دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1401 - 21:56
وزیر کشور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه یک سیما:

نقش مسئولان محلی دولت قبل در تخلفات گسترده متروپل/ احتمال حضور برخی افراد زیر آوارها وجود دارد

باید در عمل به قانون سخت‌گیری شودوزیر کشور گفت: تخلفاتی که در پروژه ساخت متروپل رخ داده است باید مورد بررسی قرار بگیرد زیرا مسئولان محلی دولت قبل در این ماجرا نقش داشته‌اند.
کد خبر : 662264
حضور احمد وحیدی در همایش ملی ایران و همسایگان

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، وزیر کشور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه یک سیما گفت: در مدیریت بحران حادثه متروپل اشکالاتی وجود نداشت، زیرا پس از وقوع حادثه بلافاصله فرماندار موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند و بعد از متوجه شدن عمق فاجعه با ورود استاندار این حادثه در سطح استانی پیگیری می‌شود و به‌مرورزمان هم دستگاه‌های متولی وارد صحنه می‌شوند.


او ادامه داد: اولویت اصلی زنده بیرون آوردن افراد از زیر آوار است به همین دلیل نمی‌توانستیم از دستگاه‌های سنگین برای آواربرداری استفاده کنیم، بنابراین نمی‌توان گفت که کار به‌کندی پیش رفته است، به‌طورکلی ۴۸ ساعت ابتدایی را طلایی‌ترین زمان برای مدیریت بحران در این‌چنین بحران‌هایی می‌دانند.


وحیدی تصریح کرد: هنوز هم مطرح است که افرادی در زیر آوار وجود داشته باشند زیرا بازماندگانشان وضعیت آنان را پیگیری می‌کنند.


وزیر کشور درمورد ضعف ساختمان‌های دیگر و وقوع چند بحران در یک زمان بیان کرد: هر موضوعی را باید از منظر خودش دید، در این ساختمان بتون‌های بسیاری سنگینی وجود داشت که کار را برای آواربرداری بسیار سخت می‌کرد و ما به سختی توانستیم در برخی از بخش‌ها آواربرداری داشته باشیم، این حادثه به ما درس عبرتی داد تا بلند سازان همه قوانین و قواعد ساخت‌وساز را رعایت کنند.


او با بیان اینکه اشکالات ساختمان متروپل هم در حوزه طراحی و هم در حوزه اجرا بود، تصریح کرد: حتی در مجوزهایی که برخی از نهادهای باید صادر می‌کردند نیز مباحثی در خصوص تخلفات گسترده وجود دارد.


وحیدی درمورد مالکیت و سرمایه‌گذاری در متروپل گفت: ماجرا از این قرار بوده است که ساختمان متروپل زمینش در مالکیت شهرداری قرار داشته است که شهرداری به دنبال سرمایه‌گذاری برای ساخت آن بوده است و افراد متعددی برای این موضوع رجوع کرده‌اند ولی درنهایت آقای عبدالباقی موفق به سرمایه گزاری در این پروژه می‌شود، تخلفاتی که در این پروژه رخ داده است باید مورد بررسی قرار بگیرد زیرا مسئولان محلی دولت قبل در این ماجرا نقش داشته‌اند.


وزیر کشور در پاسخ به اینکه چرا پیشگیری لازم در روند ساخت متروپل وجود نداشته است، گفت: این حرف درست است که گزارش‌هایی در حین ساخت متروپل مبنی بر تخلف در ساخت این ساختمان وجود داشته است به‌طور مثال کارشناسان مطرح می‌کنند که جوش‌های آهن این ساختمان به‌خوبی انجام نشده است و طراحی آن نامناسب بوده است، اما نباید با بدبینی به همه ساختمان‌ها نگاه کرد، در بسیاری از ساختمان‌ها اصول مهندسی رعایت شده است به‌طورکلی برای پیشگیری از وقوع این‌چنین حادثه‌ها باید نهادهای مسئول مانند نظام‌مهندسی وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند.


او درمورد آمار آتش‌نشانی مبنی بر بحرانی بودن ۳۵۰۰ ساختمان در تهران گفت: این عزیزان از حوزه کاری خود که حریق است به ماجرا نگاه می‌کنند و نمی‌توان همه ساختمان‌ها را صرفاً از یک منظر مورد بررسی و قضاوت قرار دارد، اما ما طبق دستور رهبر انقلاب قرار است تمام سازه‌هایی که به لحاظ مهندسی ایرادات اساسی دارند مورد بررسی قرار می‌دهیم، علاوه بر این مردم هم می‌توانند به سامانه‌ای که ایجاد شده است گزارشات خود را ارائه دهند.


وحیدی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است مقررات ساخت و ساز به شکل سخت‌گیرانه تغییر پیدا کند؟ بیان کرد: ما مقررات نسبت کاملی در حوزه ساخت و ساز داریم که اگر به خوبی اجرا شود در بسیار از بخش‌ها و سازه‌ها مشکلی نداریم، معتقدم باید در حوزه اجرا و عمل به قانون سخت‌گیری و دقت بیشتری انجام شود و مقررات نیازی به تغییرات ندارد.


وزیر کشور در پایان خاطر نشان کرد: مالکین، پیمانکاران و نهاد های متولی همگی باید به وظایف خود عمل کنند و از وقایعی مانند متروپل یا پلاسکو درس عبرت بگیرند.


انتهای پیام/۴۰۱۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته