سید احمد زرهانی: امسال صندلیها و ظرفیتهای خالی را به حداقل برسانیم/ طرح پیشنهاد استفاده از بام مدارس برای توسعه فضاهای ورزشی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سید احمد زرهانی رئیس سازمان سما با تبریک حلول ماه مبارک رجب و خوشامدگویی به میهمانان، به اصل تمرکززدایی اشاره کرد و گفت: «برای تفویض اختیار و واگذاری مسئولیتها به واحدها آمادگی کامل داریم و این مهم در راستای چابکسازی سازمان است تا حوزه ستادی بتواند به مسئولیت خطیر خود که مهندسی محتوا است بیش از پیش بپردازد.»
او بر لزوم توسعه کمی مدارس در سال جاری اشاره کرد و گفت:« مدارس از نظر رشد کمی به سه دسته عمده تقسیم میشدند. مدارسی با رشد بالای 10 درصد که قدردانی در قالب لوح سپاس و هدایای نقدی برای این دسته در نظر گرفته شده است، مدارسی با رشدی کمتر از 10 درصد و مدارسی با رشدی کمتر از میانگین یعنی 7 درصد. که در اینجا واجب میدانم به همه همکاران خود برای رعایت این میانگین رشدی تاکید کنم.»
هر کجا واحد دانشگاهی داریم باید یک سما نیز کنار آن داشته باشیم
معاون دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما از توسعه پیدا نکردن سما در برخی از شهرها انتقاد کرد و آن را از آفات عدم شناخت کافی از سازوکار سما و ساختار آن دانست و افزود: «بیابید سما در کجا هنوز طلوع نکرده است و سپس برای راهاندازی سما در آن منطقه اقدام نمایید. هر کجا که واحد دانشگاهی داریم باید یک سما نیز در کنار آن داشته باشیم. سما در برخی از استانها از قدرت کنشگری و فعالیت بالایی برخوردار است و نه تنها ظرفیت خالی نداشته بلکه با مازاد درخواستِ ثبتنام روبرو بوده است. اما در برخی دیگر از استانها، با قدرت عمل نکرده است. استفاده از ظرفیت تبلیغاتی صداوسیما و رسانهها در این زمینه میتواند بسیار مهم و موثر باشد«.
زرهانی همچنین به صندلیها و ظرفیتهای خالی اشاره کرد و گفت: «با برنامهریزی اصولی و درست به گونهای عمل کنید که دستاوردهای علمی، پژوهشی، فرهنگی، ورزشی و هنری سما به اطلاع افکار عمومی رسانده شود».
زرهانی به حداقل رساندن صندلیهای خالی و راهاندازی مدارس جدید اعم از احداثی، استیجاری و دریافتی از واحد دانشگاهی را دو اتفاق مهم امسال سازمان سما دانست و گفت: «ما در حوزه ستادی موظف هستیم کارها را برای انجام به موقع رصد کنیم. تاجایی که یکی از ملاکهای ارزیابی ما روزآمدبودن کارهاست، چرا که تعلل و به تعویق انداختن امور افزون بر همه آفتهای اداری، حقالناس برگردن ما است.»
او درباره انتقال دورهای کاردانی به سما گفت: «انتقال دورههای کاردانی از واحدهای دانشگاهی به سما در حال حاضر اجباری نیست، اما در آینده نه چندان دور اجباری میشود و ما در تلاشیم تا در همین دوره این انتقال صورت پذیرد.»
زرهانی درباره راهاندازی مدارس جدید به انباشت سرمایه و منابع راکد در برخی از شهرها اشاره کرد و گفت: «بهترین شیوه بهرهوری از این منابع، تبدیل آنها به ملک با استفاده از آیندهپژوهی، مکانیابی و نیازسنجی درست به منظور راهاندازی مدارس و آموزشکدههای جدید است. در مکانهایی که زمین و اعتبارات لازم را در اختیار دارید و واحد دانشگاهی نیز آماده کمکرسانی است مبادرت به راهاندازی واحدهای آموزشی کنید. در برخی از واحدهای دانشگاهی روسای واحد پیش از حضور در مراکز آموزشی خود به صورت سرزده در مدارس سما حضور مییابند و از نزدیک با دانشآموزان و اولیای مدارس به گفتگو مینشینند که این اتفاق مبارکی است.»
مدیر مدرسه، وزیر آموزش و پرورش مدرسه است
رئیس سازمان سما با تشبیه مدیر مدرسه به وزیر آموزش و پرورش مدرسه از دبیران شوراهای نظارت و هماهنگی سما استانها خواست با دقتنظر در انتخاب مدیران، افرادی کارآمد، توانمند و دارای قابلیتهای علمی و عملی و خلاق را برای این پست در نظر گیرند.
او همچنین بر برندسازی سما اشاره کرد و این مهم را متاثر از ترویج اصولی چون آموزش زبان و ادبیات فارسی، آموزش زبان و ادبیاتانگلیسی، مهارتآموزی، توسعه ورزش و سلامت و توجه به اقامه نماز و ... دانست.
راهاندازی پردیسهای جدید، به پایان رساندن پروژههای عمرانی نیمهکاره برای جلوگیری از هدررفت سرمایه، داشتن نگاه تحولی به امور، تشکیل اتاق فکر در واحدها با الگوگیری از اتاق فکر سازمان، مدرسهسازی با مشارکت خیرین، استفاده سما از امکانات کارگاهی، آزمایشگاهی و ورزشی واحدهای دانشگاهی، ضرورت توجه ویژه به مقطع دبستان به مثابه کلید تحول، ورود متخصصان علوم رفتاری، اجتماعی و روانشناسی به مدارس، برگزاری آموزشهای ضمن خدمت اثرگذار برای پرسنل، تعیین تکلیف مدارس ضعیف، راهاندازی شرکتهای کاربنیان به منظور درآمدزایی غیرشهریهای نیز از دیگر مطالبی بود که زرهانی به آن اشاره داشت.
دکتر قاسم یزدانپناه، معاون آموزشیوپژوهشی سما بر لزومِ حصول دستاوردهای عملی از کمیسیونهای تشکیل شده در سما تاکید کرد و گفت: «برگزاری این کمیسیونها باید منجر به یک پیشنهاد مشخص گردد و از ضمانت اجرایی لازم نیز برخوردار باشد».
معاون آموزشی و پژوهشی سما همچنین با معرفی اعضای هیات علمی به عنوان رکن اصلی آموزش و پژوهش در آموزشکدهها ابراز امیدواری کرد تا در سال جاری مشکلات موجود در این حوزه برطرف شود.
در ادامه دبیران کمیسیونهای اداری- مالی، مدارس، آموزشکدهها و نوآوری و تمرکززدایی، هریک پیشنهادات مصوب کمیسیونهای خود را طرح کردند. همچنین یزدانپناه معاون آموزشی و پژوهشی، ابریشمینیا معاون اداری و مالی و دکتر نیازی سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی برای دقایقی درباره بندهای پیشنهادی، توضیحات تکمیلی ارائه کردند.
پیشنهاد استفاده از بام مدارس برای توسعه فضاهای ورزشی
مهندس مهدی میرشمسی مشاور عالی ریاست سازمان سما نیز هدف اولیه از تشکیل این سازمان را توسعه مدارس و کمک به آموزش و پرورش دانست.
او با اشاره به دغدغه و نگرانی اصلی خانوادهها، تربیت را رکن اصلی مدارس دانست و با تاکید ویژه بر استفاده از نیروهای متخصص و کاربلد در پستهای مدیریتیِ مدارس، از دبیران شوراهای نظارت و هماهنگی سما استانها خواست تا برای انتخاب افراد در جایگاه مدیریتی حتیالمکان از نیروهای سمایی بهره بگیرند.
پیشنهاد استفاده از بام مدارس ضمن رعایتِ کامل نکات ایمنی برای توسعه فضاهای ورزشی و تفریحی دانشآموزان از دیگر موضوعاتی بود که میرشمسی مطرح کرد.
اهدای هدایا از سوی رئیس سازمان و معاونان به دبیرانی که دارای مدارسی با رشد بالای ده درصد بودند از دیگر برنامههای این جلسه بود.
این گردهمایی یک روزه با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با حضور زرهانی، ابریشمینیا، یزدانپناه و دکتر نیازی و دبیران شوراهای نظارت و هماهنگی استانها پایان یافت.
انتهای پیام/