دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1401 - 10:40
یک پژوهشگر حوزه حجاب:

هویت ایرانی اسلامی در رعایت حجاب است

هویت ایرانی اسلامی در رعایت حجاب است
پژوهشگر مقیم گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده زن و خانواده گفت: حجاب نماد ارزش یک انسان است و  هویت ایرانی اسلامی در رعایت آن است.
کد خبر : 803188

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، سمیه خراسانی، پژوهشگر مقیم گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده زن و خانواده در هفتمین جلسه از سلسله جلسات کارگاه آموزشی فرهنگ پوشش (مد و مدگرایی ایرانی اسلامی) که به همت پژوهشکده قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مجازی و برخط ویژه اعضای هیأت علمی، استادان و کارکنان واحدها و مراکز آموزشی برگزار شد به تبیین موضوع «حجاب، معنا و اقتضائات جنسیتی» پرداخت.

خراسانی با بیان اینکه افراد بر اساس عضویت در جامعه ملزم به رعایت پوشش مناسبی هستند که در فرهنگ‏های مختلف هم متفاوت است، گفت:  قواعد تجویزی هر فرهنگ به افراد اجازه داده می دهد پوشش آنان چه مدلی باشد.

استاد گروه مطالعات اجتماعی ضمن تعریف عفت به عنوان یک حالت نفسانی و درونی که مانع از تسلط شهوت و هوای نفسانی بر انسان می شود ابراز کرد: مشکلاتی که در پژوهش های مختلف با موضوع حجاب و عفاف وجود دارد در  انتخاب متغیر مستقل است؛ چرا که برخی در مسئله حجاب، عفاف را متغیر مستقل در نظر می گیرند و برخی دیگر در مسئله عفاف، حجاب را متغیر مستقل در نظر می گیرند، بنابراین توجه به مفاهیم دقيق واژه ها و  انتخاب درست متغیر از الزامات ضروری یک پژوهش به شمار می رود.  

این پژوهشگر  ضمن شرح چیستی حجاب در جوامع بشری و تأثیر رعایت آن بر کاهش سن ازدواج و ارتباط آن با تقویت هنر و شعر، به این نکته مهم و قابل توجه نیز اشاره کرد که چنانچه افراد بدون پوشش در جامعه ظاهر شوند بخش قابل توجهی از انرژیشان به جهت تمایل غریزی و طبیعی صرف توجه به جنس مخالف می شود و در نتیجه قسمتی از کارآیی و توان فرد که می تواند در مسیر صحیح و روی اهداف دیگر سرمایه گذاری شود، تلف می­شود.

وی افزود: در مسئله حجاب جنسیت افراد محل نظر است و زنان کانون توجه بوده اند و  مسئولیتشان در حجاب بیش از مردان بوده است و این به تکلیف اجتماعی خودنگهداری و خود تنظیمی، تبدیل شده است به گونه ای که اگر تعرضی به خانمی شود اولین واکنش، سرزنش زن قربانی است و اولین سوال  که مطرح می­شود این است که آیا پوشش او مناسب بوده است یا خیر.

خراسانی در تکمیل مطالب در  بحث معنای اصطلاحی حجاب گفت: حجاب نماد ارزش یک انسان است و  هویت ایرانی اسلامی در رعایت آن است، حکم الهی بر لزوم حجاب و فطرت انسان خواهان آن است. حجاب نماد باورها و ارزش و احترام  و  عفاف یک صفت پایدار اخلاقی بوده و مختص زمان خاصی نیست.

 عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده  در ادامه به مقوله حجاب در دو مقطع زمانی پیشامدرن و مدرن اشاره کرد و افزود: حجاب دردوران پیشامدرن بر اساس قواعد و اصولی از پیش موجود بوده و انتخاب افراد محل اعتنا نبوده،  ولی در دوران مدرن، حجاب  امری انتخابی می شود چرا که فرد مدرن ویژگی اختیار و انتخاب در اعمال و رفتار دارد.  

وی افزود : همچنین در دوران مدرن علاوه بر فرد محوری، مصرف محوری و سودسالاری وجود دارد و تنوع پوشش در جامعه مدرن ایجاب می کند که انتخاب را ممکن سازد و  این تنوع باعث رو آوردن افراد به داشتن پوشش های مختلف می شود. 

این پژوهشگر حوزه حجاب در ادامه به تبیین و ارزیابی فهم موقعیت تحول یافته حجاب در گرو  فهم ذهنیت کنش­گران عرصه حجاب پرداخت و گفت: زنان و مردان به عنوان کنش­گران عرصه حجاب دریافت زنانه و مردانه از حجاب دارند و جهت فهم واقعیت در جریان این پدیده اجتماعی­ لازم است فهم زنان و مردان امروزی از آن بررسی شود. در ضمن از این بررسی می توان فهمید چه تفاوتی میان فهم این دو گروه از حجاب وجود دارد و بر این اساس سیاستگذاری و راهکارها جهت مدیریت وضعیت حجاب ارائه شوند.

پژوهشگر مقیم گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده زن و خانواده در پایان تأکید کرد اهمیت  این برداشت از حجاب از آن روست که تمرکز بر زنان تنها نیمی از واقعه حجاب و مسائل حواشی آن را بیان می کند و بخش مربوط به مردان به عنوان بخش دیگر کنشگران این عرصه نادیده مانده است و کمتر به نقش مهم مردان در این موضوع و میزان مشارکت آنها در رفع معضل بی حجابی به عنوان بخشی از جامعه پرداخته شده است.

انتهای پیام/۴۰۴۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته