فراهانی:
شورای رقابت نتیجه بلوغ در حوزه رقابت است
معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان گفت: شورای رقابت نتیجه بلوغ در حوزه رقابت است که متاسفانه شرکتهای ما به این مرحله نرسیدهاند و حتی قرادادهایی که سندی برای ادامه کار آنها باشد.
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، محمد صادق فراهانی، معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان ،ظهر امروز در استیج حکمرانی که در سالن پویش دارو نمایشگاه اینوتکس برگزار شد، با اشاره به اینکه اساسا حقوق رقابت در ایران و گفتمانها شکل نگرفته است، خاطرنشان کرد: دغدغه حقوق رقابتی در بین مردم و حکمرانان وجود ندارد، ۶ ماه کشور بدون شورای رقابت اداره شد و هیچ اتفاقی نیفتاد و دغدغه از سوی آنها مطرح نشد. اعضا این شورا توسط نهادهای سیاسی انتخاب میشوند.
وی بیان کرد: یکی از موضوعات رقابتی انحصار کانون وکلا بود که شورا وظیفه صدور رای عدم صلاحیت آنها را داشت اما بهدلیل وابستگی به نهادهای سیاسی این اتفاق شکل نگرفت و حتی در مراجع قضایی نیز رایهای صادره رد میشوند.
فراهانی افزود: بررسیها نشان میدهد بالای ۹۵ درصد کسب و کارهای اینترنتی منجر به شکست کسب و کار نوپا و به نفع کسب و کار قوی بازار منجر شده است یکی از علل آن عدم آشنایی کسب و کار نوپا با حقوق رقابت و حقوق پایمال شده خود است حتی برخی از مسئولین حقوقی یک شرکت نوآور نیز در این رابطه اطلاعی ندارند.
وی عنوان کرد: شورای رقابت نتیجه بلوغ در حوزه رقابت است که متاسفانه شرکتهای ما به این مرحله نرسیدهاند و حتی قرادادهایی که سندی برای ادامه کار آنها باشد در دست ندارند که بخش اعظمی از پروندهها نیز بهدلیل عدم وجود سندهای لازم رد میشود.
فراهانی گفت: علت اهمیت حقوق رقابت این بوده که منفعت شخصی به این امر گره خورده است زیرا اگر شرکتها در مسیر رقابت قرار بگیرید میتوانید رقبای خود را کنترل کنند و حتی منفعت عمومی جامعه اعم از اقتصادی و غیر اقتصادی را به همراه دارد. بهطور مثال به دلیل رقابت تاکسیهای اینترنتی در کشور بازهای مخاطبان نمیتوانستند از هر دو بهره گیرد.
وی اظهار کرد: اگر به نقشه راه حقوق رقابت دقت کنیم مهمترین بخش برای شرکتهای نوپا شناخت و ارزیابی رفتارهای ضدرقابتی و راههای مقابله با آن است.
فراهانی با اشاره به اقسام رفتارهای ضدرقابتی گفت: رفتارهای خارجی شامل کمکهای اولیه و رفتارهای درون بازار شامل رفتارهای یکجانبه و دوجانبه است که در رفتارهای دوجانبه غالبا فعالیت اقتصادی چند شاخهای دارند و اساسا اجازه ورود سایر شرکتها به بازار را نمیدهند.اما رفتارهای یکجانبه شامل تبعیض در معامله، قیمتگذاریهای تهاجمی، وابستهسازی معامله، امتناع از معامله و غیره است. در فضای رقابتی ایران شرکتها از فعالیت یکدیگر بیاطلاع هستند که این امر نظم رقابت را از بین خواهد برد.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/