شناسایی و بهکارگیری ظرفیتهای دانشبنیان برای ارتقای زیرساختهای حمل و نقل
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، جهان علم و فناوری با سرعت زیادی در حال تغییر و پیشرفت است و هر لحظه خبری تازه از اکتشافات بشر و تولید محصولات فناورانه منتشر میشود. ورود استارتآپها و دانشبنیانها به حوزههای مختلفی صنعتی و خدماتی تحولات بزرگی را در مشاغل گوناگون رقم زده و کیفیت محصولات و سرویسهای نهایی را تا حد چشمگیری افزایش داده است. توسعه اقتصاد دیجیتال و دستیابی به اهداف تعیین شده در حوزه اقتصاد دانشبنیان در دنیای امروز تبدیل به مسئله مهمی شده است، این مهم نیازمند همکاری و همراهی تمامی دستگاههای دولتی و تعامل سازنده بین روسای همه سازمانها است. باتوجه به گستردگی دامنه فعالیت شرکتهای دانشبنیان در تمامی حوزههای زیرساختی نمیتوان نهاد یا سازمان خاصی را مسئول پیگیری تمامی دغدغههای این کسبوکارهای نوپا دانست.
ضرورت بهکارگیری راهکارهای نوآورانه در حوزه اقتصاد دانشبنیان
وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از متولیان توسعه زیرساختهای عمرانی و حملونقل در کشور ظرفیت بالایی برای ارتباط با شرکتهای دانشبنیان دارد. اکنون استارتآپهای زیادی در کشور در حوزههای مرتبط با مأموریتهای وزارت راه و شهرسازی فعالیت میکنند و در صورت حمایت از آنها میتوان راهکارهای مقرون بهصرفه و نوآورانه برای چالشهای زیرساختی کشور ارائه کرد. باتوجه به دستور اکید رئیس جمهور دولت سیزدهم به استفاده مستمر از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان انتظار میرود وزرا در دوره مسئولیت خود با برنامهریزی دقیق زمینه توسعه اقتصاد دانشبنیان را فراهم کنند.
محسن صادقی، مدیرکل دفتر ارزیابیهای اقتصادی و مدیریت بهرهوری حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره اینکه وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از ظرفیت دانشبنیانها و ارتقای بهرهوری چه برنامهریزیهایی داشته است، اظهار کرد: در وزارت راه و شهرسازی از ۷ سال گذشته بحث استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان مطرح شده است. به خصوص در حوزههای نرمافزاری، سیستمهای رزرواسیون، سیستمهای ایپیآی مسافری توانستهایم از توان و ظرفیت بخش داخلی و شرکتهای دانشبنیان استفاده کنیم. در سالهای گذشته سیستم رزرواسیون که در حوزههای هواپیمایی استفاده میشود، با هزینه خیلی کلان از خارج کشور خریداری میشد، چون پشتیبانی هم داشتند قرادادهای یورویی و دلاری همچنان برقرار بود، اما در حال حاضر در حوزههای ریلی و هوایی که بحث بینالمللی هم دارند، سیستم رزرواسیون توسط شرکتهای دانشبنیان طراحی شده و مورد استفاده قرار میگیرد.
بومیسازی سامانههای مدیریت حمل و نقل با همراهی دانشبنیانها
صادقی در ادامه بیان کرد: در این زمینه در حوزههای دیگر هم اقداماتی شده است؛ در بحث سیستم هوشمند حمل و نقل خیلی از سامانهها در ایران تولید شده است و این نیازها فقط از خارج از کشور تامین نمیشود. البته تولید برنامه تجاری که در واقع بتواند خریدار داشته باشد، سخت خواهد بود چرا که آن قدر تعداد کم است که شاید یک شرکت برایش صرف نکند، اما با این حال در ایران این توان وجود دارد. همچنین در بحث ساخت روسازی سبک برای فرودگاه، آسفالت متخلخل راه و ... که اینها بحثهای دانشبنیان هستند از مهندسان ایرانی هم در تولید بهره گرفتهایم. این کار سالهاست در دست پیگیری است اما امسال با توجه به شعار سال «تولید، دانش بنیان، اشتغالزایی»، همت بیشتری صرف کردهایم. در این راستا به شناسایی شرکتهای دانشبنیان پرداختیم و فراخوان همکاری دادهایم. شرکتهای دانشبنیان از ساخت قطعات و نرمافزار گرفته تا ساخت و نگهداری از زیرساختهای حمل و نقل همکاری داشته و از آنها بهره گرفتهایم.
بیشتر بخوانید:
ارتقای بهرهوری بدون توجه به نوآوری بیمعناست
نگاه کاربردی در حمل و نقل منجر به افزایش بهرهوری نوآور میشود
فعالیت شرکتهای دانشبنیان و خلاق در اماکن مسکونی مجاز شد
مدیرکل دفتر ارزیابیهای اقتصادی و مدیریت بهرهوری حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ورود شرکتهای دانشبنیانها به حوزههای مختلفی صنعتی و خدماتی و ... موفقیتهای بزرگی را در مشاغل گوناگون رقم زده است، خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی سایتی طراحی کرده است. این سایت برای استارتآپها و فعالان حوزه دانشبنیان و حمل و نقل بسیار کارآمد است. آنهایی که فعال هستند یا ایده نوآورانهای دارند، میتوانند در آن سایت مطرح کند. ما به سرعت با آنها هماهنگ میکنیم و به سازمان و شرکت مربوطه معرفی خواهیم کرد. در ادامه آن شرکت یا سازمان در قالب قراداد یا توافق وارد معامله شده تا از توان و ظرفیت آنها استفاده کند.
انتهای پیام/110/4144
انتهای پیام/