دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1401 - 18:29
رئیس سازمان بسیج اساتید :

بسیج اساتید به دنبال تشکیل جبهه انقلاب با محوریت علم و فرهنگ است

رئیس سازمان بسیج اساتید یکی از حوزه فعالیت بسیج اساتید کشور را حوزه علمی فرهنگی معرفی کرد و از انسجام بخشی، هویت بخشی و سازماندهی نیروهای فرهیخته و نخبگان بسیجی و تشکیل جبهه انقلاب اسلامی با محوریت علم و فرهنگ خبر داد.
کد خبر : 669112
4444

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در دیدار با رئیس دستگاه قضا، هدف اصلی بسیج اساتید را کمک به نظام حکمرانی جمهوری اسلامی برای تقویت حکمرانی دینی عنوان کرد.


مردانی در دیدار با حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا ضمن تشکر از حضور وی در جمع اعضای شورای مرکزی و مسئولان مراکز استانی سازمان بسیج اساتید کشور، دهه ولایت و فرارسیدن عید سعید غدیر خم را تبریک گفته و اظهار امیدواری کرد که به یاری خداوند هر چه زودتر زمینه ظهور امام عصر (عج) فراهم شده و تحت ولایت امام عصر (عج) قرار گیریم.


وی افزود: یکی از اهداف تشکیل حکومت اسلامی ومأموریت‌های دین، برپایی عدل و داد است.اینکه ما مکرراً در قرآن و احادیث داریم «لیقوم الناس بالقسط» ( به عنوان مثال: لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ) (ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب آسمانی و میزان شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ آیه ۲۵ سوره حدید) نشان از جایگاه والای برپایی عدل و داد در فلسفه تشکیل جامعه و حکومت اسلامی است. قوه قضائیه به عنوان متولی، ناظر و ناظم اجرای عدالت در کشور مسئولیت این وظیفه‌ی خطیر حکومت اسلامی را بر عهده دارد.


مردانی عنوان کرد: انقلاب شکوهمند اسلامی از بدو شکل گیری عنایت و اهتمام ویژه ای به قوه قضائیه داشت و دارد. بحمدالله قوه قضائیه در چند سال اخیر هم در دوران ریاست آقای رئیسی و هم به ویژه در دوران ریاست آقای اژه‌ای تحولات مهم و مثبتی را در راستای تحقق هرچه بیشتر قانون اساسی، اسناد بالادستی و منویات مقام معظم رهبری شاهد بوده است. شخص آقای اژه‌ای نقش بارزی را در تحولات انقلابی قوه قضائیه ایفا کردند، تا آنجا که مورد تمجید علنی و کم نظیر مقام معظم رهبری قرار گرفتند. قطعاً ره آورد اجرای عدالت، تقویت آرامش و ایجاد احساس امنیت و افزایش امید و نشاط در بین مردم است. این مورد اخیر یعنی افزایش امید در مردم از مواردی است که بسیار مورد تأکید مقام معظم رهبری است. قطعاً قوه قضائیه می تواند نقش بی بدیلی در افزایش امید و نشاط و احساس رضایت و امنیت مردم ایفا کند. با وجود جناب آقای اژه‌ای در رأس این قوه رجای واثقی به روند رو به تعالی قوه قضاییه و به تبع تعالی عدالت و امنیت و امید در جامعه داریم.


رئیس سازمان بسیج اساتید کشور سپس به برخی کارکردها و نقش بسیج اساتید اشاره کرده و گفت: بسیج اساتید مجموعه‌ای از اساتید مسلمان، متعهد و متدین، و متخصص و مجاهد است که به صورت داوطلبانه و با انگیزه دینی و انقلابی به عضویت این سازمان درآمده‌اند. ۵۶ هزار نفر از استادان دانشگاه‌های کشور در ۱۰۸۰ کانون و اندیشکده‌های نهضت استادی بسیج عضویت دارند که ۴۳ هزار نفر آنان اعضای هیات علمی و مابقی مدرس هستند.


وی رسالت بسیج اساتید را صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی در جامعه علمی و سراسر کشور عنوان کرده و هدف نهضت استادی را کمک به نظام جمهوری اسلامی برای تقویت حکمرانی دینی دانست و در ادامه از ۳ حوزه از فعالیت سازمان بسیج اساتید سخن گفت.


مردانی اولین حوزه فعالیت این سازمان را حوزه علمی و پژوهشی دانسته و افزود: در این حوزه تلاش شده تا از ظرفیت علمی و تخصصی اساتید به شیوه‌های مختلفی چون تشکیل اندیشکده‌ها و گروه‌های مسئله محور برای کشف مشکلات زیست بوم اساتید و تهیه بسته‌های سیاستی و ارائه آن به حکمرانان محلی و ملی و در ادامه مطالبه گری و اجرای آن، برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره علمی برای تحول در علوم انسانی و کمک به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و برگزاری آزمون‌های عملی رقابتی برای کشف راه حل و نقاط بحرانی خطوط تولید راهبردی کشور و نیز تولید کتاب، مقالات مسئله محور برای حل مشکلات نظام و انقلاب اسلامی برای کمک به حکمرانی دینی استفاده شود.


مردانی حوزه سیاسی و گفتمان‌سازی را حوزه دیگری از فعالیت‌های بسیج اساتید معرفی کرده و گفت: در این بخش تلاش شده تا گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن در سطوح دولتی و مردمی ترویج شود. تشکیل گروه‌های رصدگر و پایشگر نظام حکمرانی در شهرها و استان‌های کشور با شاخص‌های دینی، قانونی و عرفی که همان امر به معروف و نهی از منکر حکمرانان است از جمله این تلاش‌ها در سطوح دولتی است.


مردانی در ادامه و با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه گفتمان‌سازی در سطح مردمی عنوان کرد: در این حوزه افرادی از اساتید توانمند در زمینه جهاد تبیین آموزش دیده اند و به تجمعات انسانی مانند ادارات و مساجد، کارخانه‌ها و پادگان‌ها اعزام شده و به تبیین حقایق نظام و انقلاب اسلامی می‌پردازند.همچنین گفتمان‌سازی انقلاب اسلامی در رقابت دیپلماسی علمی برای اساتید دغدغه‌مند جهان اسلام و نیز دیگر دانشگاه‌های جهان در قالب "سمن" مجمع اساتید مسلمان جهان سازماندهی شده است. هم اکنون در ۴۵ دانشگاه جهان قریب ۴۰۰ استاد همسو با انقلاب اسلامی شناسایی شده و در تعامل دیپلماتیک با روش دیپلماسی عمومی به ویژه دیپلماسی علمی در حال گفتمان سازی ارزش‌های انقلاب اسلامی به ویژه مکتب مقاومت هستند.


این استاد دانشگاه سومین حوزه فعالیت بسیج اساتید کشور را حوزه علمی فرهنگی معرفی کرد و از انسجام بخشی، هویت بخشی و سازماندهی نیروهای فرهیخته و نخبگان بسیجی و تشکیل جبهه انقلاب اسلامی با محوریت علم و فرهنگ خبر داد.


انتهای پیام/۴۱۲۹/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته