دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1401 - 17:17
پناهی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

لزوم ایجاد ارتباط میان پارک علم و فناوری با معاونت پژوهشی دانشگاه‌ها

سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: باید ارتباط سیستماتیکی میان پارک علم و فناوری و معاونت پژوهشی دانشگاه‌ وجود داشته باشد.
کد خبر : 653420
تولید دانش بنیان



مهدی پناهی، عضو هیئت علمی و سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا بیان کرد: پارک دانشگاه فردوسی مشهد سال گذشته مجوز گرفت و برای ایجاد مدل مفهومی مورد نظر ۶ ماه زمان صرف کردیم. با توجه به این که ماهیت پارک‌های دانشگاهی با پارک‌های استانی تفاوت دارد، الگوهای موفق پارک‌های دانشگاهی داخلی و خارجی را بررسی کردیم تابع مدل مفهومی مناسبی برسیم.


وی افزود: در دانشگاه فردوسی مشهد ۱۳ دانشکده وجود دارد و برنامه داریم در آنها مراکز شکوفایی و نوآوری ایجاد کنیم. این روند از مرتبط‌ترین دانشکده که مهندسی است، آغاز می‌شود. در حال حاضر در دانشگاه ۵ مرکز رشد وجود دارد که ۱۶۵ شرکت در آنها مستقر هستند که ۵۲ مورد از آنها دانش‌بنیان است. پس از انتشار آیین‌نامه پذیرش پارک، این شرکت‌ها درخواست استقرار می‌دهند، یکسری از آنها انتخاب می‌شوند و درنهایت داخل پارک می‌شوند. همزمان ۳۰۰ آزمایشگاه و کارگاه نیز در دانشگاه فردوسی مشهد فعال هستند که در قالب شبکه آزمایشگاهی کارگاهی با پارک همکاری می‌کنند.


سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد مطرح کرد: برنامه دانشگاه برای پارک این است که به شکل غیرمتمرکز کار کنند به این معنا که پارک در یک نقطه نباشد. بر این باوریم که تمام دانشگاه باید پارک باشد. دانشجویی که روز اول دوره کارشناسی وارد دانشگاه می‌شود باید بتواند با ادبیات پارک علم و فناوری و با ادبیات کارآفرینی آشنا شود، این امر مستلزم ارتباط نزدیک میان معاونت آموزشی و پارک علم و فناوری است. همچنین در حال ارتباط‌گیری سیستماتیک با معاونت پژوهشی دانشگاه است تا پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها نیز وارد مسیر نوآوری شوند، این امر می‌تواند به ایجاد محصول، هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان بیانجامد.


انتهای پیام/۴۰۲۱



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته