دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نعمت زاده: عملکرد چند سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با رشد منفی ٢٢ درصد مواجه بوده است

وزیر صنعت،معدن و تجارت در رابطه با وزارت متبوع خود گفت: عملکرد چند سال گذشته با رشد منفی ٢٢درصد همراه بوده است و این افتخاری ندارد زیرا کم کاری، کاهش درآمد را به همراه داشته و این ریشه در تحریم ها دارد.
کد خبر : 69019

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محمد رضا نعمت زاده در همایش تببین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که درمحل سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: این رشدهای منفی به رشد منفی ١٠ درصد در بخش صنعت طی سال گذشته رسید که این آمار به ٧.٦ درصد رسیده است اما طبیعتا با توجه به رکودی که با آن مواجه بودیم نباید انتظار رشد تا پایان سال را داشته باشیم.


وی اظهار کرد: امسال رکود جهانی بر روی بسیاری از حوزه های درآمدزا نفت و معادن تاثیر گذاشت و ارقام پیش بینی شده در سال جاری نسبت به ارقام ابتدایی امسال بسیار کمتر است.


نعمت زاده درباره واقعیت ها و چالش های اقتصاد کشور گفت: اهداف کلی توسعه صادرات غیر نفتی باید از طریق ایجاد بازار حل وفصل شود، توسعه تجارت و تعاملات بین اللملی، ارتقای رقابت پذیر صنایع کشور و قرارگرفتن در زمره کشورهای نوظهور صنعتی از بزرگترین نیازهای طبیعی کشور است.


وی درباره دیگر نیازهای حیاتی صنایع کشور برای دست یابی به رشد اقتصادی تاکید کرد: ارتقای سطح مهارت فناوری با تاکید بر صنایع دانش بنیان جز نخستین الویت هاست. ضمنا اینکه نوسازی صنایع کشور نه تنها به روز نشده بلکه با استهلاک فراوان مواجه شده واز واجبات صنایع کشور است.


وزیر صنعت عنوان کرد: افزایش تولید محصولات صادراتی، ارتقای توان و حضور بخش خصوصی و ارتقا سطح معدن درتولید ناخالص ملی، تکمیل زنجیره معادن و ساماندهی بنگاههای کوچک از دیگر اقدامات برنامه ششم توسعه است.


وی خاطر نشان کرد: ارتقا رقابت پذیر در صنعت کشور باید به سطح کشورهای نوظهور صنعتی نزدیک شود و رتبه فعلی در شاخص های بین المللی ٦٧ درصد است که باید به رتبه ٥٠ برسیم و رتبه رقابت ما در منطقه بایدبه عدد ٦ برسد.


نعمت زاده گفت: اگر می خواهیم در صنعت دنیا صاحب جایگاه باشیم باید حداقل ٥ درصد ارزش افزوده تولیدات صنعتی جهان را دارا باشیم که امروز تنها سه دهم درصد را داریم و باید تا پایان برنامه ششم به ٠.٤ درصد دست یابیم تا به سمت صنعتی شدن پیش برویم.


وزیر صنعت درباره سرانه کشور از ارزش افزوده صنعتی افزود: سهم کشور از این سرانه امروز ٣٢٧ دلار است که باید به ١٠٠ دلار رشد برسیم ضمن اینکه تلاش جدی کنیم تا سرانه تحقیق و توسعه از ٤٧ درصد به ٣ درصد برسد.


وی همچنین در خصوص نوسازی صنایع عنوان کرد: صنایع واحدهای کوچک از واحدهای بزرگ جدا کردیم و طبق برنامه در سال نخست ٤ درصد صنایع را نوسازی کنیم و در سال بعد به ٠.٥ درصد برسیم و تا پایان این ٥ سال حدود ٢٥ درصد از واحدهای کوچک یعنی ٢٠ هزار واحد از لحاظ سخت افزاری، نرم افزاری و آموزش نیروی کار ارتقا یابد.


نعمت زاده اظهار کرد: در واحدهای متوسط وبزرگ که عمدتا پتروشیمی و فولاد هستند جزصنایع جدید محسوب می شوند نیازی به نوسازی ندارد البته ١٥ درصد از این واحد ها برای توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی باید نوسازی شود.


وی افزود : همچنین در توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی وضعیت مناسبی نداشتیم از لحاظ ریال ٤٣ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان رسیدیم که باید این رقم سال آینده به ٩٦ هزارمیلیارد تومان برسد.


نعمت زاده در خصوص سرمایه گذاری خارجی تصریح کرد: سرمایه گذاری خارجی فعالی در کشور با هزار زور به ٥٠٠ هزار دلار نزدیک شد اما در سال آینده باید این میزان به ٥.١ میلیارد دلار در سال ٩٦ به ٥.٢ میلیارد دلار متعاقبا در سال ٩٩ به ٥ هزار میلیارد دلاربرسد زیرا عملکرد جهانی سرمایه گذاری خارجی نشان داده که به ازای یک واحد تولید خارجی در کشور ، دو واحد به واحدهای صادراتی اضافه می شود یعنی خود عامل صادرات می شود و در مقیاس جهانی که قابل رقابت پذیر است تولید می شود.


وی درباره مهارت شاغلین بخش صنعت نیز خاطر نشان کرد: در مجموعه صنعت هر فرد در طول یک سال زیر یک ساعت آموزش تخصصی می بیند و این آمار مختص ٣ میلیون نفر است و باید آمار این افراد را در سال های آینده به ٤ ساعت برسانیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته