دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1401 - 19:01

مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
کد خبر : 669116
روح اله احسانی

آنا: ضمن بیان بیوگرافی خود به عنوان رئیس مرکز، خلاصه‌ای از تاریخچه مرکز رشد و چرایی و چگونگی راه‌اندازی آن در واحد متبوعتان را تشریح کنید.
اینجانب روح اله احسانی استادیار گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد هستم که از اردیبهشت ماه 1401 تصدی سرپرستی مرکز را بر عهده گرفتم. مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد به منظور حمایت از فناوریهای نوین در صنایع، تاسیس شده است. حمایت از ایده های نو و شرکت های فناور دانش آموزی، دانشجویی و همچنین اعضای هیات علمی و... از اهداف تاسیس این مرکز بوده است.
مرکز رشد فناوری‌های نوین در صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، شهریور ۱۳۹۵ مجوز اولیه را از اداره کل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی و اداره کل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کرد. فروردین ۱۳۹۶ با ۶ هسته و واحد فناور در زمینه‌های انرژی نوین، مکانیک، نانوفناوری، برق، الکترونیک و مهندسی پزشکی آغاز به فعالیت کرد. اولین مدیر مرکز رشد واحد سرکار خانم دکتر ملیحه صمدی کاظمی بودند که به مدت 5 سال عهده دار این مسوولیت بودند و وضعیت مناسب مرکز رشد واحد نتیجه تلاشهای بی شائبه ایشان بوده است.
آنا: مرکز رشد واحد متبوع شما اکنون میزبان چه تعداد هسته، واحد فناور و شرکت دانش بنیان است؟
این مرکز در فروردین ۱۳۹۶ با ۶ هسته و واحد فناور در زمینه‌های انرژی نوین، مکانیک، نانوفناوری، برق، الکترونیک و مهندسی پزشکی آغاز به فعالیت کرد. تاکنون در مجموع از بدو تاسیس، ۴3 هسته و واحد فناور در مرکز رشد پذیرش شده‌اند. این مرکز در زمینه‌های برق، انرژی نوین، مکانیک، نانوفناوری، نانوتکنولوژی، مهندسی پزشکی، گیاهان دارویی، نرم‌افزار و عمران فعالیت می‌کند. هسته‌ها و واحدهای پذیرش‌شده مطابق بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی از حمایت مالی و غیرمالی بهره‌مند شده‌اند که تاکنون 23 محصول فناورانه در این مرکز تولید شده که 7 محصول آن تجاری سازی شده است.
همچنین مجوز ایجاد مرکز رشد اقماری واحدهای شیروان و اسفراین هم توسط اداره کل کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی صادر شده است. مدیران مرکز رشد اقماری واحدهای مزبور با ارائه برنامه عملیاتی، جهت انجام مراحل اداری به سازمان مرکزی معرفی شده اند.  همکاران ما در واحدهای مزبور در حال حاضر مشغول تجهیز زیرساختهای لازم جهت شروع فعالیت هستند.
آنا:  تازه‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های در حال اجرا و اهداف و برنامه‌های پیش روی مرکز رشد را بیان کنید.
امسال که با نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین مزین شده است، برنامه های متنوعی برای جذب هسته ها و واحدهای فناور جدید در نظر گرفتیم. برگزاری چندین دوره و کارگاه، تجربه در مسیر فناورانه (TEDx)، برگزاری استارتاپ ویکند، چالش فناوری، ایده شو از جمله برنامه های پیش روی مرکز رشد واحد بجنورد می باشد.
مراحل استقرار شش هسته فناور و چهار واحد فناور در مرکز رشد واحد بجنورد در حال انجام می باشد.   
شرکت فناور "سقف سبک مرکب آریا توس"  با مدیرعاملی جناب آقای دکتر اختری، عضو هیات علمی این واحد در حال استقرار در مرکز رشد واحد می باشد. این شرکت در زمینه تولید سقف سبک LCP فعالیت دارد و در رویداد ملی گام دوم هم محصول خود را به نمایش گذاشته است. لازم به ذکر است که این سقف تاکنون در حدود  200000 مترمربع در نقاط مختلف کشور اجرا شده است. این محصول گواهی ثبت اختراع و تاییدیه های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را دارا می باشد. سقف سبک مرکب  LCP  (Light Composite Panel)  ترکیبی از فولاد و بتن سبک است. این سقف عملکردی مرکب داشته و به صورت کاملاً پیش‌ساخته در کارخانه تولید و پس از حمل به محل پروژه با اتصالات جوشی یا مکانیکی به تیرهای اصلی یا فرعی سازه متصل می‌شود. وزن هر متر مربع این سقف تقریباً ۸۰ کیلوگرم است (وزن سایر سقف‌ها  240 تا 4۵۰ کیلوگرم می باشد)‌. این کاهش وزن خود باعث کاهش وزن اسکلت و کاهش ابعاد فونداسیون می‌شود. تولید صنعتی در کارخانه و کنترل کیفیت مناسب ، عایق قوی صوت و حرارت، کاهش هزینه‌های ساخت به لحاظ کاهش وزن اسکلت، کاهش ابعاد فونداسیون، کاهش ارتفاع سازه و سهولت در نصب، مقاومت بیشتر در برابر زلزله بخاطر وزن سازه و افزایش فوق العاده سرعت اجرا به لحاظ پیش ساخته بودن و عدم نیاز به بتن ریزی، قالب بندی و آرماتوربندی از وی‍ژگیهای بارز این محصول می باشد.
برگزاری چندین دوره و کارگاه، تجربه در مسیر فناورانه (TEDx)، برگزاری استارتاپ ویکند، چالش فناوری، ایده شو از جمله برنامه های پیش روی مرکز رشد واحد بجنورد می باشد.
همکاران ما در مرکز اقماری واحد شیروان که زیر نظر مرکز بجنورد فعالیت می کنند، پیش بینی استقرار سه هسته فناور و سه واحد فناور را برای مرکز رشد اقماری واحد شیروان را در نظر دارند که زیرساختهای لازم برای استقرار آنها در حال انجام می باشد.
شرکت دانش بنیان پروفا، با مدیریت عاملی دکتر محمد اکبرپور سکه عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان در حال استقرار در مرکز رشد اقماری واحد شیروان می باشد. این شرکت دانش بنیان با همکاری دانشجویان و متخصصین حوزه فناوری اطلاعات ، محصول دانش بنیان با نام بازار آنلاین همینجا را در زیر ساخت پلتفرم شهر هوشمند پروسیس طراحی و پیاده سازی نموده است. به طوری که همه کسب و کارهای خدماتی و فروشگاهی و سازمانها می توانند در این زیرساخت فعالیت نمایند. مدیران کسب و کارها، میتوانند کالا ها و خدمات و تبلیغات خود را در این بستر  مدیریت مدیریت نمایند و شهروندان هر شهر نیز به آسانی میتوانند در بازار شهر خود، به صورت آنلاین قدم بزنند، جستجو کنند و حتی خرید آنلاین انجام دهند که اینکار باعث جلوگیری از خروج پول زیادی از شهر مربوطه می شود .
همچنین همکاران ما در مرکز اقماری اسفراین پیش بینی استقرار سه هسته فناور و یک واحد فناور را برای مرکز رشد اقماری واحد شیروان در نظر دارند.
در زمینه حمایت این مرکز از هسته‌ها و واحد فناور مستقر می‌توان دریافت تسهیلات مالی از معاونت ریاست جمهوری، بنیاد برکت، کارآفرینی امید، صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان شمالی، علاوه بر کمک‌های مالی و غیرمالی این واحد دانشگاهی مطابق بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی را عنوان کرد.
از دیگر برنامه های آتی مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، همکاری با واحدهای مستقر برای کسب عنوان دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ثبت اختراع و توسعه محصولات واحدهای فناور به منظور بازاریابی و بازارسازی در خانواده عظیم دانشگاه آزاد است.
با توجه به برگزاری رویداد گام دوم در دانشگاه آزاد اسلامی در خرداد ماه امسال، یکی از برنامه های مرکز رشد واحد بجنورد، حمایت از هسته‌هایی است که در این رویداد به عنوان ایده و استارت‌آپ منتخب شده بودند و  شرکت کرده بودند. تبدیل این هسته ها به واحدهای فناور از برنامه های آتی این مرکز می باشد.
آنا:  آیا در دوره مبارزه با کرونا توسط واحدهای فناور مرکز به تولید محصولی دست یافتید؟
در دوره همه گیری در سال 1399، هشت هسته و واحد فناور و در سال 1400، هفت هسته و واحد فناور در مرکز رشد واحد بجنورد مستقر شده اند.
واحد فناور دیبا صنعت اترک جام در سال 1400 مستقر در مرکز رشد واحد بجنورد، موفق به تولید ماسک الکترونیکی شده است که تجاری سازی هم شده است.
همچنین هسته فناور ایده پرداز بتن در سال 1400 موفق به ساخت نمونه بتن متخلخل شده است. دکتر فریبا حسن زاده‌توکلی، عضو هیات‌علمی گروه عمران واحد و مسوول هسته هستند. کارآیی این بتن باتوجه به نفوذپذیری بالایی که دارد، در همه بخش‌های شهری و ساختمانی است. با استفاده از این بتن به‌ویژه در هنگام بارش در سطح پیاده‌رو و خیابان، شاهد جمع شدن آب نخواهیم بود و می‌توان آن را به بخش‌های دیگر هدایت کرد. قطعا این کار باعث جلوگیری از ایجاد سیلاب می‌شود و در عین حال این بتن مقاومت کافی را برای تحمل بار ماشین و هم بار افراد پیاده دارد؛ چراکه طراحی آن به‌گونه‌ای است که در گرما و سرما و سایش مقاومت کافی را دارد. اگر این محصول در شهر استفاده شود، می‌توان بسیاری از هزینه‌های شهری را کاهش داد. همچنین درحال حاضر و با رایزنی‌های مختلف به دنبال این هستیم که بتوانیم این بتن متخلخل را در پارکینگ‌های سطح شهر بجنورد اجرایی‌سازی کنیم.
تیم دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با مشاور علمی دکتر بهروز میان آبادی و راهنمایی دکتر فریبا حسن زاده توکلی (اعضای هیات علیمی گروه عمران و عضو هسته فناور ایده پرداز بتن مستقر در مرکز رشد واحد بجنورد) در بیست و چهارمین دوره مسابقات دانشجویی ملی سالانه انجمن علمی بین المللی بتن آمریکا (ACI) - شاخه ایران با همکاری انجمن علمی مهندسی بتن و سازه های بتنی ایران در بخش بتن متخلخل موفق به کسب مقام نخست شد. آرزو ولی زاده، حمیرا کیانی، محراب محزون، مهدی ریحانی اعضای تیم دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد بودند.
انجمن بین المللی بتن (ACI) یکی از معتبرترین مؤسسات علمی در جهان است که در سال 1904 در آمریکا تأسیس شد. این مؤسسه غیر انتفاعی که بیش از یکصد سال از عمر خود را سپری کرده با هدف آموزش حرفه ای و مهندسی، تحقیقات علمی، پژوهش و توسعه استانداردهای طراحی و اجرای سازه های بتنی و مواد و مصالح مربوطه در سطح جهان فعالیت می کند.
آنا: نواقص و کمبودها در راه تجاری سازی محصولات فناورانه محققین را بیان کنید.
قوانین و مقررات، عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تکنولوژیکی، مالی، بازاریابی، اندازه بازار، منابع انسانی، ساختار سازمانی، دانش و مهارت چالش های جدی هستند که شرکت های فناور و دانش بنیان در تجاری سازی محصولات خود با آنها روبرو هستند .از نظر قیمت هم نمی‌توانند با محصولات مشابه خارجی رقابت کنند. عدم حمایت سیستم بانکی نیز یکی از چالشهاست. عدم تضمین خرید محصولات فناورانه یکی دیگر از مشکلات و چالشهاست
آنا: آیا با گذشت چند سال از عمر مراکز رشد، تمام بخش های دانشگاه توانسته اند  ماموریت مراکز رشد و سرای نوآوری را بشناسند یا هماهنگی لازم بین بخش های مختلف دانشگاه در زمینه حمایت از مراکز رشد وجود دارد ؟
خوشبختانه با رویکرد دانشگاه و با تشکیل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در سازمان مرکزی دانشگاه  هماهنگی مشترک بخش‌های مختلف دانشگاه بهبود یافته است.
آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی چه پیشنهادی ارائه می دهید؟
برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در تمامی واحدها، لازم است اعضای هیات علمی دانشگاه مشارکت بیشتری در فعالیتهای فناورانه داشته باشند. البته بخشنامه های حمایت از فعالیت فناورانه اعضای هیات علمی در همین راستا تدوین و ابلاغ شده است. موتور محرکه مراکز رشد، اعضای هیات علمی دانشگاه هستند که می توانند با حضور در فعالیتهای فناورانه، دانشجویان خلاق را هم جذب فعالیتهای فناورانه نمایند. اجرایی شدن کامل بخشنامه های حمایت از فعالیتهای فناورانه اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانش آموختگان باعث رونق بیشتر مراکز رشد واحدها خواهد بود.
آنا: چنانچه مطلبی درباره مرکز رشد واحد متبوع شما قابل ذکر هست که در سوالات مطرح نشده است، تشریح کنید.
مطلب خاصی نیست.
نکته: چنانچه محصولات فناورانه و دانش بنیان و یا دستاورد برجسته علمی در مرکز رشد واحد متبوع شما فعالیت دارد، به خبرگزاری معرفی فرمایید تا گزارش و مصاحبه تهیه شود (لیست نام محصول و صاحب محصول به همراه شماره تماس
نام هسته یا واحد فناور    نام محصول    نام صاحب محصول    شماره تلفن
هسته فناور ایده پرداز بتن    بتن متخلخل    خانم دکتر فریبا حسن زاده توکلی    09155126602
واحد فناور سقف سبک مرکب آریا توس    سقف سبک مرکب    آقای دکتر محمد رضا اختری    09155126171
شرکت دانش بنیان پروفا    بازار آنلاین همینجا    آقای دکتر محمد اکبرپور سکه    09337402452
واحد فناور دیبا صنعت اترک جام    ماسک الکترونیکی-دستگاه تصفیه هوا    آقای مهندس امین جابری    091550284012




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته