دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1401 - 14:22
مدیرعامل شرکت ملی پست:

تعرفه‌های پستی در نیمه اول امسال واقعی می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: تعرفه خدمات پستی در نیمه اول سال جاری افزایش پیدا می‌کند و این افزایش در جهت هوشمندسازی و واقعی کردن تعرفه‌های این شرکت است.
کد خبر : 655919
محمود لیائی





به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری انا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود لیائی، مدیرعامل پست می‌گوید آنها تصمیم دارند با کمک واقعی کردن تعرفه‌ها روی توسعه بخش‌های حیاتی و مهم پست کار کنند.







گرچه از نگاه لیائی، افزایش تعرفه قرار نیست هزینه‌های آنها را به شکل کامل پوشش دهد و آنها تنها با شرایط افزایش قیمت می‌توانند کمی از زیان‌های انباشته را کم و زیرساخت‌ها را تقویت کنند. لیائی باور دارد اگر سال‌های قبل این افزایش تعرفه اتفاق می‌افتاد، شاید حالا به افزایش ۶۷ درصدی تعرفه خدمات نیازی نبود.





او با اشاره به اینکه افزایش تعرفه‌ای صورت نمی‌گیرد در حقیقت به سمت واقعی شدن تعرفه‌ها می‌رویم تاکید می‌کند این موضوع اجازه سرمایه‌گذاری بهتر و توسعه زیرساخت‌ها را به ما می‌دهد.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در جلسه با معاون اول رئیس جمهور از وی خواست تا برای تصویب تعرفه‌های جدید خدمات پستی در ستاد تنظیم بازار، همکاری کند. او درخواست کرد تا تعرفه‌های پستی مانند تعرفه‌های پزشکی که در ابتدای هر سال در هیات دولت مصوب می‌شود بر اساس تورم سالانه اصلاح شود.


به گفته لیائی، هوشمند سازی پست در بحث درآمدسازی و کاهش قیمت تمام‌شده خدمات پست به شدت موثر است. او در این باره می‌گوید: ابزارهای جدید و هوش مصنوعی می‌تواند تعریف جدیدی از فرایندهای پست را ممکن کند و ما می‌خواهیم با BPMS و BPR فرایندها را مهندسی مجدد کنیم و فرایند مسیر یک مرسوله را توسط بازطراحی مجدد، به صرفه و کوتاه کنیم. فرایندی که جز با بحث هوش مصنوعی و هوشمندسازی امکان‌پذیر نیست.


لیایی معتقد است غیر از بحث فیزیکی پست در تمام چهار فرایند اصلی یعنی قبول مرسوله، تجزیه مبادلات، رهسپاری و توزیع می‌توان از امکان هوشمندسازی و حداقل الکترونیکی شدن بهره برد. طبق گفته لیایی بخش‌هایی که به طور مشخص حاکمیت بر عهده پست گذاشته در بحث تجزیه مبادلات است و ما در سه بخش دیگر قابلیت برون‌سپاری داریم و قرار شده بتوانیم با استفاده از توان بخش خصوصی مراکز متعدد بسیاری را به سمت الکترونیکی شدن ببریم. در حال حاضر نیز در مرحله قبول مرسوله پنج استارت‌آپ به شرکت ملی پست کمک می‌کنند؛ مثلاً استارت‌آپ پستکس دقیقاً همه کارهای باجه پستی را برای کاربران درِ منزل انجام می‌دهد. ضمن اینکه در حال حاضر ۲۴۲ شرکت نیز از ما وب سرویس گرفته و تولید بارکد می‌کنند.


به گزارش سالانه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در توسعه تجارت الکترونیکی یکی از فاکتورهای مهم بحث لجستیک است و سهم شرکت پست ۷۷ درصد است. مساله‌ای که حتی طبق اعلام خود سازمان توسعه تجارت الکترونیکی، این درصد و این حد از دولتی بودن بحث لجستیک در کشور به نفع کشور نیست. لیائی مقصر این اتفاق را شرکت ملی پست نمی‌داند و می‌گوید: وقتی بازیگری به غیر از پست نداریم که بار را از روی زمین بردارد، پست چه کاری می‌تواند انجام دهد؟


او در این باره توضیح می‌دهد: تا قبل از کرونا پست بیشترین وظیفه‌ای که بر عهده داشت توزیع پاکت‌های نامه بود اما به واسطه شیوع کرونا بیشتر مرسوله‌ها به صورت غیرحضوری ارسال شدند و ما با همان زیرساخت‌ها مجبور شدیم سرویس‌دهی کنیم.


به گفته لیائی، استفاده سرانه ایران از خدمات پست نزدیک به سه و سه‌دهم است و این عدد با ارقام چین، آمریکا و بسیاری کشورها قابل مقایسه نیست. پست نیاز به باز تعریف دارد و تا زیر ساخت تغییر نکند اتفاق خوبی رخ نمی‌دهد. ما باید به سمتی برویم که دولت تصدی‌ خود را در امور کاهش بدهد.


گرچه لیائی باور دارد خواسته یا ناخواسته شرکت ملی پست به سمت کاهش خدمات دستی و به تبع آن، الکترونیکی شدن می‌رود و ادامه می‌دهد: همین حالا میانگین کارمندهای پست ۲۲ سال خدمت است و ما اجازه استخدام نداریم. خواسته یا ناخواسته نسل جدید خدمات پستی به سمت مکانیزه شدن می‌رود.


لیائی در پایان درباره حمایت از استارت‌آپ‌ها توضیح می‌دهد: می‌خواهیم فراخوانی بزنیم تا بتوانیم بیش از گذشته از ظرفیت‌ها و استعدادهای نسل جوان بهره ببریم و از ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها بهره‌برداری کنیم. به دنبال برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستیم تا این فرصت را در اختیار بخش خصوصی بگذاریم که بتوانند در زمینه خدمات پستی راه‌حل ارائه دهند.


او در پاسخ به این سوال که برنامه پست برای توسعه پهپاد پستی چیست می‌گوید: فعلا تصمیمی برای توسعه پهپادها نداریم. پهپادهایی هم که در کیش به پرواز درآمدند بدون مجوز از تمام نهادهای مربوطه و به صورت آزمایشی پرواز کردند. بحث مهم‌تر اینکه ما برای کلان شهرهایی مثل تهران امکان پرواز پهپادها را نداریم و بنا به شرایط اقتصادی فعلی توسعه پهپادها در اولویت شرکت پست نیستند و اولویت سرویس‌های ما با توسعه زیرساخت و هوشمندسازی خدمات است.


/انتهای پیام





انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب