دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1394 - 15:14
شهرام‌نیا در پاسخ به آنا:

ما هم نگران ریزش بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب هستیم/ هنوز گزینه مصلا را از دست نداده‌ایم

احتمال ریزش بازدیدکنندگان برای ما کم هم نیست، اما مطابق با آمارهای موجود 40 درصد از بازدیدکنندگان شهرستانی هستند و ما پیش‌بینی می‌کنیم جمعیت آنها بیشتر شود. ضمن اینکه امکان حضور در نمایشگاه برای مناطق جنوبی و همچنین حومه شهر تهران نیز بیشتر است.
کد خبر : 65688

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست خبری مدیران شهرداری و ارشاد بعد از بازدید خبرنگاران از مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب، امروز شنبه 17 بهمن‌ماه در این محل برگزار شد. در ابتدای این جلسه توضیحاتی در رابطه با شهر آفتاب و ظرفیت‌های آن به صورت تصویری ارائه شد که مطابق آن بخش تحقیقاتی این پروژه از سال 84 با مشاوره یک شرکت آلمانی به نام GMP و همراهی یک شرکت ایرانی آغاز و عملیات عمرانی آن از سال 90 شروع شده است.


همچنین توضیحاتی در رابطه با محل مجموعه شهر آفتاب و مجاورت آن با خط یک متروی تهران و سایر مسیرهای دسترسی به این مجموعه ارائه شد. همچنین اشاره به محل احداث سه هتل، دو ساختمان تجاری و مسجد از دیگر بخش‌های مقدماتی این جلسه بود.


لازم به توضیح است مسئولان شهرداری قول اتمام فاز اول این مجموعه و آماده‌سازی آن برای برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران را داده اند. در‌حالی‌که هنوز دغدغه و نگرانی‌های فراوانی در این خصوص وجود دارد.


مسعود شهرام‌نیا، رییس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و قائم‌مقام رییس نمایشگاه کتاب تهران در این نشست ضمن بیان این مطلب که ترجیح می‌داده این بازدید دیرتر و در شرایطی که مراحل عمرانی به نتایج بهتری رسیده بودند انجام می‌شد، مروری داشت به چرایی تصمیم جابه‌جایی نمایشگاه کتاب تهران به شهرآفتاب.


وی گفت: «نمایشگاه کتاب تهران تا سال 84 در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شد، اما رفته‌رفته با اضافه شدن مشکلات ترافیکی دستگاه‌های مختلف به برگزاری آن در این محل اعتراض کردند. چرا که این نمایشگاه نه‌تنها پرمخاطب‌ترین نمایشگاه در ایران است، بلکه در جهان نیز کم‌نظیر است.»


شهرام‌نیا ادامه داد: «نهایتا به گزینه مصلا رسیدیم، هرچند قرار نبود نمایشگاه کتاب در این محل ماندگار شود ولی با وجود بررسی‌ها و اراده برگزارکنندگان به دلیل نیافتن محیطی مناسب این نمایشگاه به مدت 10 سال در مصلا باقی ماند.»


وی خاطرنشان کرد: «امسال نیز بحث جابه‌جایی نمایشگاه به محلی مناسب‌تر مطرح شد که شهرداری گزینه باغ‌کتاب را پیشنهاد داد، اما بازرسی‌ها نشان داد این محل نیز مناسب نمایشگاه کتاب نیست و نهایتا شهرداری تهران طی نامه‌ای در دی‌ماه شهرآفتاب را پیشنهاد داد و بلافاصله بازدیدها و بررسی‌ها از سوی مجموعه ارشاد آغاز شد.»


رییس موسسه نمایشگاه‌های‌ فرهنگی ایران ضمن بیان این مطلب که معایبی طی بازدیدها به مسئولان شهرداری ارائه شده و برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب منوط به اصلاح این معایب خواهد بود، گفت: «در‌حال‌حاضر شاهد اقدامات شهرداری و نیروهای مستقر در شهر آفتاب هستیم و امیدواریم شهر آفتاب همچنان که قرار است خانه دائمی نمایشگاه‌های تهران باشد، به خانه اصلی نمایشگاه کتاب تهران نیز تبدیل شود.»


وی افزود: «این جابه‌جایی از طرف مدیران نمایشگاه قطعی است اما امیدواریم تمام اقدامات آن‌طور که باید تا پیش از رسیدن به ایام نمایشگاه انجام شود. البته هنوز چالش‌های زیادی وجود دارد و ما نیز نگران این جابه‌جایی هستیم ولی همه باید در این مسیر ما را همراهی کنند تا آسیب‌های احتمالی را به حداقل برسانیم.»


شهرام‌نیا با اشاره به معایب این جابه‌جایی گفت: «قطعا وقتی مردم 10 سال برای حضور در نمایشگاه کتاب به مصلای تهران رفته اند، برای آمدن به شهر آفتاب با مشکل‌هایی روبه‌رو می‌شوند ولی کمبود امکانات در مصلا ما را بر آن داشت که این جابه‌جایی را بپذیریم، زیرا هرچقدر این جابه‌جایی دیرتر انجام می‌شد هزینه‌های بیشتری به مردم و فعالان حوزه نشر تحمیل می‌شد.»


وی خاطرنشان کرد: «شهرداری به ما قول داده تا اواسط فروردین‌ماه شهر آفتاب برای برپایی غرفه‌ها و برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به ما تحویل داده شود. اما براساس مصوبه شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب، اگر تا 15 اسفند پیشرفت‌های لازم را در مراحل تکمیل شهر آفتاب نبینیم، قطعا به گزینه مصلای تهران بازخواهیم گشت.»


رییس موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران همچنین در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به خبرنگار فرهنگی آنا در رابطه با نگرانی‌ها پیرامون افت تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب گفت: «ما هم احتمال ریزش بازدیدکننده را می‌دهیم و باید بگویم این احتمال برای ما کم هم نیست اما مطابق با آمارهای موجود 40درصد از بازدیدکنندگان شهرستانی هستند و ما پیش‌بینی می‌کنیم جمعیت آنها بیشتر شود ضمن اینکه امکان حضور در نمایشگاه برای مناطق جنوبی و همچنین حومه شهر تهران بیشتر نیز هست.»


وی ادامه داد: «یکی دیگر از برنامه‌های ما در این راستا ترتیب دادن یک پکیج اطلاع‌رسانی مناسب است. اگر خاطرتان باشد برگزاری نمایشگاه کتاب در دوره قبلی مقارن شد با پروژه نمایشگاهی به وسعت یک شهر و این مسئله مقوله اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب را تحت‌تاثیر قرار داد و با افت مخاطب روبه‌رو بودیم، اما اگر این امکان در این دوره وجود داشته باشد به علاوه فعالیت رسانه‌ها می‌توانیم دغدغه ریزش بازدیدکنندگان را تاحدودی مرتفع کنیم.»


شهرام‌نیا افزود: «در سال‌‌های قبل طی مذاکراتی که با مسئولان حرم مطهر انجام می‌شد بخشی از اقامتگاه‌ حرم در اختیار بازدیدکنندگان شهرستانی قرار می‌گرفت و حالا که نمایشگاه به شهر آفتاب می‌آید این امکان برای بازدیدکنندگان وجود خواهد داشت که دیگر برای بازدید از نمایشگاه به مرکز شهر تهران وارد نشوند و مستقیما به شهر آفتاب دسترسی داشته باشند.»


سید مجید حسینی، مدیرعامل نشر شهر و مشاور رسانه‌ای شهردار تهران نیز در این نشست ضمن بیان این مطلب که کتاب یکی از اولویت‌های شهرداری تهران به شمار می‌آید گفت: «مصلای تهران علی‌رغم بزرگی‌اش مشکلات مختلفی را در برگزاری نمایشگاه تهران ایجاد می‌کرد که از جمله آنها می‌توان به مشکلات ترافیکی و محیط‌زیستی اشاره کرد. همچنان که تنها در اتوبان همت ظرف 10 روز برگزاری این نمایشگاه بالغ بر یک‌میلیارد و 300میلیون تومان بنزین مصرف می‌شده است.»


وی با اشاره به امکان دسترسی بازدیدکنندگان به شهر آفتاب از طریق ایستگاه مترو گفت: «اگر قطارها با فاصله زمانی 5 دقیقه در خط یک مترو تردد کنند، امکان حمل و نقل علاقه‌مندان به بازدید از نمایشگاه فراهم خواهد شد. به علاوه آنکه ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی هم در مسیر شهر آفتاب در نظر گرفته شده که قرار است به صورت رایگان بازدیدکنندگان را به این محل انتقال دهند.»


مدیر عامل نشر شهر اظهار داشت: «ما معتقدیم مسئله شهر آفتاب، دور بودن آن نیست بلکه ناشناخته بودن آن است که می‌تواند باعث افت بازدیدکنندگان شود بنابراین رسانه‌های جمعی باید در این مسیر به ما کمک کنند.»


وی افزود: «ما سعی می‌کنیم تا در نهایت تا دهم فروردین‌ماه شهر آفتاب را برای احداث غرفه‌ها و برگزاری نمایشگاه به مسئولان وزارت ارشاد تحویل بدهیم.»


ترک‌آبادی، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران نیز در این نشست به آماده‌سازی 4 هکتار فضای سبز و همچنین 5 هزار واحد پارکینگ خودرو تا زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد.


وی درباره امکانات حمل‌و‌نقل نیز توضیح داد: «به غیر از ایستگاه شهر آفتاب، ایستگاه‌های متروی حرم مطهر، کهریزک و شاهد نیز با در نظر گرفتن ون‌های مخصوص امکان رسیدن به شهر آفتاب را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد. همچنین در آینده قرار است پلیس‌راه تهران- قم به محدوده فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) انتقال پیدا کند که این مسئله تردد در اتوبان مجاور شهر آفتاب را نیز تسهیل خواهد کرد.»


حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب تهران نیز در این نشست از استقرار ستاد اجرایی نمایشگاه از امروز (17 بهمن) در محل شهر آفتاب و نظارت مستقیم بر مراحل تخصیص امکانات رفاهی در شهر آفتاب خبر داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته