دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 بهمن 1393 - 10:19
صالحی امیری در جلسه کمیته مشورتی سازمان میراث فرهنگی:

بستر اصلی توسعه فرهنگی، صنعت فرهنگی و سر آمد اصلی آن میراث فرهنگی است

جلسه کمیته مشورتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با محور چگونگی استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی در توسعه گردشگری عصرگاه هشتم بهمن ماه در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی برگزار شد.
کد خبر : 698

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران‌، سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به ظرفیت‌های سازمان متبوعش تنها راه برون‌رفت از رکود و پیشرفت را اتکا به ایران فرهنگی دانست .


وی در ادامه با بیان این مطلب که حوزه تمدنی ایران به عنوان یکی از حوزه‌های سرآمد در تمدن جهان است افزود: "باید برای میراث که ارزش ملموس ماست و در کنار آن ارزش‌های تمدنی ایران که پیشینه‌ای به درازای تاریخ دارند و ناملموس هستند، ارزش و اعتبار بسیار قائل شد".


صالحی با بیان این‌که زیر ساخت توسعه، قطعا به توسعه فرهنگی بر می‌گردد تصریح کرد: "تجربیات و عملکرد ما تا امروز نشان‌دهنده عدم موفقیت کشور در وابستگی به نفت است چرا که مسیر توسعه ایران از فرهنگ می‌گذرد. بازدید گردشگران خارجی از کتابخانه ملی به عنوان یکی از ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی در کشور فضایی را به وجود خواهد آورد که دستاورد‌های بزرگی در نمایاندن ایران غیر نفتی به جهان خواهد داشت".


صالحی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که با تعامل بیشتر دو طرف، اهداف مورد نظر در این حوزه از جمله دیپلماسی فرهنگی محقق شود".


محمد سلطانی فر، مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز طی سخنانی از آمادگی کامل این سازمان در جهت اجرای مفاد تفاهم‌نامه با جامعه تورگردانان ایران خبر داد و گفت : "سازمان اسناد با دارا بودن جذابیت‌های فرهنگی می‌تواند به یک مقصد مهم برای گردشگران خارجی و علاقه‌مندان به مباحث فرهنگی تبدیل شود".


سلطانی فر افزود: " امکانات و فضای مناسب چه از نظر ساختمان کم‌نظیر مجموعه و چه از لحاظ منابع و نفایس موجود در کتابخانه ملی می‌تواند مورد توجه گردشگران خارجی قرار گیرد".


وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که با همکاری و برنامه‌ریزی بهتر بتوان تفاهم‌نامه امضا شده را در حوزه گردشگری فرهنگی اجرایی کرد.


در ادامه صدیقی از اعضا جامعه تورگردانان به نیابت از ابراهیم پورفرج، رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران با اشاره به تفاهم نامه با کتابخانه ملی بیان داشت: "در روند اجرایی شدن تفاهم‌نامه مدتی زمان لازم است تا مفاد مورد توافق عملی شوند".


وی با اشاره به ظرفیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: با حضور گردشگران فرهنگی خارجی در این مجموعه می‌توانیم سهم عمده‌ای در معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی کشورمان ایفا کنیم."


تفاهم‌نامه میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی و جامعه تورگردانان ایران در 5 ماده اصلی به امضا رسیده است که نمایندگان کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و جامعه تورگردانان ایران را موظف به اجرای مفاد این تفاهم‌نامه می‌کند. از مهم‌ترین مفاد این طرح، معرفی کتابخانه و امکانات آن به گردشگران خارجی، گنجاندن بازدید از کتابخانه ملی در برنامه تورهای جهانگردان خارجی، بازدید دسته جمعی یا انفرادی گردشگران خارجی از کتابخانه از سوی جامعه تورگردانان ایران و همکاری و هماهنگی جامعه نسبت به برپایی نشست‌هایی برای آشنایی راهنمایان تور ها با اهداف فرهنگی سازمان، فراهم کردن شرایط و امکانات لازم برای بازدید گردشگران خارجی از سوی سازمان میراث فرهنگی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته