کاهش قیمت خودروها با عملیاتی شدن قطب سوم خودروسازی/ مذاکره با کرایسلر، تویوتا، فولکسواگن و فیات
مدیر قطب سوم خودروسازی در منطقه آزاد چابهار در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار گروه اقتصادی آنا گفت: قیمت خودروهایی که در این شهرک ساخته میشود نزدیک به 40درصد ارزانتر از روال عادی واردات خواهد بود.
سید غیاثالدین طاهری هدف اصلی این پروژه را تولید خودروهایی با قیمت رقابتی خواند و گفت: با توجه به مشکلاتی که در کیفیت خودروهای داخلی وجود دارد و همچنین در قیمت رقابتی و خدمات پس از فروش، رئیس جمهوری بر آن شدند که قطب سومی در کنار دو قطب اول ایرانخودرو و سایپا ایجاد شود که کیفیت برتر، قیمت رقابتی و خدمات پس از فروش مورد رضایت مشتریان را داشته باشد.
وی افزود: قرار است، 30 درصد از خودروهای تولیدی این گروه توان صادراتی داشته باشند و 70درصد جذب بازارهای داخلی شوند.
مدیر قطب سوم خودروسازی در مورد تامین نیروی کار مورد نیاز این گروه نیز گفت: اکثریت نیروی انسانی از خود استان تامین میشود و اشتغالزایی در این استان ایجاد میکند. یکی از اهداف تاسیس این کارخانه نیز اشتغالزایی افراد بومی آن منطقه است اما برای کارهای مهمی که نمیتوان از نیروهای بومی استفاده کرد، میتوان از نیروهای فارغالتحصیل دانشگاههای برتر کشور نیز بهره برد.
طاهری در توضیح چگونگی کاهش قیمت از طریق این سایت گفت: زمانی قطعات از خارج میرسد و ما برای ترخیص این قطعات از گمرک نیازی به پرداخت هزینههای متفاوت نداریم و این قطعات در آنجا با قطعاتی که از ایران تهیه میشود، ترکیب شده و خودرو ساخته میشود.
وی ادامه داد: پس از آن برای ارسال خودرو به دیگر مناطق کشور نیاز به پرداخت عوارض گمرکی داریم اما این هزینه کمتر خواهد بود چراکه هزینه گمرک نسبت به ارزش افزوده 30 تا 50 درصدی که به این قطعات اضافه میشود، کاهش پیدا میکند و در نتیجه خودروهایی که در اینجا تولید میکنیم با قیمتی حدود 30 تا 40 درصد نسبت به خودروهای داخل سرزمین اصلی، ارزانتر تحویل مشتری خواهد شد.
مدیر قطب سوم خودروسازی افزود: در منطقه آزاد چابهار با انجام ارزش افزوده بر کالای وارداتی ما حداقل 30 درصد تخفیف در هزینههای گمرکی خواهیم داشت و به این ترتیب خودرو ارزانتر خواهد بود و پس از عملیاتی شدن این اتفاق، خودروهایی که از این طریق وارد کشور میشوند به عنوان مثال به جای 100 میلیون تومان با قیمت 65 میلیون تومان به دست مشتری خواهند رسید، به این ترتیب ایجاد قطب سوم خودروسازی، خود به خود در ارزان شدن خودروهای خارجی تاثیر خواهد گذاشت.
طاهری این شرکت را گروه خودروسازی «تیس خودرو» نامید و گفت: برنامه این خودروسازی این است که تولید خود را در 10 فاز اجرایی کند که فاز صفر آن تولید 50 هزار دستگاه خودرو خواهد بود و در فاز 9 که در دهمین سال فعالیت اتفاق خواهد افتاد، تولید ما به تعداد یک میلیون دستگاه خودرو خواهد رسید.
وی بزرگترین مانع برای آغاز به کار این خودروسازی را جذب سرمایهگذار دانست و گفت: هدف بر این است که دولت در این سرمایهگذاری شرکت نکند و این سرمایهگذاری به صورت کاملاً خصوصی انجام بگیرد تا مشکلاتی که در سرمایهگذاری و خودروسازیهای پیشین بوجود آمد، تکرار نشود.
مدیر قطب سوم خودروسازی ادامه داد: سرمایهگذاران بخش داخلی این خودروسازی مشخص شدهاند و در رابطه با طرف خارجی نیز با شرکتهای مختلفی صحبت کردهایم و مذاکرات زیادی انجام شده است.
وی خاطر نشان کرد: با پنج شرکت فولکسواگن آلمان، تویوتای ژاپن، فیات ایتالیا، سئات اسپانیا و حتی کرایسلر آمریکا مذاکراتی انجام شده و در حال بررسی هستند. درصورت انتخاب طرف خارجی، ما آماده آغاز برنامههای خود هستیم.
انتهای پیام/