دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1394 - 13:24
دبیر علمی همایش ملی اعتدال، زنان و توسعه:

توجه عمومی به اعتدال نشان از سازگاری آن با اجتماع دارد/ برگزاری همایش منطقه‌ای اعتدال در 10 استان

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران گفت: توجه مردم،‌ دانشگاهیان و روشنفکران به مفهوم اعتدال نشان‌ از سازگاری معنایی موجود در لایه‌های اجتماعی با مفهوم و مشی اعتدال دارد.
کد خبر : 65861

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدامین قانعی‌راد، دبیر کمیته علمی دومین همایش ملی اعتدال با عنوان «زنان، اعتدال و توسعه» با ارائه گزارش اجمالی فعالیت‌های دبیرخانه دائمی همایش ملی اعتدال گفت: گفتمان اعتدال در فرآیندهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مرتبط با رقابت‌های انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری سال 92 مطرح شد. جلب توجه مردم، دانشگاهیان، روشنفکران، نخبگان علمی و بزرگان دینی به این مفهوم نشان از ظرفیت‌ها و سازگاری‌های معنایی موجود در لایه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با مفهوم و مشی اعتدال دارد که این ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی باید به وسیله دانشمندان علوم‌انسانی شناخته و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.


وی افزود: ذخیره پهناور دانش انسانی و اجتماعی، حامل آموزه‌ها، رویکردها و مفاهیم بیانگر اعتدال است که طرح، نقد و ارزیابی ابعاد متنوع آنها در پیوند با ظرفیت‌ها و استعدادهای فرهنگی ما می‌تواند به شکوفایی یک الگوی وحدت‌بخش و دارای توانایی‌های آفرینش و حفظ خلاقیت بینجامد و ما را در گسترش، غنا و پایداری زندگی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی یاری رساند.


وی افزود: در نخستین ماه‌های پس از شروع به کار دولت یازدهم که اندیشیدن به چیستی مفهوم و تبیین گفتمان اعتدال از اولویت‌های فکری و مطالعاتی جامعه علمی ایران محسوب می‌شد، دبیرخانه دائمی همایش ملی اعتدال با مشارکت فرهیختگان، انجمن‌های علمی، مراکز پژوهشی و دانشگاهی سراسر کشور و با هدف بررسی آموزه‌ها، ظرفیت‌ها و تجربیات تاریخی، فرهنگی و دینی ما در عرصه اعتدال و همچنین شناخت نظام‌مند الگوهای مفهومی و چارچوب‌های نظری اعتدال از چشم‌انداز رشته‌های گوناگون علمی آغاز به کار کرد و نخستین همایش ملی اعتدال در آبان‌ماه 93 برگزار شد.


دبیر کمیته علمی دومین همایش ملی اعتدال ادامه داد: تاکنون 10 استان کشور زیر نظر دبیرخانه دائمی همایش ملی اعتدال، همایش منطقه‌ای اعتدال را برگزار کرده‌اند.


پنل‌های تخصصی دومین همایش ملی اعتدال


قانعی‌راد ادامه داد: در دومین همایش ملی اعتدال 126 چکیده مقاله و 66 عنوان مقاله کامل دریافت شده که در 4 جلد به چاپ رسیده و منتشر شده است که در پایان همایش به همه شرکت‌کنندگان اهدا خواهد شد.


دبیر کمیته علمی دومین همایش ملی اعتدال به اعلام پنل‌های تخصصی پرداخت و گفت: پنل اول این همایش در 6 محور اصلی تعیین شده که یک پنل تخصصی در هفت محور با عناوین اعتدال، مطالبات زنان، دین و حقوق شهروندی در ایران معاصر؛ الگوهای نظری و تطبیقی در زمینه اعتدال و عدالت جنسیتی؛ اعتدال، کیفیت زندگی روزمره و مسئولیت اجتماعی زنان؛ اعتدال و نقش زنان در عرصه‌های مدیریتی و سیاست‌ورزی؛ اعتدال، اشتغال زنان و توسعه اقتصادی؛ اعتدال و مشارکت زنان درعرصه‌های آموزشی،‌فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.


نخستین همایش ملی اعتدال


قانعی‌راد گفت: نخستین همایش ملی اعتدال با مشارکت رؤسای اغلب انجمن‌های علمی در حوزه علوم‌انسانی و با حضور نخبگان و اساتید برجسته دانشگاه و همچنین برخی از مشاوران و معاونان ریاست جمهوری (دکتر حسام‌الدین آشنا، دکتر صادق، دکتر شهین‌دخت مولاوردی) برگزار شد.


وی ادامه داد: یکصد و بیست و سه مقاله علمی به این همایش ارائه شد که در هفت جلد به چاپ رسید و در قالب یک مجموعه، در روز همایش به همه شرکت‌کنندگان اهدا شد.


به گزارش آنا، اعضای شورای راهبردی این همایش از چهره‌های علمی کشور مانند مرحوم دکتر صادق آیینه‌وند، دکتر تقی آزاد ارمکی، دکتر حسین سلیمی، دکتر هادی خانیکی و دبیر علمی این همایش دکتر سیدمحمدامین قانعی‌راد، رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران و صاحبنظران برجسته این حوزه بودند.


برگزاری 10 همایش منطقه اعتدال


قانعی‌راد گفت: دبیرخانه دائمی همایش ملی اعتدال در سال‌جاری با مشارکت و همکاری فعال استانداری‌ها و دانشگاه‌های مراکز استان‌ها و انجمن‌های علمی، روحانیون، نخبگان و صاحبنظران حدود 10 همایش استانی را ساماندهی کرد و در تولید محتوای همایش‌های استانی و همچنین اعزام سخنران‌های علمی و سیاسی به این همایش‌ها با جدیت عمل کرد.


رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران افزود: در چشم‌انداز سال 95 این دبیرخانه مقرر شده که همایش‌های استانی اعتدال با همکاری استانداری‌ها، در 20 استان باقی‌مانده نیز به نحو احسن برگزار شود تا به این وسیله از پتانسیل‌های منطقه‌ای و بومی نیز در این خصوص استفاده شود.


به گزارش آنا، دومین همایش ملی اعتدال با عنوان «زنان، اعتدال و توسعه» روز 18 بهمن‌ماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته