کلانتری: حل مسائل کلان توسط انجمنهای علمی دور از ذهن است/ زمان شکلگیری انجمنهای فناورانه دانشجویی فرا نرسیده؟
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا _ فاطمه بحیرائی؛ در جلسات معاونین فرهنگی دانشگاههای کشور، بهطور مکرر از ۱۰ هزار انجمن علمی، بهعنوان یک ظرفیت بینظیر یاد میشود که میتوان با توانمندسازی و شکوفایی استعدادهای جوانِ انجمنهای علمی، شاهد اتفاقات بینظیری در سطح کشور بود اما متاسفانه از تمام ظرفیتهای انجمنهای علمی بهره گرفته نمیشود.
در برنامهها، مناسبتها و جلسات متعدد نیز فعالان و دبیران اتحادیههای انجمنهای علمی-دانشجویی به نمایندگی از سایر دانشجویان بهطور جدی خواستار توجه به نظریات، ظرفیتها و نظارت بر دستگاههای اجرایی هستند. لذا در این راستا با عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بررسی چالشها، بیتوجهیها و عدم حمایت از انجمنهای علمی پرداختهایم که در ادامه مشروح آنرا از نظر میگذرانید.
آنا: انجمنهای علمی در دنیا جمعی از اساتید و دانشجویان برجسته آن رشته هستند که وظیفهشان نظریهپردازی است، چرا در کشور ما چنین شأنی برای انجمنهای علمی قائل نمیشوید؟
کلانتری: از انجمنهای علمی دانشجویی انتظار نظریهپردازی نداریم زیرا اقداماتی بهصورت تیمی صورت میگیرد، امیدواریم این دانشجویان جزء افراد درخشان فضای علمی کشور شوند اما واقعیت امر این است که انتظار نظریهپردازی و حل مسائل کلان کشور توسط دانشجویانی که در این سطح کنشگری میکنند دور از ذهن است اما اگر میان ظرفیتهای انجمنهای علمی دانشجویی و انجمنهای علمی در تراز اساتید ارتباط برقرار شود، قاعدتاً شاهد اتفاقات میمون و مبارکی خواهیم بود زیرا این ممارست، تلاش و پویایی دوران دانشجویی با هدایت و رهبری اساتیدی که در زمینه کاری خود خِبره و توانمند هستند اتفاقات بزرگی را رقم میزند.
نظریهپردازی جزء وظایف انجمنهای علمی نیست
آنا: در این انجمنها کاملاً توانمندی و ظرفیت نظریهپردازی وجود دارد؛ چهبسا اگر به نظریههای انجمنهای علمی علوم انسانی و گوشزد آنها به مسئولین توجه میشد در حال حاضر شاهد وضع ناخوشایند این رشته نبودیم.
کلانتری: بله انجمنهای علمی_دانشجویی در فضای علمی، تمرین و ممارست میکنند، اما نباید از آنها انتظار نظریهپردازی داشته باشیم نه اینکه نمیتوانند به این معنا که این امر جزء وظایفشان نیست. گاهی یک دانشجویی پیدا میشود و میدرخشد این فرد سر جای خود، خیلی هم جای تقدیر دارد و حتماً باید پیگیری و حمایت شود، اما انتظاری از آنها وجود ندارد.
آنا: اگر از ظرفیت اساتید، دانشجویان برتر و نخبه در انجمنهای علمی بهره گرفته شود چطور؟ به نظریهپردازیهای آنان توجه میکنید؟
کلانتری: بله آنها میتوانند. عرض من این است که انجمنهای علمی بیشتر جای ممارست، تمرین کردن و اتفاقاً تقویت نگاه نقادانه است، یعنی شاید نتوانند نظریهپردازی کنند اما میتوانند نقدهایشان را به وضع موجود وارد کنند و به دقت به پایش فرآیندهای علمی که در کشور اتفاق میافتد بپردازند اما اینکه نظریهای همترازِ نظریه متفکرانی که ۶۰ سال در این حوزه استخوان خُرد کردهاند، داشته باشند، واقعاً انتظارِ دور از واقعیتی است اما شاید چنین اتفاقی بیفتد.
بیشتر بخوانید:
- باید برگزیدگان جشنوارههای علمی به مدیران صنایع معرفی شوند
- انجمنهای علمی دانشگاه، در دوره کرونا رشد ۶۰ درصدی داشتهاند
آیا زمان شکلگیری انجمنهای فناورانه دانشجویی فرا نرسیده است؟
آنا: اگر تمرکز ما این باشد که نخبگان و به تعبیر مقام معظم رهبری قوه عاقله کشور دغدغه جامعه را رفع کنند و به کیفیت کار انجمنهای علمی توجه شود نه کمیت آنها، این امر محقق میشود اما اگر از سوی مسئولین مورد حمایت قرار گیرند و فعالیتهای غیرمنسجم انجام ندهند.
کلانتری: بله، دقیقاً بههمین دلیل تمرکز ما بر این است که به مجموعههای جدید دانشجویی نیاز داریم که فراتر از کار علمی باشد و وارد حوزه فناوری شوند به این معنا که ما تشکلها، کانونهای فرهنگی ـ اجتماعی، کانونهای صنفی و انجمنهای علمی را داشتیم اما در حال حاضر به سراغ انجمنهای فناورانه برویم. با همه مباحثی که مطرح شد آیا زمان شکلگیری انجمنهای فناورانه دانشجویی فرا نرسیده است؟
آنا: بله نه تنها فرا رسیده بلکه باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری و تاکید مکرر ایشان، از شکلگیری انجمن فناورانه بسیار غافل بودهایم اما امیدواریم مسیر انجمنهای فناورانه و فرآیند حرکت آنها متفاوت باشد.
کلانتری: قطعا مسیر روشن و آیندهای درخشان برای آنها متصور هستیم.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/