دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1394 - 15:06
در همایش کسب و کار الکترونیک در واحد نجف‌آباد مطرح شد

چهار گام اصلی برای رسیدن به کسب و کار الکترونیک

همایش آشنایی با کسب و کار الکترونیک با هدف آموزش دانشجویان در باره کسب وکار و درآمدهای الکترونیکی، به همت مرکز رشد فناوری و ساخت تجهیزات پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد برگزار شد.
کد خبر : 68282

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از نجف‌آباد، در این همایش که با استقبال گسترده دانشجویان همراه بود، شرکت کنندگان با روش‌های کسب و کار بدون سرمایه نقدی و صرفا متکی بر علم و دانش برنامه ریزی شده و با راهکارهای روز دنیا در این زمینه آشنا شدند.


رضا میزبانی دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد و بنیانگذار درگاه الکترونیکی پارس پال، در ابتدا به معرفی و آشنا کردن شرکت کنندگان با موضوع همایش پرداخت. سپس تجارب موفق در حوزه تجارت الکترونیک را تشریح و روند کسب موفقیت در این حوزه از کسب و کار را برای حاضران معرفی کرد.



میزبانی در مورد اصول و مبانی تجارت الکترونیک گفت: «تجارت الکترونیک به معنای تولید، بازاریابی، فروش و تحویل کالا یا خدمات با استفاده از ابزارهای الکترونیک و به بیان دیگر انجام هرگونه امور تجاری به صورت آنلاین و از طریق اینترنت است.»


وی با بیان نمونه‌هایی از تجارت الکترونیک در زمینه‌های مختلف افزود: «در زمینه‌های مالی (بانکداری اینترنتی)، منابع انسانی (رویداد‌ها و زمان بندی‌های آنلاین)، مدیران و وب مستر‌ها (تولید محتوای آنلاین)، تامین کنندگان (سفارش آنلاین)، فروشندگان (فروش آنلاین)، مارکتینگ (شبکه‌های اجتماعی، خبرنامه‌های اینترنتی) و سرویس دهندگان (دراپ باکس و گوگل درایو) مواردی هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد»


میزبانی افزود: «تجارت الکترونیک در ایران بسیار نوپا و در مراحل اولیه است. اما اهمیت فناوری اطلاعات باعث شده تا تدوین و اجرای قوانین و لوایح مورد نیاز در این عرصه همواره مد نظر مسئولان کشور اعم از مسئولان اجرایی و قانونگذار است. کاهش هزینه‌ها، در دسترس و دراختیار بودن به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، حذف محدودیت‌ها، سریع و کارآمد بودن و همچنین عدم نیاز به فعالیت فیزیکی ممتد از جمله مزایایی است که استفاده از تجارت الکترونیک را توجیه‌پذیر می‌کند.»


بنیانگذار درگاه اینترنتی پارس پال خاطرنشان کرد: «بر اساس گزارش نماد اعتماد، استان‌های تهران با ۴۷ درصد،، اصفهان با ۸ درصد، خراسان رضوی با ۸ درصد، فارس با ۵ درصد و آذربایجان شرقی با ۳ درصد، پنج استان اول ایران از نظر کسب و کار اینترنتی به ترتیب حجم مبادلات هستند. همچنین بر اساس تعداد تراکنش‌های آنلاین تا آذر سال جاری، تهران با ۷۴ درصد، خراسان رضوی با ۵/۳ درصد، گیلان با ۲/۳ درصد و اصفهان با ۲ درصد چهار استان اول ایران در کسب و کار اینترنتی به ترتیب حجم فعالیت هستند.»


وی خطاب به دانشجویان افزود: «در منطق ساختاری تجارت الکترونیک مهم نیست شما چه مهارت و چه پیشه‌ای دارید، دانشجو، برنامه نویس، هنرمند، ورزشکار، مترجم، بیکار و یا یک فعال اقتصادی، همین امروز دنیای جدیدی را برای کسب و کار خود شروع کنید. کسب و کاری که با کمترین هزینه قابل اجرا و نیازمند کمترین امکانات است. این کسب و کار هیچ گونه محدودیت جغرافیایی نداشته و نیاز به یک مکان فیزیکی مشخص ندارد.»


میزبانی با بیان چهار گام اصلی و اولیه برای رسیدن به کسب و کار الکترونیک گفت: «انتخاب یک موضوع با توجه به شغل، مهارت‌ها و یا توانایی‌های فردی، تعیین بازه محصولات و یا خدماتی که قصد ارائه و یا فروش آن را دارید، ایجاد بستر مورد نیاز و معرفی خدمات و محصولات در حال عرضه پس از راه اندازی بستر مورد نظر اقدامات اولیه‌ای است که می‌توان برای رسیدن به در آمد از طریق تجارت الکترونیک به آن‌ها اشاره کرد.»


وی ادامه داد: «در دنیای مجازی فعلی کاربران از ساده‌ترین روش تا پیشرفته‌ترین امکانات در حال کسب درآمد هستند. ایجاد وبلاگ، ایجاد یک صفحه در اینستاگرام یا یک کانال در تلگرام کوچک‌ترین نمونه این کسب درآمد است. بهتر است در ابتدا از ارزان‌ترین و ساده‌ترین امکانات استفاده کنید. به ایده‌های فضایی فکر نکنید و به این موضوع هم فکر نکنید که اگر یک موضوع قبلا انجام شده است دیگر جای کار ندارد خلاقیت خود را به کار ببندید و شروع کنید.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته