دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1394 - 10:44

حباب آبی‌ رنگی که با سرعت زیادی باد می‌کند؛ تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل

تلسکوپ فضایی ناسا/اسا به‌تازگی تصویری مخابره کرده است که در آن یک ستاره ولف-رایه به نام WR 31a درون حبابی آبی‌ رنگ قرار گرفته است. این حباب با آهنگی معادل 220 هزار کیلومتر در ساعت در حال باد شدن است.
کد خبر : 70223

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از SpaceTelescope، ستاره WR 31a، که ۳۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی کارینا (شاه‌تخته) جای دارد، یک ستاره ولف-رایه است. ولف-رایه‌ها ستارگان بسیار پرجرم یعنی با جرم بالای ۲۰ جرم خورشید هستند. آنها همچنین بسیار روشن و داغند و از این رو توجه اخترشناسان را جلب کرده‌اند و به دلیل روشنایی زیاد خود یکی از گونه‌های فراغول‌ها هستند. طیف این ستارگان نیز غیر عادی است و این خود یکی از عواملی است که آنها را از دیگر ستارگان آسمان جدا می‌سازد.


حباب آبی رنگی که این ستاره و گازهای وابسته به آن را در احاطه کرده یک سحابی ولف-رایه است؛ یعنی ابری میان‌ستاره‌ای از غبار، هیدروژن، هلیوم و گازهای دیگر. این گونه سحابی‌ها در اثر برخورد بادهای پرسرعت ستاره‌های ولف-رایه به لایه‌های بیرونی هیدروژنی دیگری که از آن پس زده شده پدید می‌آیند و اغلب کروی هستند و چشم ما آنها را شبیه به حلقه می‌بیند.


دانشمندان تخمین می‌زنند که حباب درون این تصویر حدود ۲۰ هزار سال پیش پدید آمده است و هم‌اکنون با نرخ حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر در ساعت در حال گسترش است و به زبان عامیانه در حال باد شدن است!


متاسفانه، چرخه زندگی یک ستاره ولف-رایه فقط در حد چند 100 هزار سال است که براساس استانداردهای کیهانی، در حد یک چشم به هم‌ زدن است.


همانطور که گفتیم، ستارگان ولف-رایه دست‌کم ۲۰ برابر خورشید جرم دارند اما این در ابتدای راه و آنها به طور معمول در کمتر از ۱۰۰ هزار سال نیمی از آن را به باد می‌دهند.


WR 31a هم همانند تمامی ستارگان ولف-رایه رفتار می‌کند. این ستاره سرانجام زندگی‌اش را با ابرنواختری آتشین به پایان خواهد برد و موادی که در این انفجار به فضا پرتاب می‌شوند، بعدها نسل تازه‌ای از ستارگان و سیاره‌ها را شکل خواهد داد.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته