دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 فروردين 1395 - 12:03
چگونه در سیزده‌بدر دوستدار محیط زیست باشیم

جای ماهی‌های قرمز در رودخانه نیست/ طبیعت از صدای بلند خوشش نمی‌آید

بهترین محل برای انداختن ماهی‌ها، حوضچه‌های پارک‌هاست/ بهتر است سبزه ها روی خاک یا صحرا گذاشته شود نه در آب‌های روان/ حیوانات زباله‌های تجزیه‌نشدنی را می‌خورند و از آنجا که در معده‌شان تجزیه نمی شود، مرگ آنها را رقم می‌زند/ شهروندان زمانی که وارد طبیعت می شوند از گوش دادن بلند به موسیقی خودداری کنند
کد خبر : 74771

مرجان همایونی- گروه اجتماعی- روز طبعیت است و به رسم تمامی سال های گذشته، شهروندان بار بندیل خود را می‌بندند و راهی فضاهای سبز می‌شوند تا سیزده‌شان را بدر کنند و خود را برای روزهای کاری آینده آماده سازند. اما این حضور پرشور مردم، گاهی همراه می‌شود گاهی با انباشت‌های زباله‌ها، افروختن شعله‌های آتش در کنار شاخ و برگ درختان و سر و صداهایی که برای محیط زیست ما دردآور، خطرناک و گاهی کشنده است.


سهیل اولادزاده، دوستدار محیط زیست و کارشناس این حوزه، درباره راهکارهای حفاظت از طبیعت در گشت‌وگذار سیزده‌بدر چند توصیه ساده بیان کرده است که رعایت آنها نه‌ دشوار است و نه پیچیده. او می‌گوید: بعضی از افراد، در پایان روز 13 فروردین، روی حس دلسوزی، اقدام به رهاسازی ماهی‌های قرمز سفره های هفت سینشان در رودخانه ها می‌کنند. آنها بر این باورند که به محیط زیست کمک کنند و به این شکل ماهی‌های قرمز حیات طولانی‌تری خواهند داشت؛ درحالی که رشد و حضور این ماهی‌ها برای محیط زیست و سایر آبزیان خطرناک است. رهاسازی ماهی‌های قرمز موجود در بازار در رودخانه‌ها، باعث از بین رفتن گونه‌های نادر بومی می‌شود. برای مثال گونه بومی رودخانه هراز، ماهی قزل آلای خال قرمز است؛ در حالی که ماهی قرمز به حدی رشد می‌کند که ماهی قزل آلا را می‌خورد و باعث از بین رفتن گونه بومی منطقه می‌شود.


وی می گوید: من با کمپین نخریدن ماهی قرمز مخالف هستم و از دوستداران محیط زیست هم خواهش می کنم به جای آنکه با سنت‌های مردم به مقابله بپردازند، مسائل دیگر را حل کنند. اما مردم هم باید رعایت کنند و به هیچ وجه ماهی های قرمز را داخل رودخانه نریزند تا گونه‌های بومی از بین نرود. بهترین محل برای انداختن ماهی‌ها، حوضچه‌های پارک‌هاست.


یکی دیگر از مواردی که شهروندان در روز طبیعت باید رعایت کنند، محل گذاشتن سبزه‌های سفره هفت سینشان است. این دوستدار محیط زیست می گوید: بهتر است سبزه ها روی خاک یا صحرا گذاشته شود نه در آب‌های روان. البته شهرداری برخی شهرها یک سری محل هایی برای دریافت سبزه تعیین کرده است که ارائه سبزه‌ها به این محل ها کار بسیار خوبی است.


اولادزاده درباره حضور مردم در روز طبیعت در بوستان‌ها و فضاهای سبز نیز توصیه می‌کند: شهروندان حتی‌الامکان از ورود به عماق جنگل ها خودداری کنند و در حاشیه جنگل‌ها سکنی کنند. طبیعت از صدای بلند آهنگ‌ها خوشش نمی‌آید، پس بهتر است زمانی که وارد آن می شوند از گوش دادن بلند به موسیقی خودداری کنند. نمی‌گویم محل‌های مصنوعی برای سیزده بدر مردم در نظر گرفته شود، چرا که سیزده بدر آنها مصنوعی می‌شود، اما اگر شهروندان نکاتی را درباره طبیعت رعایت کنند، محیط زیست نیز آسیب کمتری می بیند.


او می گوید: مردم باید از شکستن شاخه های درختان خودداری کنند و برافروختن آتش نیز به صورت کنترل شده و محصور شده باشد تا به سایر مناطق سرایت نکند. نکته دیگر پرهیز از ریختن زباله های تجزیه‌نشدنی در طبیعت از جمله مواد پلاستیکی، نایلون، شیشه و قوطی است چرا که حیوانات این زباله ها را می‌خورند و از آنجا که در معده‌شان تجزیه نمی شود، مرگ آنها را رقم می‌زند. حتی شغال و خوک که معده اسیدی دارند هم نمی‌توانند این مواد را هضم کنند. این دوستدار محیط زیست با تاکید بر اینکه پسماندها باید به محل‌های جمع آوری زباله برده شود، گفت: زباله‌های تجزیه‌شدنی مانند پس‌مانده غذا و پوست میوه‌ها را می‌توان در مسیرهای کم رفت و آمد و دورازچشم دیگران در دسترس پرندگان و چرندگان قرار داد البته نباید طوری شود که بعد از 13 فروردین شاهد انباشت زباله در طبیعت باشیم. شهروندان همچنین از تخریب آشیانه پرندگان و پستانداران و هرگونه شکار و صید نیز خودداری کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته