دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1395 - 12:05
قائم‌مقام وزیر علوم:

تناسب نداشتن کمیت با کیفیت به آموزش عالی لطمه می‌زند/ کیفیت در آموزش عالی نیازمند کنترل است

قائم‌مقام وزیر علوم بر لزوم تناسب کمیت و کیفت برای بهبود آموزش عالی تاکید کرد و افزایش کیفیت در آموزش عالی را نیازمند کنترل دانست.
کد خبر : 79981

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدسعید تسلیمی، قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دهمین همایش و سومین کنفرانس ملی "ارزیابی کیفیت نظام‌های دانشگاه" گفت: «ارزیابی را باید در حدفاصل دو واقعیت مطرح کنیم، اول عملکرد و کارکردها که به خودارزیابی احتیاج دارد. زیرا اگر خودارزیابی نباشد و یا به انتظارات توجه نشود، آموزش عالی صرفا درگیر کمیت می‌شود که پیامدهایی نظیر سیطره کمیت بر کیفیت را به همراه دارد. مسئله دوم این است که باید ارزیابی ما را به تحقق انتظارات برساند.»


تسلیمی پیشنهاد داد که همایش یا کنفرانسی برای ارزیابی کمیت آموزش عالی نیز ترتیب داده شود و در آنجا مشخص شود که این کمیت باید تا چه اندازه تحدید شود.


او افزود: «اگر کیفیت و کمیت به درستی ارزیابی شوند، خود‌به‌خود اعتماد به مجموعه به وجود می‌آید، اما هر وقت کمیت بیش از حد افزایش پیدا کند، کیفیت کاهش پیدا می‌کند. وقتی کمیت در درجه اول اهمیت قرار گیرد روی دیگر این سکه را تضمین و گارانتی به خود اختصاص می‌دهد. کمیت و کیفت باید با هم متناسب باشند تا آموزش عالی در مسیر درست خود قرار بگیرد.»


قائم‌مقام وزیر علوم گفت: «اگر دانشگاه‌ها گرفتار کمیت شوند، نمی‌توانند به کیفیت در دانشگاه‌ها و بیرون از محیط آموزشی کمک کنند. کانون توجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید به ارزیابی درست درونی و بیرونی بینجامد. ارزیابی باید قبل از اتخاذ تصمیم تا بعد از اجرا انجام شود. البته نقش ارزیاب در ارزیابی کیفیت بسیار کلیدی است، زیرا ارزیابی را می‌تواند به سمت و سوی خاصی سوق دهد.»


او تاکید کرد باید به استانداردها و معیارهای جهانی نزدیک شد و گفت: «در ارزیابی چهار گروه از فاکتورها دخیل هستند که شامل تعریف و شناخت از کل ذی‌نفعان؛ سبک‌ها و روش‌ها در عملکرد؛ پیدا کردن راه‌حل‌ها و شواهد مرتبط است.»


تسلیمی یادآوری کرد: «رسیدن به رضایت درونی القاشدنی نیست ، بلکه کیفیت در آموزش عالی نیازمند کنترل است، باید به نظارت و ارزیابی در آموزش عالی فاکتور کنترل را نیز افزود تا بتوان به خودکنترلی رسید. البته این کنترل باید از روی خیرخواهی و دوستی باشد.»


او افزود: «امیدوارم کیفیت آموزش عالی با تقویت کنترل، عملی شود. مجموعه کنترل کیفیت در آموزش عالی هم از نظر سیستمی و هم از جهت حمایت کلی باید مورد توجه همه قرار گیرد، اگر انتظارات درست تعریف شده باشند، این امر تحقق پیدا می‌کند و کنترل کیفیت سیستماتیک‌تر می‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته