دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1401 - 13:47
ذوفقار تشریح کرد؛

۴ راه برای فهم آیات قرآن کریم

استاد علوم قرآنی ۴ راه برای فهم آیات قرآن کریم را تشریح کرد.
کد خبر : 655673
جلسه



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از اصفهان، شهاب‌الدین ذوفقار در میزگرد «مروری بر راه‌های فهم قرآن کریم» که در حاشیه هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان و به همت مرکز هم‌اندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد، تأویل، تفسیر، تدبر و الهام گرفتن را چهار راه برای فهم آیات قرآن کریم برشمرد و اظهار کرد: تأویل کار معصومان یعنی کسانی است که از علم موهبتی برخوردارند، تفسیر برای کسانی بوده که پیش‌نیازهای آن را گذرانده باشند، تدبر را عموم خردمندان می‌توانند انجام دهند و الهام گرفتن برای عموم انسان‌هاست.


وی افزود: برای الهام گرفتن از قرآن کار خاصی جز همنشینی با قرآن کریم از طریق تلاوت آن لازم نیست کافی است قرآن را بسیار تلاوت کنیم و دریچه قلب را به آیات آن بگشاییم تا خداوند حقیقتی را به ما الهام فرماید. تدبر در قرآن کار خردمندان بوده و خردمند کسی است که با اصول خردورزی آشناست و ذهنش از شبهات تهی باشد؛ تدبر در قرآن نتیجه‌اش تدبیر در زندگی بوده کسی که در آیات قرآن به‌ویژه آیات قصص تدبر کند می‌تواند از آنها درس زندگی بگیرد از این‌رو قرآن می‌فرماید افلا یتدبرون القرآن.




بیشتر بخوانید:


جزئیاتی از رویداد استارت‌آپی قرآن کریم




استاد علوم قرآنی گفت: اما تفسیر قرآن به معنای بیان مراد خداوند از آیات کریمه قرآن بوده این کاری است که باید دانشمندان یعنی کسانی که پیش‌نیازهای تفسیر را گذرانده‌اند، انجام دهند نه کار عموم مردم و نه کار عموم خردمندان است. تفسیر حتماً احتیاج دارد به آشنایی با علوم ویژه؛ زیرا کسی که تقسیم می‌کند چیزی به خداوند نسبت می‌دهد و باید از روی دلیل و به‌ صورت مستند باشد در غیر این‌صورت تفسیر به رأی خواهد شد که از آن نهی کرده‌اند؛ اما تأویل قرآن معنای دقیقی دارد و عبارت بوده از حادثه و واقعه‌ای که در عالم خارج رخ می‌دهد و آیه قرآن تطبیق می‌شود تأویل آیات قرآن مفهومی مانند تأویل خواب دارد که در سوره مبارکه یوسف خداوند به آن پرداخته است.


ذوفقار اضافه کرد: همان‌طور که تأویل رؤیا نیاز به علم موهبتی دارد تأویل قرآن نیز احتیاج به علم الهی دارد؛ زیرا تأویل نوعی خبر دادن از آینده است؛ بنابراین تأویل به معصومان علیهم‌السلام اختصاص دارد.


به گزارش آنا، در انتهای این میزگرد، مقاله‌ای پژوهشی به نام «مفهوم قرآنی تأویل» از شهاب‌الدین ذوفقاری معرفی شد که علاقه‌مندان می‌توانند به آن مراجعه کنند.


انتهای پیام/۴۱۲۱/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب