دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 بهمن 1394 - 13:19
در گفت‌و‌گو با آنا بیان شد:

خاطره طه هاشمی از دستور امام(ره) و توصیه آیت‌الله خامنه‌ای برای جشن متفاوت دهمین سالگرد انقلاب/ برنامه‌های دهه فجر باید نوآورانه‌تر اجرا شود

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی که در گذشته برای دهه فجر اجرا کرده است، گفت: «برنامه‌های مناسبتی باید نسبت به زمانه و با توجه به خواست جوانان با ایده‌های نو اجرا شود تا جاذبه داشته باشد.»
کد خبر : 66681

دکتر سید طه هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره سابقه اجرایی خود در برگزاری برنامه‌های فرهنگی دهه فجر گفت: «به طور طبیعی همه جوانانی که در زمان پیروزی انقلاب حضور داشتند، به نوعی درگیر مسائل انقلاب و مبارزات بودند، به خصوص کسانی که در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کردند از دانشجویان و طلاب در صف مقدم مبارزات بودند. این موضوع طبیعی است که ما نتوانیم کسی را پیدا کنیم که دانشگاهی یا حوزوی بوده و تعلق خاطر به انقلاب نداشته باشد، البته تعداد معدودی بودند که رغبت زیادی به این موضوع نداشتند اما اغلب افراد به انقلاب علاقه‌مند بودند. بعد از پیروزی انقلاب هم همین افراد مصادر امور را درارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی که بعد از انقلاب تشکیل شد، به دست گرفتند. کسانی که در سطوح مدیریتی قرار می گرفتند از همین جوانان انقلابی بودند، بعد هم که جنگ پیش آمد، همین افراد به اشکال مختلف در اداره جنگ سهم داشتند.»


«شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در سال 59 با دستور مستقیم امام تشکیل شد و شخصیت‌های بزرگی برای اعضای شورا انتخاب شدند. در داخل شورا بخش‌های مدیریتی وجود داشت که از دانشجویان و طلاب در این بخش‌ها حضور داشتند، بنده نیز به عنوان معاون و مسئول برگزاری جشن‌های انقلاب در شورا فعالیت می‌کردم. این روزها که در حال و هوای دهه فجر و انقلاب هستیم، کارهای آن زمان را تداعی می‌کند.»

او ادامه داد: «یکی از نهادهایی که اوایل انقلاب شکل گرفت، نهادی بود که در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی انقلاب یک نقش هماهنگ کننده داشت، بسیاری از دستگاه‌ها و نهاد‌ها به صورت عادی فعالیت فرهنگی داشتند البته امروز مرزبندی‌ها مشخص شده و هر دستگاهی در حیطه تکالیف و وظایف خودش کار می‌کند، ارگان‌ها و دستگاه‌های تبلیغی و فرهنگی کاملا مرز‌هایشان مشخص شده و تکالیف‌شان معلوم است اما آن زمان تقریبا همه دستگاه‌ها در این عرصه‌ها حضور فعال داشتند، بنابراین ضرورت داشت یک ارگانی شکل بگیرد که همه این فعالیت‌ها را هماهنگ کند.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در سال 59 با دستور مستقیم امام تشکیل شد و شخصیت‌های بزرگی برای اعضای شورا انتخاب شدند. در داخل شورا بخش‌های مدیریتی وجود داشت که از دانشجویان و طلاب در این بخش‌ها حضور داشتند، بنده نیز به عنوان معاون و مسئول برگزاری جشن‌های انقلاب در شورا فعالیت می‌کردم. این روزها که در حال و هوای دهه فجر و انقلاب هستیم، کارهای آن زمان را تداعی می‌کند.»


هاشمی گفت: «بنده تقریبا مدت زمان طولانی هم‌زمان با دوران دانشجویی‌ام در شورا فعالیت می‌کردم. خاطرات شیرینی هم از آن دوران دارم. برنامه‌ریزی تمام مراسم سراسری کشور در شورای هماهنگی تبلیغات صورت می‌گرفت. در حال حاضر هم این شورا هم‌چنان فعالیت می‌کند، البته آن روزها به شکل گسترده‌تری این امور اداره می‌شد. یکی از شاخص‌ترین مراسمی که برای پیروزی انقلاب گرفته شد، دهمین سالگرد انقلاب بود.»


او در ادامه خاطراتش افزود: «نهمین سالگرد انقلاب سال 66 و زمان جنگ بود، تابستان سال 67 قطع ‌نامه 598 امضا و عملا جنگ متوقف شد، آن زمان صدام اعلام جشن کرد و برنامه‌های زیادی تدارک دید. در جلسه‌ای، سران کشور از جمله رئیس جمهوری، نخست وزیر، رئیس قوه قضاییه، رئیس قوه مقننه و حاج احمد خمینی خدمت حضرت امام برای ارائه گزارش رسیده بودند و این بحث مطرح شده بود که صدام جشن گرفته، در صورتی که جشن گرفتن صدام وجهی نداشت. زیرا پیروز نبود، او برای گرفتن ایران آمده بود و درنهایت با ذلت عقب‌نشینی کرد اما برای فرافکنی این مسئله جشن را صورت داده بود و این حق ایران بود که جشن بگیرد. امام خمینی (ره) در آن جلسه گفته بودند؛ این کار انفعالی است که بخواهیم بعد از او جشن بگیریم، اما می‌توانیم مراسم دهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را باشکوه برگزار کنیم تا به نوعی پاسخگوی کار صدام هم باشیم.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه بیان کرد: «آن زمان بنده مسئول برگزاری مراسم بودم و از من خواستند برنامه مفصلی گرفته شود، بودجه‌ای هم برای این کار وجود نداشت زیرا زمان جنگ بود، تلاش‌های زیادی برای این موضوع صورت گرفت.مقام معظم رهبری آن زمان رئیس جمهور بودند، بنده خدمت ایشان رسیدم، ایشان فرمودند برای اینکه تنوع در جشن‌های سالگرد انقلاب باشد، جشن‌های کشورهای دیگر را بررسی و از ایده‌های آنها استفاده کنید. از همین رو بحث نورافشانی و کارناوال و تشکیل ستادهای دهه فجر در ارگان‌ها، نهادها و مدارس نیز مطرح شد. هم‌چنین زنگ انقلاب لحظه ورود امام نیز در همان ستاد شکل گرفت که 9:33 دقیقه صبح روز 12 بهمن زنگ مدارس، بوق کشتی‌ها و ناقوس کلیسا‌ها به صدا درآید که از آن سال تا کنون نیز ادامه دارد.»


هاشمی ادامه داد: «کارهای وسیعی انجام شد، امام دستور دادند از بودجه جنگ 50 میلیون به جشن دهمین سالگرد انقلاب اختصاص داده شود، می‌توان گفت آن سال بزرگترین جشن انقلاب گرفته شد. فکر نمی‌کنم دیگر مراسمی با حجم و با حضور گسترده مردم، دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی به آن شکل برگزار شده باشد.»


او افزود: «ستاد دهه فجر نقش بسیار موثری در مردمی کردن جشن سالگرد انقلاب داشت. سیاست‌هایی که آن زمان اعمال می‌شد، ایجاد نقش خودجوش مردم در بزرگداشت و یادآوری دهه فجر مانند مراسم مذهبی بود.»


برنامه‌های دهه فجر در دانشگاه آزاد اسلامی


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی درباره برنامه‌های این دانشگاه در سالگرد پیروزی انقلاب گفت: «از زمانی که کار را در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کردم، در حوزه فرهنگی و اجتماعی را فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده. دو بحث در این حوزه دنبال می‌شود؛ اول موضوع برگزاری مراسم یا کارهای فرهنگی مناسبتی و دوم بحث طرح‌های ماندگار فرهنگی است که در هر دو حوزه دانشگاه فعال بوده است. بخش مناسبتی مانند دهه فجر و اعیاد است، با اینکه این مناسبت‌ها از قبل به ما رسیده اما برای ماندگاری آن باید برنامه‌های جدیدی طراحی کنیم. هم‌چنین برای اینکه خاطره‌ای در ذهن‌ها بماند باید متناسب با زمان و مکان و براساس مقتضیات زمان برنامه‌ای متناسب با سلیقه، ذوق و خواست مردمی که در آن زمان هستند، تعریف شود.»


برخی هنوز دارند برنامه‌ بیست و چند سال قبل دهه فجر را تکرار می‌کنند


او تاکید کرد: «بنده در برنامه‌های اخیر دهه فجر می‌بینم برنامه‌ای که سال 67 و نزدیک به بیست و چند سال قبل طراحی شده هم‌‌چنان اجرا می‌شود، مسلما برنامه‌ای که 20 سال تکرار می‌شود دیگر جاذبه ندارد و باید به سمت برنامه‌های نوین حرکت کنیم. در دانشگاه نیز اگر بخواهیم مناسبت‌ها را حفظ کنیم و برنامه‌ای داشته باشیم که مورد اقبال قرار گیرد حتما باید برنامه‌های جدید و مطابق با خواست مخاطبان طراحی شود. امروز قشر جوان و دانشجوی ما درصورتی از یک برنامه استقبال می‌کنند که متناسب با ذوق آنها باشد. این موضوع باید مورد توجه مدیران فرهنگی در سراسر کشور قرار گیرد زیرا کار تکراری جاذبه‌ای ندارد حتی در مسائل دینی مثل مسابقات قرآن، دینی، اخلاقی و فرهنگی نیز چنین است و باید نوآوری داشته باشد.»


هاشمی افزود: «برنامه‌های فرهنگی ماندگار در مدیریت جدید از زمان حضور دکتر حمید میرزاده درعین حالی که توجه هم‌جانبه‌ای به موضوع فرهنگ شد، جهت‌گیری به سمت اجرای طرح‌های ماندگار فرهنگی رفت، این طرح‌ها به سه بخش تقسیم می‌شود؛ یک طرح‌های کالبدی که بین حوزه فرهنگ و عمران مشترک است مانند ساخت مساجد، یادمان شهدا، اردوگاه‌های فرهنگی و هنری،خانه‌های فرهنگ و هنر و خانه استاد، ستون‌های شهدا و مشاهیر و کتابخانه‌ها که بیشتر وجه عمرانی با پیام‌های فرهنگی و دینی دارد.دسته دوم طرح‌های ماندگار ساختاری و نهادی است که این امکان را فراهم می‌کند تا فعالیت‌های فرهنگی مخاطبان دانشگاه محقق شود، این مخاطبان از سال 92 از سطح صرفا دانشجویان به استادان و کارکنان توسعه پیدا کرده. طبیعی است با شکل‌گیری کانون‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری، نشریات دانشجوی، تشکل‌های مرتبط فرهنگی،سیاسی و اسلامی زیرساخت فعالیت‌های فرهنگی را آماده می‌کند.»


«طبق روال گذشته در دانشگاه ستاد مراسم دهه فجر تشکیل شده و توسط فراخوانی برنامه‌هایش را اعلام می‌کند، البته امسال بنده از عملکرد راضی نیستم.بنده فکر می‌کنم به گونه برنامه‌هایی که ما در آن‌ سالها مخصوصا در سال 67 اجرا کردیم، نمی شود ادامه داد. برنامه‌های دهه فجر باید نوآورانه‌تر اجرا شود.»

معاون دانشجویی و فرهنگی خاطر نشان کرد: «دسته سوم طرح‌های ماندگار رخدادی است که باتوجه به ظرفیت علمی و پژوهشی دانشگاه باید در عرصه‌های فعالیت‌های فرهنگی به گونه‌ای عمل شود که بتوانیم در لایه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگ عمومی تاثیرمستقیم داشته باشیم. مثلا بحث سبک زندگی، مفاخر،اخلاق حرفه‌ای و مطالعات عمیق قرآنی از منظر علم و در دانشگاه بررسی شود. متاسفانه این مسائل در گذشته مغفول بوده و از ظرفیت‌های دانشگاه برای حل معضلات فرهنگی واجتماعی جامعه استفاده نشده. طرح‌های مذکور از ایده‌های نوینی بوده که در دوسال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی توسط حوزه فرهنگی و اجتماعی در حال پیگری است.»


برنامه‌های دهه فجر باید نوآورانه‌تر اجرا شود


او در پایان گفت: «طبق روال گذشته در دانشگاه ستاد مراسم دهه فجر تشکیل شده و توسط فراخوانی برنامه‌هایش را اعلام می‌کند، البته امسال بنده از عملکرد راضی نیستم. بنده فکر می‌کنم به گونه برنامه‌هایی که ما در آن‌ سالها مخصوصا در سال 67 اجرا کردیم، نمی شود ادامه داد. برنامه‌های دهه فجر باید نوآورانه‌تر اجرا شود. البته تنها موضوع دهه فجر نیست برای مناسبت‌های دیگر نیز به همین صورت اجرا می‌شود. ما نباید اجازه دهیم برگزاری برنامه‌های مناسبتی کلیشه‌ای شود. زیرا کلیشه باعث تکرار و خستگی می‌شود که متاسفانه اکثر برنامه‌ها مخصوصا برای دهه فجر چه در داخل دانشگاه و چه خارج از دانشگاه به همین شکل شده و باید به شکل نوآورانه‌تری باشد تا جاذبه بیشتری ایجاد کند. دانشگاه آزاد اسلامی هم برای این موضوع در حد توان اقداماتی را صورت داده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته