین تولیدکننده مبدل کاتالیستی سه منظوره خودرو در خاورمیانه بود.
وی افزود: امروزه تنها تولیدکنندهٔ مبدلهای کاتالیستی در کشور با ظرفیت تولید سالانه ۱۲ میلیون قطعه، علاوه بر تأمین نیاز صنعت خودروی کشور هستیم و برای تمامی خودروهای داخلی، چینی و موتورسیکلتها، کاتالیست تولید میکنیم و این میزان کل نیاز داخل را برآورده میکند. مبدل کاتالیست سه منظوره در حال حاضر تا ۹۰ درصد آلایندگی خودروهای سواری و موتورسیکلت را حذف کردهاند.
این فناور با بیان اینکه صنعت به محصول تولیدی شرکت ما اعتماد داشته است، ادامه داد: سالها است ایرانخودرو و سایپا و شرکتهای بزرگ خودروسازی مشتری ما هستند و کاتالیست خود را از شرکت ما تهیه میکنند. همچنین به کشور ترکیه نیز صادرات داریم و همینطور شرکت ما با دانشگاهها و بهخصوص دانشگاه شریف همکاری میکند.
وی در رابطه با هدف از حضور در این نمایشگاه اظهار کرد: جامعه هدف ما تمامی شرکتهای خودروسازی محسوب میشوند، زیرا تفاوت نانو کاتالیست شرکت ما با کاتالیستهای رایج دارند این است که با کوچکتر کردن ابعاد کاتالیست و نانو ذرات توانستیم مساحت و سطح ویژه کاتالیست را پایین بیاوریم. تغییر سطح ویژه، عملکرد کاتالیست را بهبود میدهد و از سوی دیگر نیز محصولی زیستمحیطی است، زیرا آلایندهها را اگزوز را به گازهای کمخطرتر تبدیل میکنیم.
رزمآرا بزرگترین معضل آلودگی هوا در کلانشهرهایی مانند تهران را وجود ذرات معلق و اکسیدهای نیتروژن عنوان کرد و گفت: مسئلهای که ما در خودروهای گازسوز و بنزین سوز داریم، بیشتر در کربن مونوکسید و متان است. اما آلاینده اصلی خودروهای دیزلی ذرات معلق، هستند. شرکت ما به سمتی میرود که بتواند کاتالیست خودروهای دیزلی را نیز پالایه کند. از کاتالیست حذف آلایندههای دیزل نیز بهره ببریم در حال حاضر در فاز تحقیق و توسعه آن هستیم.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/