دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 اسفند 1394 - 14:48

ماموریت جدید آژانس فضایی اروپا؛ یافتن نشانه‌های حیات در مریخ

آژانس فضایی اروپا (ESA) به تازگی ماموریتی را با نام «اگزومارس» تعریف کرده است که هدف از آن ارسال مدارگرد و کاوشگرهایی به فضا برای جست‌وجوی حیات در مریخ است.
کد خبر : 72170

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، جست‌وجوی حیات در سیارات دیگر توجه بسیاری از دانشمندان و آژانس‌های فضایی را به خود جلب کرده تا بتوانند در آینده، مامن و پناهگاهی به غیر از زمین برای انسان‌ها پیدا کنند. حال آژانس فضایی اروپا با اجرای طرحی با نام اگزومارس (EXOMARS) به دنبال نشانه‌های حیات در مریخ است. براساس این طرح، مدارگرد و کاوشگر این آژانس نیمه ماه مارس از پایگاه بایغونور در جنوب قزاقستان به فضا پرتاب می‌شود.


یکی از مدیران آژانس درباره این ماموریت می‌گوید: «اگزومارس ماموریتی است که آرزویش را داشتیم. تصور ما از این ماموریت، یافتن پاسخی برای پرسش مهم ما درباره مریخ است. آیا زندگی روی مریخ وجود دارد؟ همچنین این نکته که مریخ چه تاثیری روی تکامل منظومه شمسی و زمین داشته است».


پس از ارسال سفینه و طی هفت ماه سفر، اولین مرحله ماموریت اگزومارس ماه اکتبر با رسیدن به مقصد به نتیجه خواهد رسید. کاوشگر آن موسوم به «چیاپارلی» روی سیاره قرمز و مدارگرد برای پژوهش جو در مدار مریخ قرار می‌گیرند.


خورخه واگو، یکی از دانشمندان پروژه اگزومارس، می‌گوید: «با توجه به اینکه این اولین ماموریت فرود در فصل توفان جهانی غبار است، در جریان فرود آمدن ماهواره آزمایش و اندازه‌گیری‌هایی انجام می‌دهیم که به شناخت عناصر مهم جو در این وقت سال کمک می‌کنند. اینها عناصری هستند که تا به حال کمتر بررسی و مطالعه شده‌اند».


با توجه به اینکه مریخ میلیاردها سال پیش آب و جو داشته، یکی از نقاط احتمالی برای یافتن عناصر حیات در کهکشان است. دوربین‌های ماهواره این آژانس فضایی ذرات گاز را، که دلیل فعالیت‌های زیست‌شناسی و یا زمین شناختی در مریخ است، جست‌وجو خواهند کرد.


این در حالی است که دسامبر ۲۰۱۴ کاوشگر ناسا در مریخ ذرات گاز متان پیدا کردند. در حالی که 90 درصد گاز متان زمین توسط موجودات زنده تولید می‌شود، هدف دانشمندان پیدا کردن منبع این گاز در مریخ است.


یکی از کارشناسان پروژه با اشاره به هدف دانشمندان برای پیدا کردن منبع این گاز در مریخ می‌گوید: «عناصر تشکیل‌دهنده جو را با دقت و جزئیات بررسی خواهیم کرد. همچنین منابع احتمالی تولید آنها روی سیاره را ارزیابی می‌کنیم. به عنوان مثال فعالیت‌های آتشفشانی نزدیک به پوسته زمین که می‌تواند با آزاد شدن آب و یا گازهای محبوس‌شده به سطح مرتبط باشد. البته می‌توانیم درباره حیات در مفهوم زیست‌شناختی هم حرف بزنیم. با وجود اینکه من شخصا و مقدمتا در این‌باره تردید دارم».


یکی از هدف‌های دیگر پروژه اگزومارس آزمایش برخی فناوری‌های مختلف پروازی و پژوهشی ضروری ماموریت‌های فضایی آینده است. مانند ماموریت بین‌المللی بازگرداندن نمونه‌های پژوهشی مریخ به زمین و به طور خاص، کاوشگر این ماموریت تکنیک‌های ورود، فرود و نشستن محموله روی مریخ را نظارت خواهد کرد. این عملیات برای ماموریت‌های فضایی از جمله برای فضانوردان در آینده نیز مهم هستند.


برنامه اگزومارس شامل دو ماموریت است: ماموریت بعدی که سال ۲۰۱۸ شروع می‌شود، شامل یک کاوشگر با مته حفاری دو متری و واحد پژوهش‌های زیست‌شناسی و زمین‌شناسی است. کاوشگر با عمیق‌ترین حفاری‌های تاکنون انجام شده، در جست‌وجوی نشانه‌های فسیل شده زندگی در گذشته مریخ خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته