دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1401 - 16:52
ستاری:

اقتصاد دانش‌بنیان نوعی مبارزه است/ فعالیت ۱۸ شرکت‌ دانش‌بنیان در اتاق بازرگانی

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: اقتصاد دانش بنیان که با ابتکار رهبری پایه ریزی شده قبل از هر چیزی نوعی مبارزه است.
کد خبر : 657966
ستاری
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، سورنا ستاری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ که بعد از ظهر امروز در پارک فناوری پردیس برگزار شد، بیان کرد: برگزاری نمایشگاه اینوتکس در فضای باز یکی از نوآوری‌هایی بود که به لطف کرونا صورت گرفت. چالش کرونا با راه حل فناوری حل شد و مهم این است که در مبارزه‌ از فناوری استفاده شود. در حال حاضر ۵ شرکت دانش بنیان واکسن کرونا تولید کرده اند و سه شرکت نیز در حال توسعه واکسن با روش های جدیدتر هستند. ورود دانش بنیان ها به حوزه واکسن کرونا اتفاق بزرگی در زیست بوم فناوری به شمار می‌رود.

وی افزود: اقتصاد دانش بنیان که با ابتکار رهبری پایه ریزی شده قبل از هر چیزی نوعی مبارزه است. مقام معظم رهبری همواره به تحقق اقتصاد دانش بنیان تأکید دارند و با توجه به شعار امسال، یکی از پایه‌های حرکت دولت و حکومت اقتصاد دانش بنیان پایه ریزی شده است. تحقق اقتصاد دانش بنیان یک بحث فرهنگی و اقتصادی است تا اینکه مربوط به فناوری باشد. فرهنگ اقتصاد نفتی طی صد سال گذشته در کشور حاکم شده، باید این فرهنگ غلط را از بین ببریم.


ستاری با اشاره به این که معاونت علمی در سال جاری اهداف بالاتری را دنبال می‌کند، مطرح کرد: در صدد هستیم نقش عمده‌ای در اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم. حوزه کشاورزی یکی از بحث‌های جدی معاونت علمی و فناوری است و به صورت جدی روی این حوزه کار می‌کند.


معاون علمی و فناوری گفت: حذف یارانه در بخش کشاورزی خدمت بزرگی را به فناوری می‌کند زیرا این یارانه می‌تواند خلاقیت نوآوران را از بین ببرد. حذف یارانه به مردم نیز کمک می‌کند. دلیل عدم توسعه کشاورزی وجود یارانه بوده است که اکنون حذف شده و مسیر را برای پیشرفت فناوران باز کرده است. با واسطه پول نفت نوآوری و فناوری از بین می‌رود.فناوران اکنون فرصت طلایی برای توسعه در حوزه کشاورزی دارند.

وی افزود: وضعیت معادن، فولاد، مس، روی و غیره بهتر از حوزه نفت و کشاورزی نیست. این صنایع هم مورد توجه معاونت علمی قرار گرفته و قرار است به دست فناوران متحول شود. شرکت‌های فعال در حوزه صنایع و معادن، شرکت‌های پولداری هستند و می‌توانند سودآوری زیادی داشته باشند؛ تاکنون برخی از شرکت‌های دانش بنیان به این حوزه‌ها ورود پیدا کردند و ۴۰-۵۰ هزار میلیارد سودآوری داشته‌اند.


ستاری در خصوص اقتصاد دانش بنیان بیان کرد: باید از اقتصاد ۳۰۰ هزار میلیاردی در سال ۹۹ به عدد قابل توجهی برسیم. با جهت گیری‌های جدید و درست و منویات رهبری در خصوص اقتصاد دانش بنیان می‌توان آینده خوبی را رقم زد. همه ما در یک جبهه می‌جنگیم، این جنگ علیه اقتصاد سنتی بخش خصوصی و بوروکراسی‌های فوق وحشتناک اقتصاد نفتی در دولت‌هاست. این حرکت جمعی در قالب یک مبارزه است که می‌تواند باعث شود جهت گیری های ما سمت و سوی بهتری پیدا کند. اکنون اکوسیستم جدیدی شکل گرفته به طوری که از فارغ التحصیلان دانشگاهی، ۳۰ نماینده مجلس بیرون آمده که توانسته‌اند قانون جهش تولید دانش بنیان را تدوین کنند. ۱۸ شرکت دانش بنیان در اتاق بازرگانی داریم که ۴۳ عضو دارد و پیش بینی می‌شود در انتخابات آینده تعداد بیشتری دانش بنیان وارد اتاق بازرگانی شود.


ستاری گفت: امسال برنامه های متنوعی با تمام بازیگران اصلی اقتصاد داریم. تقریبا هر هفته با یکی از وزارتخانه‌های مطرح یک مصوبه در دولت داریم. واقعیت این است که حرکت به سمت بازیگران اصلی اقتصاد در حال طی شدن است.


وزارتخانه های اصلی که بازیگران اصلی اقتصاد هستند مانند وزارت کشاورزی، نیرو، نفت، اقتصاد، ای سی تی و... نقش اصلی در اقتصاد کلان کشور دارند.


وی افزود: در سال جاری برنامه متنوعی برای آنها داریم. در حوزه هایی با صنایع بزرگ معدنی وقتی حرکت به سمت نوآوری باشد، برای شرکت‌ها حجم بازار بزرگی مهیا می‌شود. وزارتخانه های اصلی اقتصادی و بخش خصوصی بزرگ از جمله مباحثی است که معاونت با جدیت دنبال می‌کند. امیدواریم با تکیه بر تاکیدات رییس جمهور و رهبری در این حوزه پیشرفت کنیم.


معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص نقش مجلس در توسعه فناوری بیان کرد: به زودی قانون جهش تولید تصویب می‌شود و این اتفاق بزرگی است. اگرچه تمام ایده های خود را پیاده سازی نکردیم ولی اتفاق بزرگی است. این قانون نقشه راه ۱۰ تا ۱۵ سال آینده کشور است. یکی از بحث های جدی ما در سال جاری اجرایی سازی این قانون است. در این قانون جدید بیش از ۱۳ آیین نامه وجود دارد و این آیین نامه ها موارد متنوعی دارند. سعی می‌کنیم  این آیین‌نامه‌ها را به سرعت به تصویب دولت برسانیم.


ستاری مطرح کرد:قرار است جلسه ای را با شرکت مس داشته باشیم. این شرکت پیگیر نوآوری است و مرکز نوآوری تاسیس کردند و ایده ها را پیاده سازی می‌کنند که کار ارزشمندی است با این حال از شرکت‌های معدنی انتظار بالایی داریم.  خام فروشی بزرگترین اشتباه  است‌. آب  و انرژی عناصر نادر زنجیره‌های تولید در فولاد و مس هستند و تزریق تکنولوژی به این صنایع باید انجام شود. اگر بتوانیم با فناوری مصرف انرژی را کاهش دهیم، حرکتی اقتصادی به شمار می‌رود. نوآوری در حوزه انرژی به دلیل قیمت پایین آن جوابگو نیست.


انتهای پیام/۴۰۲۱



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته