حجتالاسلام دانشمند در واحد لنجان: تمام مشکلات ما به خاطر دوری از ثقلین است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، این خطیب دینی در مراسم شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با توجه به القاب و اسامی حضرت فاطمه (س) گفت: «دختر گرامی پیامبر خدا، حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها ۱۳۸ لقب برگزیده و زیبا دارند که بیانگر صفات و کمالاتی والا در آن حضرت است و برای تبیین و تفسیر هریک از این اسماء نیاز به یک کتاب هزار برگی است. یکی از نامهای مشهور آن حضرت، زهراست که معنای درخشنده و تابان دارد و به این دلیل زهرا نام گرفت که وجود نازنینشان از نور مطلق خلق شده است.»
دانشمند با توجه به شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) خاطرنشان کرد: «سیدة نساء العالمین بیبی دو عالم، فاطمه زهرا (س)، نه تنها اسوه و الگویی کامل برای تمام زنان است بلکه حجت و اسوه برای تمام عالمیان و هرچه خدا خلق کرده است، هستند.»
او اظهار کرد: «در منابع تفسیری اهل سنت روایتهای بسیاری درشان حضرت فاطمه(س) یافت میشود که برای شناخت شخصیت والای آن حضرت نقش اساسی دارد. همین بس که شیعه و سنی نزول سوره کوثر را در شأن حضرت فاطمه (س) و همان وجود پاک فاطمه (س)، ادامهدهنده آثار نبوت میدانند.»
این خطیب دینی حضرت فاطمه (س) را معنی اول کوثر دانست که خداوند به پیامبر گرامی عطا کرده و اظهار کرد: «سوره کوثر منحصر به فرد است. بخشش در قرآن هم با «عطیه» آمده هم با «وهب». معنی «عطیه» کردن جامعتر از «وهب» است. در روایات معلوم است که وقتی «وهب» میآید دنباله یک درخواست بوده و خداوند دعایی را مستجاب کرده است ولی در «عطیه» درخواست نیست و خداوند میخواهد هدیهای بدون تقاضا به بندهاش بدهد.»
دانشمند ادامه داد: «تمامی انبیا برای خودشان دعا کردند اما پیامبر(ص) در طول عمر شریفشان یک بار هم برای خود دعا نکردند و خداوند هدیهای به ایشان اعطا کرد که به هیچکس عنایت نکردند و آن کوثر است. فرق است بین کوثر و کثیر. کثیر منبع فیض است مثل خورشید که یک روز تمام میشود اما کوثر تا آخر دنیا فیض بخشی میکند.»
وی افزایش آمار طلاق در جامعه را فقدان آرامش دانست و تصریح کرد: «چرا آمار طلاق و فساد و فحشا در جامعه بالا رفته است؟ چون ما الگویی به نام فاطمه زهرا(س) نداریم. اگر خانمها به زهرای مرضیه(س) اقتدا کنند و از ایشان الگو بگیرند بسیاری از مشکلات جامعه رفع میشود.»
دانشمند با تاکید بر تاسی از زندگی حضرت فاطمه(س) در زندگی خاطرنشان کرد: «ما در فلسفه ازدواج آیین زناشویی نداریم. آیین همسرداری داریم. نگاه به ازدواج در درجه اول باید نگاه قرآنی باشد که همان آرامش است. تمام خوشیها و آرامش مرد باید در وجود زن معنی پیدا کند و همه خوشیها و آرامش زن در وجود مرد؛ آنچنانکه حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) بهترین یاور و کفو همدیگر و الگو و اسوه برای همه عالم هستند.»
وی با تبیین فلسفه ازدواج تشریح کرد: «خداوند متعال یکی از هدفهای ازدواج را آرامش و سکون معرفی میکند و میفرماید: «از نشانههای او این است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش بیابید و در میان شما مودت و رحمت قرار داد» این آیه یکی از آیات یازدهگانهای است که با تعبیر «من آیاته» آغاز و با «یتفکرون» تمام میشود. آخر این آیه که هدف از آن را با تعبیر «لتسکنوا الیها» بیان میکند، یتفکرون است که نشان میدهد ستون ازدواج و معیار آن تفکر است.»
وی با تاکید بر برگزاری همایشهایی با موضوع ازدواج معقول خاطرنشان کرد: «در حدیث ثقلین میخوانیم «همانا من در میان شما دو چیز گرانبها میگذارم، کتاب خدا و اهل بیت من و هر کس به آن دو تمسک بجوید نجات یافته است و هر کس از آن دو دوری کند هلاک میشود. این دو از هم جدا نمیشوند تا اینکه در کنار حوض (کوثر) بر من وارد شوند.» و این نشان میدهد که تمام مشکلات ما بخاطر دوری از ثقلین است.»
این مراسم با حضور جمع کثیری از دانشجویان و استادان و مردم شهر در نمازخانه دانشگاه آزاد لنجان برگزار شد.
انتهای پیام/